اگر فقط چهار روز در هفته سر کار می رفتیم چه می شد؟

اگر فقط چهار روز در هفته سر کار می رفتیم چه می شد؟

دهه ها قبل کارشناسان پیش بینی می کردند در آینده ساعات کاری به تدریج کاهش یابند. استدلال آن ها این بود که با پیشرفت تکنولوژی آدم ها مجبور به انجام کار کمتری خواهند بود. اما این اتفاق هنوز رخ نداده.

در سال های اخیر ایده ی کاهش روزهای کاری به چهار روز در هفته مطرح شده. این ایده به شکل محدود در بعضی کشورها اجرایی شده و در بسیاری از موارد هنوز شکلی آزمایشی دارد.

اما می خواهیم ببینیم اگر فقط چهار روز در هفته کار می کردیم چه تغییری ایجاد می شد.

بیش از ۳۰ سال تحقیق علمی از وجود رابطه میان چهار روز بودن هفته ی کاری و بالا رفتن بازدهی حکایت دارد

هفته کاری چهار روزه

اینترنت مملوء از داستان موفقیت شرکت هایی است که طرح چهار روز بودن هفته ی کاری را اجرایی کرده اند.

مایکروسافت در اوت ۲۰۱۹ اعلام کرد بعد از چهار روز شدن هفته ی کاری این شرکت، میزان بازدهی آن ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده بود. استدلال مایکروسافت این بود که اضافه شدن یک روز به تعطیلات هفتگی باعث تجدید قوا و بازدهی بیشتر کارکنان می شد.

تحقیقات علمی هم این مسأله را تأیید می کند.

در سال ۱۹۷۵ تحقیقی صورت گرفت که نشان داد چهار روز شدن هفته ی کاری باعث کارآمدی بیشتر کارکنان شده بود. طبق گزارشی که سازمان بین المللی کار در سال ۲۰۱۸ منتشر کرد «تحقیقات نشان داده کار زیاد و طولانی مدت به صورت منظم، به دلیل افزایش خستگی، بازدهی را کاهش می دهد و افرادی که ساعت های کاری طولانی و/ یا حجم کاری زیادی دارند، از کاهش رضایت و انگیزه ی شغلی خود خبر داده اند.»

در تحقیق دیگری وقتی از دو گروه که یکی ۴۰ ساعت کاری در هفته داشتند و دیگری ۵۵ ساعت کاری در هفته، یک تست شناختی یکسان گرفته شد، محققان متوجه شدند گروه دوم عملکرد ضعیف تری در تست داشتند.

در واقع، تحقیقات بسیار زیادی وجود دارد که نشان می دهد میان طولانی بودن ساعات کاری و صدمه دیدن سلامتی ارتباط وجود دارد.

به گفته ی محققان، تلاش برای طولانی کردن روزهای کاری در مورد شغل هایی که نیاز به تمرکز دارند و در آن ها بر کیفیت تأکید می شود، به وضوح تأثیر عکس دارد.

۳۲ ساعت کار در هفته تعادل بهتری میان کار و زندگی شخصی ایجاد می کند

یک بانک امانی در نیوزلند به نام Perpetual Guardian وقتی روزهای کاری خود را به طور آزمایشی به چهار روز تقلیل داد متوجه افزایشی ۴۵ درصدی در برقراری تعادل میان کار و زندگی شخصی کارکنانش شد. عملکرد شغلی واقعی کارکنان در طول چهار روز فرقی با زمانی که پنج روز کار می کردند نکرده بود.

شرکت Perpetual Guardian از آن زمان این برنامه را دائمی کرده.

درباره ی اینکه چرا با کمتر شدن روزهای کاری افتی در کیفیت کار رخ نداده بود این نظریه مطرح شده که چون ما بیشتر روز کاری ۸ ساعته ی خود را مشغول کار کردن نیستیم. حتی یک تحقیق نشان داده فقط حدود ۳ ساعت از روز صرف کار کردن می شود. بقیه ی زمانی که معمولاً هدر می رود، سر کار سپری می شود چون قوانین و مقررات این الزام را به وجود آورده. وقتی همه ی آن زمان سر کار سپری می شود، این مسأله می تواند به شکلی جدی باعث به وجود آمدن احساس گناه و خشم در افراد شود.

چهار روز بودن هفته ی کاری می تواند کمی از این حس گناه بکاهد چون به افراد این امکان را می دهد که زمان بیشتری را در کنار خانواده و دوستان خود بگذرانند.

چهار روز بودن هفته ی کاری می تواند افراد را در مجموع به آدم های شادتری تبدیل کند

حالا بیشتر مشاغل به گونه ای هستند که فرد باید دائماً از طریق اینترنت در ارتباط باشد، مسأله ای که نحوه و محل کار کردن ما را به کلی تغییر داده. آدم ها حالا می توانند از طریق تلفن همراه خود شب ها ایمیل ها و پیغام های کاری ارسال کنند و آخر هفته ی خود را به انجام تحقیقاتی مرتبط با کارشان در اینترنت سپری می کنند در حالی که پولی بابت آن دریافت نمی کنند. این ارتباط دائمی با کار و مسائل شغلی می تواند منجر به اضطراب و فرسودگی شغلی شود.

فرسودگی شغلی به معضلی آنچنان شایع تبدیل شده که حالا آن را رسماً یک مشکل قابل تشخیص می دانند.

یک راه برای اطمینان پیدا کردن از مضطرب و فرسوده نشدن کارکنان این است که از آن ها مراقبت شود. چهار روز کار در هفته می تواند پادزهری برای فرسودگی باشد، چون آن وقت آزادی را در اختیار کارکنان می گذارد که برای ایجاد محیطی کاری ای با اضطراب کمتر و بازدهی بیشتر به آن نیاز دارند.

چهار روز شدن هفته ی کاری می تواند به مفهومی به نام وفور زمان (Time Affluence) هم افزایش بخشد، اصطلاحی که محققان از آن برای توصیف حس زیاد بودن زمان در اختیار استفاده می کنند. در آمریکا که ساکنان آن ساعات کاری ای بسیار بیشتر از اروپایی ها دارند، افراد ممکن است از ثروت مالی برخوردار باشند اما وقت کافی برای انجام کارهای مورد علاقه ی خود را ندارند.

تحقیقات نشان می دهد هر چه ساعات کاری طولانی تر باشد، افراد از شادی کمتری برخوردار هستند. در یک تحقیق هم مشاهده شد در اغلب موارد میان احساس شادی و مدت زمان اوقات فراغت فرد ارتباط وجود داشت، حتی زمانی که دستمزد بالاتری برای فرد در نظر گرفته می شد.

چهار روز شدن هفته ی کاری نه فقط برای شما بلکه برای وضعیت آب و هوای زمین هم مفید است

محققان پی برده اند میان بیشتر بودن ساعات کار و افزایش میزان آلودگی ارتباطی مستقیم وجود دارد. در تحقیقی مشاهده شد اگر آمریکایی ها، که یکی از طولانی ترین ساعات کاری در تمام دنیا را دارند، به همان اندازه ی اروپایی ها کار می کردند، مصرف انرژی در آمریکا ۲۰ درصد کمتر می شد.

تحقیق دیگری هم نشان داد با هر یک درصد کاهش در ساعات کاری، مصرف انرژی و انتشار گازهای گلخانه ای ۸ درصد کاهش می یافت.

در پژوهش دیگری مشاهده شد، کاهش روزهای کاری به چهار روز در هفته یا به عبارتی دیگر ۲۵ درصد کاهش در ساعات کاری منجر به کاهشی بزرگ در میزان کربن منتشر شده در هوا شد.

منبع: insider
دیجیاتو
بدون نظر

ورود