نامه تند وزیر بهداشت به رئیس جمهور و احتکار ۶ میلیون ماسک در ایران

نامه تند وزیر بهداشت به رئیس جمهور و احتکار ۶ میلیون ماسک در ایران

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته با ارسال نامه ای به حسن روحانی، از جولان عجیب قاچاقچیان و گرانفروشان مواد و لوازم بهداشتی و پزشکی به خصوص ماسک و ژل انتقاد کرد و خواستار برخورد سریع دولت و قوه قضاییه با عوامل ایجاد اغتشاش در نظام سلامت کشور شد.

وزیر بهداشت گفته بود که بعضی از فروشندگان بازار سیاه ماسک اعلام کرده است که می تواند ۲۰۰ میلیون قطعه ماسک را به هر قیمتی که دوست دارد در بازار عرضه و به فروش برساند.

نامه وزیر بهداشت به رئیس جمهور

به استحضار میرسد با پیش‌بینی اینجانب از احتمال ورود ویروس کرونای جدید به کشور طی نامه ای به گمرکات کشور اعلام نمودم صادرات و خروج ماسک تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام شود و همکارانم را مامور کردم تا با قیمت مناسب تولیدات داخل را خریداری و جهت روز مبادا ذخیره کنند.

متاسفانه علیرغم پیگیری فراوان مقدار اندکی خریداری و بقیه تولیدات کشور وارد بازار سیاه شد. متاسفانه پس از حدود ۱۰ روز فقط یک میلیون عدد ماسک تحویل و بقیه نمی‌دانم در کجا انباشته شده، همکاران اینجانب بدلیل اجبار شبانه‌روز در بازارهای مختلف و درنقش واسطه و دلال از قاچاقچیان با قیمت گزاف می‌خرند.

سوال بنده این است که آیا در شرایطی که همکاران جان بر کف اینجانب در سخت‌ترین شرایط ممکن روز و شب در بخش‌های آلوده پروانه‌وار گرد مردم می‌گردند و خواب و آرامش و سلامتی را قربانی سلامت و راحتی مردم می‌کنند، در ایامی که احتمال آلودگی مردم بدلیل عدم وجود اقلام حفاظتی و پیشگیرانه در خطرست، این شبکه فرصت‌طلب بی‌انصاف از کجا خاطر جمعی دارد که اینگونه جسورانه روبروی مردم و مسئولین می‌ایستد و به راحتی اعلام می‌کند که دویست میلیون ماسک را می‌تواند ۲۴ ساعته با فلان قیمت در فلان جا عرضه کند ؟

آیا رواست گروهی دل به دریای آلودگی جهت رهایی مردم بزنند و گروهی لباس و ماسک اینان و بیمارانشان را در انبارها برای سودجویی صد برابری و یا قاچاق به دیگر کشورها تلنبار کنند؟

ماسک
سایت رسمی آموزش مسائل مربوط به ویروس کرونا در ایران

تراژدی غم‌انگیز مدیریت ضعیف کرونا

متاسفانه در روزهای اخیر، شاهد کشف صدها هزار بسته ماسک و ده ها هزار لیتر ژل و الکل و مواد ضد عفونی کننده هستیم که تعزیرات و وزارت بهداشت بر اساس گزارش های مردمی، کشف و ضبط می کنند.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی از کشف بیش از ۱۶ میلیون ماسک، دستکش بهداشتی و انواع مواد ضدعفونی‌کننده در یک هفته گذشته خبر داد.

شبکه ۲ سیما، شب گذشته از احتکار ۵ میلیون ماسک توسط یکی از فروشندگان اینترنتی در تهران خبر داد. موضوعی که واکنش های بسیاری به همراه داشت والبته با بیانیه تند این شرکت اینترنتی نیز همراه شد تا همچنان این پرونده، در کانون توجه کاربران فروشگاه های اینترنتی در ایران باشد.

احتکار بیش از ۶ میلیون ماسک در روزگاری که مردم در ۳۱ استان کشور، هر روز به این کالا نیاز دارند، نشان می دهد که بعضی ها برای پول بیشتر، از هر جنایتی فروگذار نمی کنند.

دلال های پدرسوخته مفت خوری که دکتر نمکی، هفته پیش از آن ها سخن گفته بود، هر روز در اقتصاد دولتی و بیمار و نحیف ایران که خالی از شفاف سازی و نهادهای بازرسی قدرتمند است، جولان می دهند و این وسط، عمر و وقت و سرمایه مردم، هدر می رود.

۳ هفته پیش از حماسه کرونا، کم تر کسی به دنبال ماسک و ژل ضد عفونی کننده بود و حتی مجانی هم کسی رغبتی برای دریافت آن نداشت. اما در چند روز اخیر، جمله ماسک نداریم، لطفا سوال نکنید!، جمله محبوب و رایج ویترین مغازه ها و داروخانه های سطح شهر ها شده است.  ضعف در سیستم مدیریت توزیع و نظام عرضه واطلاع رسانی نادرست درباره عدم نیاز همگان به استفاده از ماسک سبب شده تا قیمت ماسک هم لاکچری شود. ماسک، احتمالا آخرین چیزی است که در سال ۹۸، لاکچری شد.

پرونده های کرونایی

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی، دیروز اعلام کرد که تاکنون ۳۵۸ پرونده در مورد گرانفروشی، اختفا و احتکار ملزومات بهداشتی در تعزیرات تشکیل شده که در حوزه ماسک، مواد ضد عفونی و اقلام بهداشتی، خراسان رضوی با ۵۶ پرونده، تهران ۵۰ پرونده، کرمانشاه ۳۰ پرونده، اردبیل ۲۶ پرونده و همدان با ۲۰ پرونده به ترتیب بیشترین فراوانی تشکیل پرونده را داشتند.

مجموعا ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار ماسک در سراسر کشور احتکار و اختفا شده که ۵ میلیون از این ماسک‌ها در استان تهران کشف شده است. ۲۲ هزار لیتر محلول ضد عفونی کننده، ۱۶ هزار لیتر الکل و ۱۲۷ هزار و ۳۰۰ بسته دستکش یکبار مصرف کشف شده است.

کرونا درس های زیادی برای نظام آموزش، بهداشت، سلامت و مدیریت کشور دارد که باید با آسیب شناسی جدید و ارتقا پروتکل های خود، مراقب کروناهای جدید باشد تا رفتار هوشمندانه ای در مدیریت بحران های آینده از خود نشان دهد.

اخبار دقیق درباره کرونا را در سایت ملی کرونا که سازمان نظام پزشکی کشور دیروز راه اندازی کرد دنبال کنید. به سایت Corona.ir‌ مراجعه کنید

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • ZC اسفند ۱۲, ۱۳۹۸

    تا نباشد چوب تر فرمان نبرد گاو و خر
    افسوس که اینجوری ملت رو سیخ میزنن گوش بری تا چقدر
    تشکر از آقای زمانی ?