جزییات جدید معافیت های مالیاتی دوران کرونا: توقف وصول مالیات تا ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹

جزییات جدید معافیت های مالیاتی دوران کرونا: توقف وصول مالیات تا ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹

معافیت مالیاتی ۹۹ از اسفند ۹۸ در پی شیوع بیماری کرونا اعلام شد. در سال ۹۹، به دلیل کاهش شدید نفت و کاهش اتکا بودجه عمومی کشور به درآمد های نفتی، مالیات، مهم ترین ابزار تامین مالی دولت در آخرین سال سده سیزدهم هجری شمسی است.

دولت، صدها میلیارد تومان در سال ۹۹، کسری بودجه دارد و اکنون به دلیل شیوع کرونا و تعطیل شدن بخش قابل توجهی از اقتصاد ایران در بهار ۹۹، عملا سه ماهه نخست سال آینده،درآمد مالیاتی چندانی نصیب دولت نمی شود. با این حال، دولت به منظور ایجاد فضایی مناسب برای اشتغال و کاهش فشار مالیاتی به فعالان کسب و کار، اخیرا، تمهیداتی اندیشیده و ابلاغ کرده است.

طبق این تمهیدات مالیاتی که رئیس کل سازمان امور مالیاتی، یکشنبه ۲۵ اسفند ۹۸ رسانه ای کرد، کلیه جلسات هیات های حل اختلاف مالیاتی از ۱۵ اسفند ماه ۱۳۹۸ لغایت ۳۱ فروردین ماه سال ۱۳۹۹ لغو است. یعنی اگر شما، مودی مالیاتی هستید و بایستی طبق برگه تشخیص مالیاتی، در جلسه هیات های حل اختلاف استانی شرکت کنید، این جلسات تا ۳۱ فروردین ۹۹ لغو و جرایم مشمول نیز محاسبه نخواهد شد. دولت با صدور بخشنامه های لازم، بسته های حمایتی مالیاتی را به اطلاع سران قوا رسانده است.

معافیت های مالیاتی بهار ۹۹

طبق ماده یک صد و هشتاد و شش قانون مالیات های مستقیم، بانک ها موظف هستند که به منظور ارائه تسهیلات به اشخاص حقیقی و حقوقی، از سامان امور مالیاتی، استعلام کنند. لذا، بر اساس شرایط کرونایی حاکم بر اقتصاد کشور، اگر شخص حقیقی، تا ۲۰۰ میلیون تومان درخواست تسهیلات کند، نیازی به استعلام از ادارات امور مالیاتی ندارد.

هم چنین اشخاص حقوقی اگر خواهان دریافت تسهیلات تا مبلغ نیم میلیارد تومان باشند، به دلیل شرایط کرونایی اقتصاد کشور، از استعلام مالیاتی، معاف هستند. ضمنا سر رسید پرداخت مالیات بر ارزش افزوده (VAT) که از تکالیف مودیان مالیاتی ۳۱ استان کشور است، از ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ به ۳۱ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ تغییر یافته است.

این معافیت مربوط به مالیات بر ارزش افزوده دوره چهارم سال ۱۳۹۸ است و تمدید نمی شود. از دیگر تسهیلاتی که سازمان امور مالیاتی در اخرین هفته سال ۹۸ ابلاغ کرده است، لغو شدن کلیه عملیات اجرایی وصول مالیات است که تا پایان اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹، هیچ عملیات اجرایی برای وصول مالیات اجرا نمی شود. این فرجه خوبی به فعالان کسب و کار و مودیان مالیاتی است. امیدواریم این فرجه تا پایان تیر ماه سال ۹۹، تمدید شود.

معافیت مالیاتی ۹۹
قانون مالیات های مستقیم احتمالا در سال ۱۳۹۹ با تغییراتی توسط مجلس یازدهم همراه شود

هم چنین در راستای حمایت مالیاتی از فعالان کسب و کار در روزگار کرونایی اقتصاد کشور، صدور یا تجدید پروانه کسب و کار اشخاص حقیقی از طرف مراجع صلاحیت دار، منوط به ارائه گواهی از اداره امور مالیاتی است. لذا تا ۳۱ شهریور ماه سال ۱۳۹۹، صدور یا تجدید پروانه کسب و کار اشخاص حقوقی، نیازی به اخذ گواهی از اداره امور مالیاتی مبنی بر پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی ندارد.

طبق اعلام مدیرعامل شهرک های صنعتی استان خوزستان، اشخاص حقیقی یا حقوقی که در نواحی صنعتی خوزستان سرمایه گذاری کنند، تا ۱۳ سال معافیت مالیاتی خواهند داشت. طبق اعلام سازمان نظام پزشکی کشور، ۹۵ درصد پزشکان ایران، هم اکنون گواهی مالیاتی ارائه می کنند.

در سال ۹۹، یکپارچه سازی حسابرسی بیمه ای و مالیاتی توسط سازمان مالیاتی و وزارت تعاون و سازمان تامین اجتماعی صورت می گیرد تا بخشی از چالش های پیش روی مودیان مالیاتی مرتفع شود. با توجه به این که اقتصاد ایران در عصر ۱۴۰۰، متکی بر درآمدهای مالیاتی است، شغل های حسابداری و سبدگردانی و بورس، رونق بیشتری پیدا خواهند کرد. سال به سال فرار مالیاتی با سامانه های فروشگاهی و پرتال های رصد فعالان اقتصادی، سخت تر می شود.

آخرین خبرها از معافیت های مالیاتی روزگار کرونایی اقتصاد ایران را در سایت سازمان امور مالیاتی دنبال کنید. داشتن دفاتر قانونی پلمپ شده و تحریر دفاتر قانونی طبق دستورالعمل و بخشنامه های مربوطه، یکی از الزامات دریافت معافیت و بخشودگی های مالیاتی مشمولان می باشد که باید به آن توجه داشت.

 ماده ۱۸۱ اصلاحی قانون مالیات های مستقیم

به منظور کنترل دفاتر، اسناد و مدارک مؤدیان اعم از دستی و مکانیزه با هدف نظارت بر اجرای قوانین و مقررات مالیاتی، واحدی تحت عنوان واحد بازرسی مالیاتی در سازمان امور مالیاتی کشور ایجاد می‌شود.

واحد مذکور حسب ارجاع رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور یا اشخاص مجاز از طرف وی، نسبت به اعزام هیأت‌های بازرسی حسب مورد با مجوز مرجع صالح قضائی با عضویت نماینده دادستان یا دادگستری تشکیل می‌شود، به اقامتگاه قانونی، محل فعالیت مؤدی و محل نگهداری دفاتر، اسناد و مدارک و تجهیزات اعم از دستی و مکانیزه اقدام می‌کند و کلیه دفاتر، اسناد و مدارک، اطلاعات و سوابق مالی نزد مؤدیان را مورد بازرسی قرار می‌دهد و یا در صورت لزوم با ارائه رسید آنها را به اداره امور مالیاتی ذی‌ربط انتقال می‌دهد.

پس مدارک خود را به خوبی نگهداری کنید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود