رسته‌های ۱۰ گانه آسیب دیده از کرونا مشخص شد؛ جزییات تسهیلات دولتی

رسته‌های ۱۰ گانه آسیب دیده از کرونا مشخص شد؛ جزییات تسهیلات دولتی

بانک مرکزی اخیرا با صدور بخشنامه ای، بخش ها و رسته های کسب و کارهایی که به صورت مستقیم از بیماری کرونا از بهمن ۹۸ تا کنون آسیب جدی دیده اند را اعلام کرد. شورای پول و اعتبار در روزهای پایانی سال پر فراز و نشیب نود و هشت مصوب کرده بود که به همه صاحبان کسب و کارهایی که به دلیل شیوع کرونا، با تعطیلی و نیمه فعال شدن کسب و کار خود مواجه شدند، کمک شود.

ابلاغیه اخیر بانک مرکزی نیز در راستای مصوبه شورای پول و اعتبار ابلاغ شد.

بخشنامه شورای پول و اعتبار به همه بانک های دولتی و غیر دولتی و موسسات اعتباری غیر بانکی ارسال شده است تا تسهیلاتی که دولت در شرایط کرونایی اقتصاد، به منظور تسهیل فعالیت های کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا در نظر گرفته، ارائه شود.

سازمان تامین اجتماعی نیز در  روزهای پایانی سال اعلام کرد که از طریق سامانه بیمه بیکاری، مشمولان بیمه بیکاری می توانند بدون مراجعه حضوری به شعب در سراسر کشور، نسبت به دریافت مقرری بیمه بیکاری اقدام کنند. اما متاسفانه، تکمیل مدارک، مشروط به حضور فیزیکی مشمولان در ادارات کار استان اعلام شده است که امیدواریم دولت ، فکری به این قضیه بکند.

سامانه بیمه بیکاری

دولت اعلام کرده است که همه کارفرمایان می توانند حق بیمه مربوط به اسفند ۹۸، فروردین ۹۹ و اردیبهشت ۹۹ را تا ۲۹ اسفند سال ۹۹ پرداخت کنند و این فرجه، می تواند کمک شایانی به کلیه کسب و کارهایی باشد که بیمه شده اجباری دارند و در حفظ نقدینگی آن ها کمک شایانی خواهد کرد.

این مصوبه، بخشی از دردهای مشاغل آسیب دیده از کرونا را بر طرف می کند. با توجه به این که حداقل دستمزد کارگران در سال ۹۹ بیش تر از سال ۹۸ است و این روی پرداخت حق بیمه ۹۹ تاثیر دارد، لذا مهلت ۱۲  ماهه برای پرداخت حق بیمه ۲ ماهه نخست سال ۹۹، گام خوبی است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اخیرا گفته که وام ۱۰ تا ۲۰ میلیون ریالی با بهره ۴ درصد به مشاغل آسیب دیده از کرونا پرداخت می شود. رقمی که به نظر می رسد با واقعیت های اقتصاد ایران، همخوانی ندارد.

رئیس کل بانک مرکزی، اخیرا اعلام کرد که خدمات بانکی به افراد حقیقی یا حقوقی که چک های برگشتی در روزهای کرونایی اقتصاد ایران دارند، هم  چنان تا پایان فروردین ۹۹ ارائه خواهد شد. هم چنین، امهال تسهیلات گیرندگان از بانک ها به مدت ۳ ماه، از دیگر  تصمیمات دولت برای کمک به فضای کسب و کار ایران در روزهای کرونایی است.

به هر حال، اقتصاد ایران در سال  ۹۸ به دلیلا کاهش قیمت نفت و افزایش بنزین و تحریم های بین المللی و کاهش صادرات نفت، در وضعیت نامناسبی قرار داشت که تراژدی کرونا، اوضاع را بد تر کرد. گفته شده که اگر بیماری کرونا تا اواسط تابستان ۲۰۲۰ میلادی ادامه یابد، تقریبا نیمی از شرکت های هواپیمایی جهان، ورشکسته خواهند شد.

این اوضاع، برای صنعت گردشگری ایران نیز احساس می شود. ممنوعیت سفرهای نوروز ۹۹ و تعطیل شدن اکثر آژانس ها و تورهای گردشگری داخلی و جهانی، صنعت گردشگری را در صدر کسب و کارهای آسیب دیده از دوران کرونا قرار داده است.

طبق بخشنامه بانک مرکزی، تسهیلاتی به بخش های ۱۰ گانه ای که بیش ترین آسیب را از بیماری کرونا در یک ماه اخیر دیده اند ارائه خواهد شد. گر چه پیش بینی می شود، کرونا تا بهار ۹۹ با اقتصاد ایران همراه باشد و تبعات اقتصادی واقعی آن را می توان از تابستان ۹۹ که شروع فعالانه اقتصاد است، مشاهده کرد.

رسته های آسیب دیده از کرونا
رسته های آسیب دیده از کرونا و حمایت های دولتی در بهار ۹۹

رسته های ۱۰ گانه آسیب دیده از کرونا

مراکز تولید و توزیع غذای آماده از رستوران و طباخی گرفته تا تالارهای پذیرایی و کافی شاپ ها و اغذیه فروش ها به تشخیص وزارت صمت، مشمول رسته های ۱۰ گانه شناسایی شده توسط سازمان برنامه و بودجه است که در فهرست تسهیلات دولتی قرار می گیرند.

مراکز مربوط به صنعت گردشگری مثل هتل ها، هتل آپارتمان ها، مجتمع های پذیرایی و جهانگردی، مسافرخانه ها، مهمانسراها، زائر سارها و مراکز بوم گردی، در فهرست رسته های ۱۰ گانه ای هستند که در روزگار کرونایی اقتصاد ایران، مورد حمایت دولت در بهار ۹۹ قرار خواهند گرفت. این مراکز، به تشخیص وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، قابلیت اضافه شدن و شناسایی مراکز جدید دارند.

آبمیوه فروشی ها و کافی شاپ ها از رسته هایی هستند که آسیب زیادی از اوضاع کرونا متحمل شده اند

از دیگر گروه های شغلی آسیب دیده از اوضاع کرونایی، حمل و نق عمومی است که این موضوع برای شرکت های اینترنتی خصوصی نیز بسیار به چشم می خورد. شرکت های حمل و نقل عمومی درون شهری و برون شهری اعم از هوایی، جاده  ای، ریلی و دریایی و دفاتر گردشگری از جمله رسته های شناسایی شده آسیب پذیر از اوضاع کرونایی اقتصاد هستند.

علاوه بر رسته های فوق الذکر، مراکز تولید و توزیع پوشاک و هم چنین مراکز تولید و توزیع کیف و کفش نیز در فهرست مراکزی قرار دارند که از اوضاع کرونایی، تحت تاثیر قرار گرفته و در فهرست رسته های مورد حمایت دولت در بهار ۹۹ قرار دارند.

هم چنین، کلیه مراکز توزیع آجیل، خشکبار، قنادی ها، مراکز  فروش بستنی، آبمیوه، مجتمع های ورزشی و تفریحی سراسر کشور نیز در کنار مراکز آموزش و فروش صنایع دستی و خدمات فرهنگی و هنری، در فهرست مراکز آسیب دیده از کرونا بوده و مورد حمایت دولت در بهار ۹۹ قرار می گیرند.

بخشی از حمایت دولت از مراکز آسیب دیده شناسایی شده از اوضاع کرونایی اقتصاد، به صورت بخشودگی مالیاتی، امهال جرایم مالیاتی، امهال تسهیلات دریافتی از مراکز بانکی کشور، تسهیل در دریافت و تمدید مجوزهای قانونی و هم چنین تعویق ۱۲ ماهه در پرداخت حق بیمه اجباری پرسنل مربوط به ۳ ماهه نخست سال ۹۹ خواهد بود.

این که دولت به مشاغل آسیب دیده از اوضاع کرونایی اقتصاد ایران، کمک مالی خواهد کرد یا خیر و اگر می کند، رقم این کمک چقدر است را باید سازمان برنامه بودجه مشخص کند. سازمانی که باید ماهانه  ده ها هزار میلیارد تومان یارانه معیشتی و یارانه روتین به مشمولان پرداخت کند و طبق اعلام دکتر نوبخت، با خزانه ای با محدودیت های برداشت و پرداخت در سال سخت تحریمی مواجه است.

پیش بینی کرونایی اقتصاد سال ۹۹

دولت در سال ۹۹، درآمد نفتی چندانی ندارد. با اوضاع کرونا، مالیات زیادی هم حداقل در نیمه اول سال ۹۹ نمی تواند وصول کند. به خصوص که سازمان امور مالیاتی اعلام کرده که تا اردیبهشت ۹۹، فعالیت های اجرایی وصول مالیات، لغو می شود و هیات های حل اختلاف مالیاتی هم تا پایان فروردین ۹۹، جلسه ای برگزار نخواهند کرد.

به نظر می رسد دولت برای تامین درآمد و جذب نقدینگی، چاره ای جز فروش اوراق مرابحه، اوراق مشارکت، فروش شرکت های خود در بورس (مثل شستا) نداشته و باید از بازار سرمایه ایران در سال ۹۹، حمایت کند. احتمال در سال ۹۹ به دلیل اوضاع کرونا و برنامه ریزی ایران عصر پسا کرونا، توجه به سرمایه گذاری در صنعت دارو، افزایش یابد. این موضوع، اوضاع خوبی را برای شرکت های داروسازی در بورس ایران رقم خواهد زد.

لذا سرمایه گذاری روی سهام دارویی در بورس ۹۹ توصیه می شود.

توجه داشته باشیم که احتمالا از آبان ماه ۹۹، شاهد آزاد سازی خرید و فروش سهام عدالت در فرابورس ایران باشیم. این قضیه، سهم «فرابورس» را با رشد قیمتی قابل توجهی مواجه خواهد کرد. هر سهم فرابورس در اسفند ۹۸، از ۷۰۰۰ تومان عبور کرد.

مجموع این داستان ها سبب می شود که آخرین سال سده سیزدهم هجری شمسی، طلایی ترین سال برای بورس ایران باشد و شاخص کل را به سمت فتح کانال ۱ میلیون واحدی، سوق دهد.

برای اطلاع از جدید ترین بخشنامه های دولت برای حمایت از فعالان اقتصادی و رسته های آسیب دیده از کرونا ، به سایت بانک مرکزی CBI.ir مراجعه کنید. رسته های آسیب دیده از کرونا باید به فضای مجازی هم راه پیدا کند.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود