فیلم اخطار پدافند هوایی ایران به جنگنده F18 از عمق ۵۰ متری زیر زمین

فیلم اخطار پدافند هوایی ایران به جنگنده F18 از عمق ۵۰ متری زیر زمین

اول فروردین ماه ۱۳۹۹ بود که مستندی از شبکه ۲ سیما پخش شد که در آن، دوربین صدا و سیما برای نخستین بار، به یکی از مراکز پدافند موشکی ایران در جنوب شرق کشور رفت تا حال و هوای تحویل سال را در یکی از حساس ترین مناطق نظامی کشور به تصویر بکشد.

سفر به مراکز حساس نظامی کشور در سال های اخیر، بارها به روایت دوربین ۲۰:۳۰ شبکه ۲ اتفاق افتاده است که نمونه اش را در رونمایی از ۲ تونل موشکی سپاه در دهه نود شمسی شاهد بودیم. این بار، دوربین صدا و سیما ما را به یکی از پایگاه های پدافند موشکی ایران در جنوب کشور می برد.

جایی که تنها چند تصویری از تاسیسات روی زمین آن منتشر می شود و در فیلم، کادر ارتش که همراه تیم فیلمبردار است به خبرنگار و فیلمبردار می گوید که باید دوربین را از این محل به بعد خاموش کنند. سپس، خبرنگار به محلی می رود که می گوید ۵۰ متر زیر زمین است و از حساس ترین و محرمانه ترین مراکز پدافند موشکی ارتش می باشد.

این مرکز پدافند موشکی که جزییات جغرافیایی آن افشا نشده است، جایی بین خلیج همیشه فارس و دریای عمان قرار دارد که برای اولین بار، تصاویری از تاسیسات زیر زمینی آن و رادارها و حضور فرماندهان و اپراتور دستگاه هایش رسانه ای می شود.

مرکز عملیات پدافند هوایی ارتش در جنوب شرق ایران، یکی از حساس ترین مراکز نظامی کشور است که تحت شدید ترین تدابیر امنیتی و حفاظتی قرار دارد و قرارگیری آن در عمق زمین نشان می دهد که باید از تیر رس موشک های هوا به زمین نیروهای متخاصم به دور باشد.

پهپاد فوق پیشرفته صدها میلیون دلار گلوبال هاک آمریکا در خرداد ماه ۱۳۹۸ توسط این مرکز پدافند موشکی جنوب شرق کشور، در آسمان ایران رهگیری و مورد اصابت یک فروند موشک زمین به هوا قرار گرفت و متلاشی شد. فرمانده نیروی هوا فضا سپاه، روز بعدش، قطعات به جا مانده از این پرنده جاسوسی فوق پیشرفته آمریکایی را یک دستاورد نظامی بزرگ برای ایران دانست که تکمیل کننده کلکسیون پهپاد های شکارشده از نیروهای آمریکایی در ایران است.

پدافند هوایی
تصویری از لاشه پهپاد گلوبال هاک آمریکایی که بر فراز آسمان ایران توسط سامانه پدافند هوایی جنوب شرق کشور منهدم شد

در زمان ضبط این مستند، یکی از اپراتورهای رادار، متوجه حضور یک هواپیمای جنگنده خارجی در نزدیکی مرز ایران می شود. ساعت ۲:۵۴ دقیقه بامداد، اخطار اول به خلبان هواپیمای جنگنده اف ۱۸ داده شد.

اخطار داده می شود که identify yourself and remain clear یعنی خودت را معرفی کن و به صورت شفاف در ارتباط باش. هواپیما به این اخطار اول پاسخ نمی دهد. فرمانده مرکز به اپراتور دستور می دهد که مراتب به سامانه های موشکی برای آماده باش کامل اعلام شود. اخطار آخر داده می شود. اپراتور به انگلیسی می گوید در صورتی که پاسخی دریافت نشود و هواپیما به سمت ایران ادامه مسیر دهد، توسط سیستم موشکی ایران، مورد هدف قرار خواهد گرفت.

این جنگنده اف ۱۸ که گویا متعلق به نیروهای منطقه است، با اخطار شلیک پدافند هوایی ایران مواجه می شود و پس از دریافت اخطار به زبان انگلیسی، از مرزهای هوایی جنوب کشور دور می شود. به این جنگنده هشدار داده شد در صورتی که پاسخ مرکز پدافند موشکی ایران داده نشود، مورد هدف موشک زمین به هوا قرار می گیرد.

عکس شاخص، مربوط به سامانه پدافند هوایی ایران باور ۳۷۳ است.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۱۰ نظر

ورود

  • سیستانی فروردین ۹, ۱۳۹۹

    جنوب شرق کشور قبل اینکه ایرانی باشه اسمش سیستان بوده و تا آخر الزمان هم همینه نویسنده عزیز هیچ استان دیگه به جز این استان در جنوب شرق کشور قرار نداره پس بد نیست به استان ما ی احترامی بذاری
    نیازی هم نیست یک طومار متن تفسیر کنی

    • علی زمانی فروردین ۱۱, ۱۳۹۹

      این متن طبق اطلاعات افشا شده نظامی نوشته شده ووقتی اشاره ای به استانی نشده است، لذا ما هم از «توهم زدن» پرهیز کردیم

      • سیستانی فروردین ۱۱, ۱۳۹۹

        جای تاسف داره که بین این همه نویسنده عالی در سایت روزیاتو یک نفر با چنین ادبیات زشت و زننده با توهمات بورسی فعالیت میکنه
        قلمی که به جای عقل از جیب دستور میگیره بهتر این نمیشه

        • علی زمانی فروردین ۱۱, ۱۳۹۹

          توهمات بورسی به همان اندازه خطرناکه که جهل درباره بازار سرمایه ، افراد را از فرصت های طلایی ، محروم میکند و آن ها را به قول وارن بافت، تا آخر عمر، لنگ حقوق آخر ماه میکند.
          قلم ما از توهم ما یا جیب ما دستور نمیگیره فرزند. شما که به سیستانی بودن خود می نازید، چرا سخیف و غیر مستند سخن بر زبان جاری می کنید؟ از فرزند بهشت باستان شناسی، جور دیگر انتظار می رود.

          آن کس که نداند و نداند که نداند
          در جهل مرکب ابدالدهر بماند

    • سیستانی فروردین ۱۱, ۱۳۹۹

      ما سیستانی ها حرف رو رک راست میگیم گوچکه (فرزند جان)مثل شما ها با کلمات بازی نمی‌کنیم و جفنگ نمی سراییم
      به قول قدیمی‌ها جوابت فقط خاموشی است

      • علی زمانی فروردین ۱۱, ۱۳۹۹

        عزیز جان
        اگر زرنگ هستی، حرف منطقی و مستند و مستدل بزن که چیز یاد بگیری و پاسخ بگیری.
        . البته اگر حرفی برای گفتن داری. اگر هم نداری، چرا وقت ما را میگیری؟ ما جفنگ سر هم می کنیم یا شما که سواد بورسی نداری و آسمان و ریسمان سر هم میکنی؟ به جای این کارها، وقت مبارک را بزار مطالعه بکن. پند پدرانه پیشکش. آفرین

        • سیستانی فروردین ۱۱, ۱۳۹۹

          میگن سگ از دور واق واق زیاد میکنه ولی وقتی با چوب تو دهنش بخوره زوزو کنان دمش میذاره کولشو در میره
          در اینکه سیستان در بعضی موارد بهشت هست شکی نیست اما جهنمی برای امثال تویه هرچند ما از این خاله زنک بازی ها بلد نیستیم حرفمون رو در رو میزنیم وگرنه نصیحت پدری نشون میدادمت که پدرت رو تشخیص نمیدادی

          • علی زمانی فروردین ۱۱, ۱۳۹۹

            لاف در غریبی زدن، فرهنگ دیار سیستان نیست. پاسخ سخن و منطق، آسمان و ریسمان کودکانه نیست فرزند
            یا علی

  • بی نام فروردین ۱۱, ۱۳۹۹

    فقط نیرو دریایی امریکا و نیرو هوایی کویت هست که دارای اف/آ ۱۸ هورنت هستن. در ضمن یه مسئله مهم هست که اکثر افراد از اون بی اطلاعن. پدافند هوایی باید لایه آخر دفاعی باشه نه اولین لایه دفاعی. اینکه هواپیمای ناشناسی نزدیک مرز هوایی یک کشور بشه همه روزه همه جای دنیا اتفاق میوفته. از رهگیری هواپیماهای روسی توسط امریکا و بالعکس گرفته تا رهگیری های هوایی در آسیا و اروپا همه روزه اتفاق میوفته و اصلا چیز جدید و عجیبی نیست. تو همین خلیج فارس هم شاید هر هفته چندین مرتبه پدافند هوایی کشور به اهداف هوایی ناشناس هشدار بده. منتهی فرقی که ما با بقیه داریم ان هست که وقتی یک کشور با مورد ناشناسی مواجه میشه از نیروی هوایی برای رهگیری و اسکورت و دور کردن تهدید بالقوه از مرزها استفاده میکنه نه اینکه پدافند مستقیم برای اخطار دادن وارد عمل بشه.
    این ویدئو بیشتر شبیه یک نمایش تبلیغاتی و پروپاگاندا بود.

    • دوست علی مهر ۷, ۱۴۰۱

      دوست عزیز، اطلاعات و دانسته‌های نظامی‌تون رو به روز کنید. خیر ببینی! اینطور تحلیل کردن کنتر نمی‌اندازه