اگر بخواهیم از بورس فرار کنیم، از فردا کجا سرمایه‌گذاری کنیم؟

اگر بخواهیم از بورس فرار کنیم، از فردا کجا سرمایه‌گذاری کنیم؟

بورس قمار است. شاخص کل، حباب است. حباب قیمت ها در بورس بزودی می ترکد. مردم مراقب باشید. بورس، بازار حقه بازها است. بورس تحلیل پذیر نیست. بازار بورس، بسیار پر ریسک است…… بورس یعنی ریسک. اما دلار و سکه همیشه صعودی است…..دوست من صدها میلیون تومن در بورس از دست داد. …..من از بورس می‌ترسم و کاری هم به بورس ندارم…….دکتر سیامک و مهندس ایکس و پروفسور ایگرگ گفته سقوط در پیش است. …….دولت بورس را باب کرده تا دارایی های خود را صدها برابر ارزش روز، به ملت بفروشد…… بورس این روزها، محل تامین نقدینگی دولت بی پول است. …..مراقبت باشید. گول عرضه اولیه ها را نخورید……. گول نمودارها را نخورید. ….

خوب! درست! فکر کنیم همه این گزاره ها و فرضیه ها درست باشد!

از فردا بخواهیم سرمایه گذاری سودآور کنیم، کجا را پیشنهاد می کنید؟

بازار ارز؟ بازار طلا؟ بازار اشباع سکه؟ بازار راکد ملک؟ بازار کم مشتری خودرو؟ کجا؟ کجا می‌توانید با کم ترین میزان سرمایه، سرمایه گذاری کرد و ضریب نقدشوندگی خوبی هم داشت و هم به تولید کمک کرد و هم سود خوب شکار کرد؟ کجا هست این بازار فراریان بازار بورس؟ ضمنا این سودی که شما پیشنهاد می کنید چقدر است؟ با چقدر میشود چقدر سود کرد؟ در چه مدت؟

جملاتی که در پارگراف بالا دیدید، این روزها، نقل همه محافل شده است. هم نقل محافل رسانه ای و مطبوعاتی و تلویزیونی و رادیویی و هم موضوع صحبت مردم در صف نانوایی لواشی و سلمانی و قصابی و بحث داغ راننده ها با مسافران در تاکسی های درون و برون شهری. خلاصه خیلی جاها صحبت از بورس و بورس بازی و خرید و فروش سهام است.

مقاومت برخی از هموطنان در برابر ترجیح نگهداری دلار و سکه در خانه و عدم ورود به بازار سرمایه، بخشی به بی اعتمادی به دولت مربوط است و تلاش صرف برای حفظ سرمایه و بخشی نیز به دلیل بی اطلاعی از ساز و کار بورس و سوابق طلایی سودآوری شرکت ها در بازه بلند مدت در قیاس با بازارهای موازی ربط دارد.

در آخرین عرضه اولیه بورس که مربوط به شرکت شستا بود، بیش از ۲ میلیون تن از هموطنان شرکت کردند که رکوردی تاریخی در مشارکت مردم ایران در عرضه اولیه یک شرکت در بازار بورس بود. اکنون حدود ۱۲ میلیون ایرانی، کد بورس دارند و حدود ۱ میلیون و اندی در بورس فعال هستند. یعنی حدود ۱ تا ۲ درصد ملت ایران به صورت واقعی در بورس فعالیت دارند.

صف های طویل جلوی کارگزاری ها و ثبت نام میلیونی هموطنان در سامانه سجام بورس در سال ۹۸ تا به امروز،‌نشان می دهد که اقبال مردم به بورس، به مراتب بهتر از سال های پیش است.

بقیه ملت، یا اصلا خبری از بورس ندارند یا اینقدر از بورس ترسیده اند که حاضرند گرسنکی را تحمل کنند و برای یک پیتزا پپرونی بدبو مضر برای سلامتی، ده ها هزار تومن خرج کنند اما نصف این پول را صرف خرید یک سهم عالی با آینده خوب در بورس نکنند. این حال و روز بورس در ایران است. در جامعه ای که میلیون ها بیکار، میلیون ها بیسواد و میلیون ها بانوی خانه دار و دانش اموز و بچه و دانشجو دارد.

اوضاع اقتصادی کشور به هر دلیلی، خوب نیست. کرونا باعث شده بخشی از اقتصاد ایران عملا از چرخه تولید خارج شود و تحریم های بین المللی هم قبل از کرونا، کرونای دیگری برای اقتصاد نحیف ایران بود. اقتصاد ایران بیش از ۱۰۰ سال است که دولتی است و در سال های اخیر تلاش زیادی برای خصوصی شدن یا حتی خصولتی شدنش شده است.

برای خصوصی شدن اقتصاد ایران و روشن کردن موتور آن به سمت هدف های متعالی و خلق ثروت، چاره ای نداریم که بازار سرمایه را جدی بگیریم. باید بورس را جدی بگیریم. چاره ای جز این نداریم.

بورس را یاد بگیریم!

فرهنگ سهامداری، فرهنگ خرید سهام، فرهنگ سرمایه گذاری مولد در تولید و خدمات را باید از کودکی به فرزندان بیاموزیم. باید در مدارس و دانشگاه ها، به همه دانشجویان و دانش آموزان در هر دوره تحصیلی و هم چنین هر رشته ای، اصول مدیریت و سرمایه گذاری و سهامداری را آموزش دهیم. بخشی از علت وحشت ایرانیان از بورس، به بی اطلاعی مربوط است.

ما انسان ها معمولا از چیزی که اطلاعاتی نداریم، می ترسیم. ما از تحصیل در آفریقا می ترسیم، چون اطلاعات درستی از آفریقا نداریم. برای ما، فرق چندانی بین آفریقای جنوبی و اتیوپی و اوگاندا و کنیا نیست. ما کلا از آفریقا و آفریقایی می‌ترسیم. ذهن فریبکار ما به ما می‌گوید که باید از آفریقا و آفریقایی ترسید. فقط اروپا و آمریکا و بس!

همین فکری که ما را از آفریقا می ترساند و ایران را از بهشت فرصت های طلایی قرن بیست و یکم، دور کرده است، سبب شده تا میلیون ها هموطن از سودآوری شگفت انگیز صدها شرکت بورسی که بعضا سابقه بیش از ۳۰ سال در بورس ایران و تولید کشور دارند، محروم باشند.

وقتی شما باور نکنید که چیزی را نمی دانید و برای یادگرفتنش، مطالعه نکنید و تلاش نکنید، به اطلاعات و دانشی دست پیدا نخواهید کرد. وقتی شما بدون دلیل درست و منطقی از بورس وحشت کنید، برای فهم یک بازار کاملا تحلیل پذیر و سودآور در بلند مدت، تلاشی نخواهید کرد. همانند پدر بزرگ و پدر بزرگ و پدر خود، بی اطلاع درباره این بازار خواهید بود.

ما باید بخواهیم که بورس را یاد بگیریم و از آن بی دلیل وحشت نکنیم. بسیاری از دلایل وحشت ملت ایران از بورس و فعالیت در بازار سرمایه، بر اساس مبانی ذهن فریبکار بنا شده است. اگر از افرادی که از بورس وحشت دارند سوال کنید که بورس چیست و ۱ دقیقه درباره بورس وساز و کارش با شما صحبت کنند، اطلاعاتی به شما می دهند که احتمالا یک دانش آموز مقطع یازدهم متوسطه هم می داند و می دهد. نه مبنای درستی دارد نه با واقعیت هم خوانی دارد!!

بورس
نمودار اکثر سهام در بورس ایران مثل عکس بالا، در یک کانال صعودی بلند مدت قرار دارد و برای سهامداران صبور در بازه ۲ تا ۵ سال آینده، سودهای شگفت انگیزی به ارمغان می آورد

بورس حباب ندارد. اما چرا؟

سال ۹۹ سال طلایی بورس ایران است. رکود در بازارهای موازی سبب شده تا شاهد تزریق میلیاردها تومان پول به بازار سرمایه ایران در ماه های اخیر باشیم. در آخرین روز فروردین ماه سال ۱۳۹۹، شاهد یک روز تاریخی در تاریخ ۵۰ ساله بورس ایران بودیم. در ۳۱ فروردین ۹۹، ۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سهام توسط مردم خرید و فروش شد که بی سابقه بود.

آن هم بین ساعت ۹ صبح تا ۱۲:۳۰ دقیقه. کدام بازار در اقتصاد ایران سراغ دارید که ظرف ۳ ساعت و اندی، این مقدار نقدینگی و گردش مالی داشته باشد؟ هیچ بازاری سراغ نداریم! پس باید بورس را یاد گرفت. ظرف ۱۰ سال اخیر، دلار آمریکا حدود ۱۵ برابر شد و شاخص کل بورس ایران بیش از ۶۵ برابر افزایش یافت. بورس ایران، تورم محور است.

وقتی پراید ۸ میلیونی می شود ۷۵ میلیون تومان، چرا قیمت سهام در بورس ایران نباید افزایش پیدا کند؟ آیا قیمت یک نان سنگگ باید گران تر از قیمت یک سهم تولید کننده محصولات دارویی و شیمایی و پزشکی و سیمانی و خودرویی باشد؟ آیا امروز شما می توانید شرکت زامیاد را با ۴۵۰ میلیارد تومان تاسیس و راه اندازی کنید؟ حتما نه.

ارزش جایگزینی سهام در بورس ایران با واقعیت، فاصله زیادی دارد. این یک فرصت عالی برای سرمایه گذاری است. دوستان عزیز! کاهش سود سپرده های بانکی در سال ۹۹ و آزاد سازی سهام عدالت ۴۹ میلیون نفر در آبان ۹۹ و عرضه سهام شرکت های زیر مجموعه دفتر رهبری در بورس در سال جهش تولید، انقلابی در فرابورس و بورس ایران ایجاد می کند و شاخص کل بزودی از کانال ۱ میلیون واحد گذر می کند.

اکنون بیش از ششصد شرکت در حوزه های مختلف از دارو تا سیمان در بورس فعال هستند و بورس کالا و بورس انرژی، بزودی انقلابی در انقلاب بورس رقم خواهند زد که توضیحاتش در این مبحث نمی‌گنجد. یادگیری اصول سرمایه گذاری در بورس و کسب سودهای باورنکردنی در بازه ۵ تا ۱۰ ساله (۱۰۰۰ تا ۱۰ هزار درصد سود)، خیلی سخت نیست.

ایران بزودی با میلیونرهای زیر ۳۰ سال روبرو خواهد شد که سهام مفت را خریداری و سهامداری کرده و ده ها برابر قیمت بعد از گذشت ۲۴ ماه به فروش رساند و سودهای میلیونی به جیب زده اند. قیمت هر سهم شرکت دکتر عبیدی در ۲۰ سال اخیر، بیش از ۸۰۰۰ برابر شده است. قیمت هر سهم شرکت نوش مازندران (با نماد غنوش) ظرف ۱۰ سال اخیر، بیش از ۱۱۶۹ برابر شده است.

صحبت از ۲ برابر و ۲۰ برابر و ۲۰۰ برابر نیست دوستان! صحبت بیش از ۱۰۰۰ برابر است. مثل این ۲ شرکت ده ها شرکت دیگر می توان نام برد.

در اقتصاد ایران چه کالایی ظرف ۱۰ سال اخیر یا ۲۰ سال اخیر چنین رشد خیره ای کننده ای را تجربه کرده است؟ پس اصول سرمایه گذاری حرفه ای و منطقی را در بورس یاد بگیریم. ایران، بهشت سرمایه گذاران در جهان امروز است و این را آمارها و داده ها به خوبی نشان می دهد. در بورس، با پول های خرد با چاشنی صبر، می توان سبدی عالی با سودآوری شگفت انگیز را خلق کرد.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۵ نظر

ورود

  • مهرداد اردیبهشت ۲, ۱۳۹۹

    خب خیلی ممنون که توصیه به یادگیری بورس شده .
    اما باید از کجا یاد گرفت و با آگاهی وارد بازار بورس شد که ضرر نکنیم ؟!

    • علی زمانی اردیبهشت ۲, ۱۳۹۹

      از سایت آموزش مجازی بورس استفاده کنید و کتاب های انتشارات بورس در خیابان ملاصدرا تهران را مطالعه کنید

  • علیرضا نصیری اردیبهشت ۲, ۱۳۹۹

    روز یکشنبه(۳۱ فروردین) ساعات آخر بازار فشار عرضه زیاد شد و اکثر اساتید اصلاح شاخص رو پیش بینی کردن ولی بخاطر نقدینگی بالا روز بعدش شاخص باز ۱۸۹۵۷ واحد مثبت رو ثبت کرد و اکثر سهم ها صف خرید بودند.

    • علی زمانی اردیبهشت ۲, ۱۳۹۹

      فعلا شاخص کل تا فتح کانال ۱ میلیون واحدی، صعودی است.

  • نامجو اردیبهشت ۲, ۱۳۹۹

    ۸ میلیون سهامدار؟؟؟؟؟؟ سال ۹۴ که کد بورس گرفتم کمتر از ۲ میلیون نفر کد بورس داشتن و کارگذاری ها خلوت و آرام بود و کارگزارها خیلی خوب و با حوصله مشاوره میدادن اما الان صف کارگزاری ها شبیه به صف کوپن شده. امیدوارم مردم بفهمن کل سرمایه بازنشستگی برای خرید سهام نیست و کارمندا هم بدونن اگر بعد از دو تا معامله سودآور پول خوبی گیر آوردن به این معنی نیست که وام بگیرن و کل پول وام رو در بازار بورس سرمایه گذاری کنن. هنوزم بعد از ۴ سال نمی تونم تحلیل دقیقی بر نماد پیشنهادی کارگزار داشته باشم اونوقت دوستی که آبان ماه سال گذشته کد سهامداری گرفته خودش رو مدرس بورس میدونه.
    شخصا فکر میکنم حداقل تا پایان سال ۹۹ رونق بازار ادامه داره ولی حجم نقدینگی به بازار نامحدود نیست و همین الان هم ارزش بسیاری از شرکت ها به ارزش حقیقی خود نزدیک شده. بهترین توصیه این هست که اعتماد به نفس کاذب نداشته باشیم و طمع نکنیم ولی امیدوار باشیم