راهنمای اخذ پذیرش و تحصیل رایگان در اروپا و آمریکا ۲۰۲۱

راهنمای اخذ پذیرش و تحصیل رایگان در اروپا و آمریکا ۲۰۲۱

سال ۲۰۲۰ میلادی به دلیل شیوع بیماری کرونا و کشتار صدها هزار نفری شهروندان بیش از ۱۸۰ کشور در ۵ قاره جهان، سال مرگ و ترس بود که آثارش فعلا ادامه دارد و مشخص نیست که چه زمانی از شر ویروس منحوس کووید ۱۹ خلاص شویم.

تا اینجای کار، بسیاری از فرصت های استخدام منابع انسانی توسط کارفرمایان لغو شده است. دانشگاه ها نسبت به پذیرش دانشجو اقدام نمی کنند و بسیاری از کسانی که قصد شرکت در آزمون های بین المللی مثل آیلتس وتافل و GRE  برای اخذ مدارک لازم برای پذیرش (admission’s requirements) داشتند، امکان شرکت در آزمون را ندارند چون لغو شده است.

معلوم نیست چه زمانی، اقتصاد و مراکز آکادمیک ایران و جهان استارت بزنند و اوضاع به حال عادی برگردد. حداقل تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی، شرایط جهان در بیم و ترس قرار دارد و آثارش هم احتمالا تا سال  ها ادامه داشته باشد. دنیای پسا کرونا، دنیایی است که باید روی روش زندگی و کار در عصر پیش از کرونا، تجدید نظر کرد. گسترش فناوری اطلاعات، یکی از خصوصیت های عصر پسا کرونا است. رونق فریلنسری، از دیگر فواید است.

تقریبا بسیاری از دانشگاه ها به دلیل لغو پروازهای بین المللی، تعلیق فعالیت کنسول ها در سراسر جهان و لغو آزمون های بین المللی و تعطیلی دانشگاه ها، پذیرشی ندارند. این بد شانسی عاشقان تحصیل در خارج از کشور بود که در سال  ۲۰۲۰ میلادی که آغاز دهه سوم قرن بیست و یکم است، شاهد کشتار جهانی، سایه مرگ و وحشت در سراسر جهان به خاطر کرونا باشیم.

سال ۲۰۲۰ میلادی به هر حال تمام می شود. بساط کرونا تا ماه های آینده برچیده می شود یا حداقل شاهد نزول قابل توجه شمار مبتلایان و کشته ها خواهیم بود. اما بساط علم و دانش و اپلای و تحصیل و مهاجرت و شنگن و ویزا، برچیده نمی شود.

الان فرصتی است که می توان رزومه را قوی کرد. بهترین دانش آموختگان بهترین دانشگاه های جهان، اگر CV قوی نداشته باشند، توصیه نامه تحصیلی (LOR) قوی نداشته باشند و بیانیه هدف (SOP) خوب نداشته باشند، شانس برای پذیرش با بورس تحصیلی (SCHOLARSHIP / FUNDS) ندارند.

اگر قصد پذیرش در رشته های مختلف مقطع کارشناسی ارشد و دکتری و پسا دکتری دانشگاه های ممتاز آسیا، اروپا و آمریکای شمالی دارید، مجبورید رزومه خوبی ارائه کنید. رزومه خوب، بخشی به نمرات خوب و پایان نامه خوب مربوط است. بخشی به توانایی محاسباتی، مطالعاتی، تحقیقاتی، تالیفاتی شما مربوط است. به دوره هایی که گذرانده اید. به کلاس هایی که رفته اید. به تجاربی که در  فلان شرکت و موسسه داخلی یا بین المللی کسب کرده اید.

پذیرش تحصیلی ۲۰۲۱
دانشگاه چالمرش گوتنبرگ سوئد یکی از بهترین مقصدهای تحصیلی سال ۲۰۲۱ برای دانشجویان رشته های مهندسی است. یکی از انتخاب های خوب برای پذیرش تحصیلی ۲۰۲۱ است.

همه در رزومه شما موثر است و در دید مسئولان پذیرش دانشگاه مقصد،‌ جایگاه دارد. برای استادی که قصد اعطای بورس تحصیلی به شما دارد،‌مهم است که شما مقاله کنفرانسی یا ژورنالی با impact factor بالا دارید یا خیر. مهم است که شما به عنوان متقاضی بورس تحصیلی مقطع دکترای مدیریت گردشگری، سابقه جهانگردی دارید یا خیر. محقق مستقل عرصه Tourism Industry هستید یا نه. در هتل یا فلان موسسه گردشگری کار کرده اید یا خیر.

۲۰ توصیه برای پذیرش  تحصیلی در سال ۲۰۲۱

اگر فرصت اپلای در سال ۲۰۲۰ گذشته است ، به فرصت اپلای ۲۰۲۱ توجه کنید. مثل برق این روزها می گذرد و deadline‌های اپلای ۲۰۲۱ آغاز می شود. ۲۰ توصیه زیر را جدی بگیرید:

  • برای اپلای سال ۲۰۲۱ میلادی، به سایت دانشگاه های مورد نظر رفته و بخش نیازمندی های پذیرش را مطالعه کنید. این قسمت در بخش admission سایت دانشگاه ها در دسترس است.
  • تاریخ اپلای سال ۲۰۲۱ را از طریق deadline‌های مشخص شده برای اپلای ۲۰۲۰ تخمین بزنید تا ببینید فرصت تهیه مدارک چقدر است. به هر حال تا بهار سال ۱۴۰۰ هجری شمسی، بایستی مدارک را آماده کنید.
  • ۶ ماه مطالعه برای دریافت آیلتس با نمره ۶.۵ از ۹ آکادمیک یا اخذ تافل ۹۰ از ۱۲۰ کفایت می کند. به شرطی که سطح زبان متوسط داشته باشید. نمره خوب مقاله نویسی (writing) و شنیداری (listening) با زیاد نوشتن و زیاد گوش کردن بدست می آید.
  • به صفحه لینکدین یا فیسبوک دانشگاه مقصد بروید. کلکسیونی از کاربران دانش آموخته یا در حال تحصیل دانشگاه مورد نظر خود را مشاهده خواهید کرد که مشاوارن عالی و رایگان برای ارائه اطلاعات به شما هستند. با آن ها وارد تعامل بلند مدت شوید که مشاوران مجانی شما خواهند بود.
  • صفحه اینستاگرام دانشگاه مقصد را فالو کرده و با ادمین صفحه درباره سوالات خود، مکاتبه کنید.
  • حتما به صفحه اعضاء دانشکده (faculty members) بروید. فهرست اساتید را در دانشکده مورد نظر دانشگاه مقصد خود، بررسی کنید. ببینید رزومه کدام  اساتید با علایق شما همراستا است. PDF رزومه آن ها را دانلود و مطالعه کنید. مقالات آن ها را پیدا کنید. اساتیدی که ببینند دانشجویان، قبلا مقالات آن ها را خوانده و امکان بحث و تبادل نظر درباره اش دارند،  نظر مثبتی به آن ها برای اعطای بورس و پذیرش دارند.
  • بیانیه هدف و رزومه خود را آکادمیک تهیه کنید. شما برای شغل اپلای نمی کنید. برای یک فرصت تحصیلی اپلای می کنید با رقبای سر سخت.
  • یک شرکت پرداخت مجازی معتبر را پیدا کنید که مبلغ application fee شما را با نرخ تبدیل منصفانه دلار به ریال پرداخت کند.
  • اگر مشتاق تحصیل رایگان در اروپا در مقطع ارشد هستید، دانشگاه های نروژ در دسترس است.
  • اگر مشتاق تحصیل رایگان در آمریکا هستید، باید GRE یا GMAT‌ داشته باشید.
  • اگر مشتاق تحصیل رایگان در سوئد هستید، باید به زبان سوئدی درس بخوانید. به سایت دانشگاه سلطنتی استکهلم بروید.
  • اگر مشتاق تحصیل رایگان در آلمان و فرانسه هستید، شانس پذیرش شما را تسلط به آلمانی و فرانسوی،‌ افزایش می دهد.
  • اگر مشتاق تحصیل در مناطق خوش آب و هوا و ارزان اروپا هستید، پرتغال و اسپانیا را در نظر داشته باشید.
  • اگر انگیزه مهاجرتی دارید،‌ دانشگاه های نیوزلند، استرالیا و کانادا را در نظر داشته باشید. ظرفیت بورس، خیلی بالا نیست.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۴ نظر

ورود

  • Bhb اردیبهشت ۴, ۱۳۹۹

    سلام آقای زمانی ببخشید یه سوال داشتم ازتون اینکه میگن فارع التحصیلان دکترا بعد از اتمام درسشون اغلب در صنعت شغلی پیدا نمیکنند یا اصطلاحا overqualified میشن درسته؟

    • علی زمانی اردیبهشت ۴, ۱۳۹۹

      بستگی دارد به رشته ای که تحصیل کردید.
      شما برای اپلای کار، باید رزومه خوب و تجربه بالا داشته باشید چون رقابت شدید است. وارد فاز کوالیفای هم نشید چون بازار کار در دنیا بسیار گسترده و ظرفیت های زیادی داره.

  • امین اردیبهشت ۴, ۱۳۹۹

    ممنون
    خداییش شما که مقالات به این خوبی مینویسی، حیف نیست وقت خودتو برای نوشتن مقالات کم ارزش میزاری

    • علی زمانی اردیبهشت ۴, ۱۳۹۹

      امین آقا
      معیار با ارزش یا کم ارزش، سلیقه من و شما نیست. میزان view و hit مطالب در seo‌ است. لذا مجبوریم در رقابت جایگاه روی کلید واژه های متنوع و موثر، حضور فعال داشته باشیم. شما مطالب با ارزش را مطالعه کنید و کلیک روی مطالب کم ارزش پرهیز فرمایید