پذیره نویسی سهام چیست و چه فرآیندی در بورس دارد؟

پذیره نویسی سهام چیست و چه فرآیندی در بورس دارد؟

پذیره نویسی سهام مثل شرکت در عرضه اولیه سهام و خرید و فروش سهام و تغییر کارگزار ناظر و ثبت نام در سامانه سجام و خرید و فروش سهام عدالت از جمله موضوعاتی است که با داغ تر شدن بازار بورس و رکود در بازارهای موازی و تبدیل اقتصاد بانک پایه ایران به بورس پایه در سال های آینده، مورد سوال هموطنان عزیز می باشد. پذیره نویسی سهام یکی از اصطلاحاتی است که باید در فضای بازار سرمایه از آن مطلع باشیم.

پذیره نویسی سهام با مباحث حقوقی ارتباط دارد. با پذیره نویسی سهام، شما قادر هستید سهام یک شرکت را خریداری کرده و در آن سرمایه گذاری کنید. روش های مختلفی برای پذیره نویسی وجود دارد.

فرآیند خاصی هم دارد که در ادامه به آن می پردازیم. پذیره نویسی، در لغت یعنی امضا کردن. قبول کردن چیزی و امضا کردن پای یک سند بهادار. پذیره نویسی، یعنی تعهد انجام کاری مشخصی که مکتوب شود. پذیره نویسی یعنی فرآیند خرید اوراق بهادار از ناشر (صادر کننده برگه) یا نماینده قانونی او و پرداخت تعهد پرداخت وجه کامل آن طبق قرارداد مکتوب.

تعهد پرداخت قیمت یک یا چند سهم از سهام یک شرکت یا موسسه را پذیره نویسی می نامند. عملی است که طبق آن، از طریق یک شخص حقیقی، ما تعهد می کنیم که قسمتی از سرمایه یک شرکت را بخریم و در تاسیس یک مجموعه سهامی عام،‌ مشارکت کنیم.

موسسین طبق قانون تجارت، بخشی از سرمایه را از طریق فروش سهام به مردم تامین می کنند. پس پذیره نویسی یعنی قبل از اینکه یک شرکت وارد بازار بورس شود، سهام آن را بخریم. پیش از عرضه اولیه سهام در بورس. فرآیند پذیره نویسی به این گونه است که طرح پذیره نویسی، به امضاء هیات موسسان می رسد. طرح به اداره ثبت شرکت ها می رود.

پذیره نویسی سهام
آگهی پذیره نویسی افزایش سرمایه شرکت گروه سرمایه گذاری مسکن

اظهارنامه و اساسنامه شرکت نیز تحویل می شود. مرجع ثبت شرکت ها، پس از مطالعه اظهارنامه و طرح اساسنامه شرکت و طرح پذیره نویسی سهام، با بررسی قوانینی، مجوز انتشار اعلامیه پذیره نویسی سهام را می دهد. یعنی شما نمیتوانید شرکتی ثبت کنید و سپس برای جذب سرمایه گذار، بدون طی تشریفات قانونی، اعلامیه پذیره نویسی سهام منتشر کنید.

روزنامه اعلام پذیره نویسی سهام باید مشخص شده باشد. بانکی که تعهد سهام در آن صورت میگیرد نیز باید مشخص شود تا متقاضیان شرکت در پذیره نویسی سهام فلان شرکت، بدانند که به کدام شماره حساب در کدام بانک، بایستی ظرف مهلت مقرر، مبلغ خرید سهام و مشارکت در پذیره نویسی سهام شرکت را واریز کنند. در پذیره نویسی سهام، سرمایه فعلی شرکت، موضوع شرکت، اسم و شماره ثبت، تعداد سهام عرضه شده و محل های افزایش سرمایه احتمالی و نکات مهم مشارکت در پذیره نویسی سهام اعلام می شود.

حداکثر تعداد مشارکت کنندگان در پذیره نویسی سهام ، سقفی ندارد. می تواند صدها هزار نفر باشد. در پذیره نویسی سهام شرکت ها، زمان ثبت درخواست پذیره نویسی سهام و زمان واریز وجه به منظور مشارکت در پذیره نویسی سهام اهمیتی دارد. گاها ثانیه ها نیز اهمیت دارد. چون تعداد سهام پذیره نویسی شرکت ها، محدود است. حتی اگر شما موفق به شرکت در پذیره نویسی سهام یک شرکت نشدید، می توانید منتظر عرضه سهام آن در بازار سرمایه باشید و نسبت به خرید سهام به هر میزان دلخواه و سهامداری میان مدت و بلند مدت اقدام کنید.

تفاوت پذیره نویسی سهام و عرضه  اولیه سهام چیست؟

بین عرضه اولیه و پذیره نویسی تفاوت هایی وجود دارد. درعرضه اولیه سهام، محدوده قیمتی در نظر گرفته می شود. زمان عرضه اولیه نیز معمولا از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲:۳۰ یا ۱۳:۳۰ است. اما در پذیره نویسی معمولا ۳۰ روز مهلت مشارکت دارید.

در پذیره نویسی سهام ، شاید سهام یک شرکت مدت ها تا زمان معامله شدن در بورس، معطل فرآیند و تشریفات حقوقی و اداری باشد. اما در عرضه اولیه سهام، به محضی که سهام را خریداری کردید، از روز معاملاتی بعد، می توانید سهم را فروخته یا دوباره به هر تعداد که خواستید بخرید.

پذیره نویسی عمومی بورس انرژی ایران که اواسط سال ۱۳۹۰ شمسی صورت گرفت، یکی از جذاب ترین پذیره نویسی های بازار سرمایه در دهه نود شمسی بود. قیمت هر سهم بورس انرژی از ۱۰۰ تومان آن زمان به حدود ۲۰ هزار تومان نزدیک شده است.

برای مشارکت یا عدم مشارکت در پذیره نویسی سهام شرکت ها حتما با مراجعه به سایت شرکت و بررسی صورت های مالی، راستی آزمایی ادعاها و مشاوره با کارشناسان اقدام کنید. تازه وارد ها در بورس یعنی کد اولی ها، فقط عرضه اولیه شرکت کنند و از خرید و فروش بدون آگاهی و آشنایی با اصول بورس، پرهیز کنند.

اخبار پذیره نویسی سهام را در سایت seo.ir‌ دنبال کنید. سایت های کارگزاری ها نیز این مورد را معمولا اعلام می کنند. تا سال ۱۴۰۰، ده ها مورد عرضه اولیه سهام در راه است که مهم ترینش، عرضه اولیه سهام باشگاه های استقلال و پرسپولیس است. بورس ایران در دهه طلایی ایران عصر ۱۴۰۰، (از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ شمسی)، روزگار رویایی را تجربه خواهد کرد. سهامداری، هوشمندانه ترین گزینه سهامداران خواهد بود.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود