خاطرات سرآشپز ژاپنی سابق رهبر کره شمالی و قول او به کیم جونگ اون در کودکی

خاطرات سرآشپز ژاپنی سابق رهبر کره شمالی و قول او به کیم جونگ اون در کودکی

برخی بر این باورند که کیم جونگ اون ، رهبر کره شمالی بعد از شایعاتی که در ماه آوریل در مورد مرگش رخ داد، دست به قتل عام برخی از نزدیکان خود بزند. خبرهای مربوط به مرگ رهبر کره شمالی بدنبال بود که شایعاتی در مورد جراحی قلب ناموفق برای جای گذاری یک فنر در رگ های قلب کیم جونگ اون مخابره شد. مقامات رسمی برخی کشورها نیز ادعا می کردند کیم جوان به شدت بیمار بوده و دیگر نمی تواند راه برود و برخی نیز حتی خبر از مرگ وی می دادند. این شایعات با ناپدید شدن رهبر کره شمالی از انظار عمومی به مدت ۳ هفته تشدید نیز شد.

کنجی فوجیموتو ، سرآشپز ژاپنی رهبر کره شمالی

اما در اول ماه می بود که کیم دوباره ظاهر شده و تصاویری از وی در حال بریدن روبان و افتتاح یک کارخانه تولید کود شیمیایی در سانچئون منتشر گردید. از آن زمان بسیاری بر این باورند که غیبت سه هفته ای کیم جونگ اون عامدانه و تستی برای این بوده که ببیند آیا نزدیکانش برای گرفتن جایگاه او تلاش می کنند یا خیر. مسائل مربوط به وفاداری در ۹ سالی که از زمامداری اون می گذرد همواره وجود داشته و به ادعای رسانه ها و مقامات کره جنوبی، وی ۳۴۰ نفر از مقامات رسمی کشور را در نیمه اول زمامداری‌اش تصفیه کرده است.

سرآشپز ژاپنی رهبر کره شمالی
کنجی فوجیموتو

در این میان اطلاعاتی تازه از صحبت های مردی بدست آمده که روزگاری از زیردستان وفادار رهبران کره شمالی به شمار می آمد. او کسی نیست جز کنجی فوجیموتو، سرآشپز ژاپنی که مسئول پخت سوشی برای خانواده رهبر کره شمالی بوده و برای بیش از یک دهه همبازی رهبر کنونی این کشور بوده است. پیش از فرار از این کشور منزوی در سال ۲۰۰۱ برای نجات جانش، او قولی بسیار احساسی به کیم جونگ اون داد مبنی بر اینکه روزی به کره شمالی باز خواهد گشت، قولی که علیرغم خطری که برای جانش داشت، این افشاگر مرموز به آن پایبند ماند.

سرآشپز ژاپنی رهبر کره شمالی
کنجی فوجیموتو عکسی از دوران کودکی کیم جونگ اون را روی کتاب خود چاپ کرده بود

تا به امروز، اطلاعات بسیار اندکی در مورد کره شمالی و رهبران آن در دست است و این موضوع به شیوه کارکرد بسیار سری دولت این کشور، انزوای بین المللی، دوری از کشورهای غربی و سانسور شدید اخبار است که باعث می شود تنها اخبار پروپاگاندایی از داخل کشور به بیرون مخابره شوند. پیش از اطلاعاتی که فوجیموتو در مورد خاندان کیم به خارج از کره شمالی آورد، بخش اعظم اطلاعاتی که در مورد این کشور وجود داشت از تصاویر ماهواره ای و داستان های غیرقابل اثبات از کسانی بود که از این کشور فرار کرده بودند. حتی تاریخ تولید رهبر کنونی کشور نیز سری نگه داشته می شد و تنها توسط سرآشپز سابق این خانواده فاش شد.

سرآشپز ژاپنی رهبر کره شمالی
کنجی فوجیموتو (سمت راست ردیف بالا) در کنار کیم جونگ ایل و دیگر مقامات کره شمالی

کنجی فوجیموتو توسط کیم جونگ ایل، رهبر سابق کره شمالی و پدر رهبر کنونی در سال ۱۹۸۸ استخدام شد و دلیل آن نیز علاقه و «اشتهای سیری ناپذیر» او نسبت به غذای ژاپنی سوشی بود. در دوران خدمت خود به خاندان حاکم کره شمالی، فوجیموتو وظیفه پخت غذا برای خانواده و بازی کردن با رهبر آینده کشور، کیم جونگ اون را داشت که در آن زمان تنها با عنوان «شاهزاده» از وی یاد می شد. فوجیموتو در کتاب خود با عنوان «من آشپز کیم جونگ ایل بودم» که در سال ۲۰۰۳ منتشر کرد، از وحشت خود در دیدار اولش با کیم جونگ اون می گوید: نمی توانم نگاهی که در چشمان شاهزاده وجود داشت را فراموش کنم. انگار که داشت با خود می گفت، این مرد یک ژاپنی رقت انگیز است».

سرآشپز ژاپنی رهبر کره شمالی
کنجی فوجیموتو (انتهای سمت چپ تصویر) در کنار کیم جونگ ایل و دیگر اعضای ارشد دولت وقت کره شمالی

اما این دو وقت زیادی را با هم می گذراندند و از دورانی که کیم هنوز یک کودک هفت ساله بود تا ۱۸ سالگی در کنار هم بودند. این سرآشپز ژاپنی می گوید که همراه با کیم به آهنگ های ویتنی هوستون گوش داده، با هم ماهی گرفته و بادکنک هوا می کرده اند. در دوران خدمتش به خاندان کیم، او حتی به برخی از کشورهای جهان سفر کرده تا گرانقیمت ترین مشروبات الکلی و غذاها را برای جلب توجه اشتهای خاص رهبر کره شمالی بیابد. فوجیموتو ادعا می کند که وی به طور مرتب برای میوه به سنگاپور، برای خاویار به ایران و روسیه و برای سوشی به زادگاهش ژاپن فرستاده می شد. این در شرایطی بود که اکثر مردم کره شمالی با فقر مطلق و خشکسالی دست به گریبان بوده و بسیاری از آن ها به دلیل گرسنگی و قحطی جانشان را از دست می دادند.

کنجی فوجیموتو ، سرآشپز ژاپنی رهبر کره شمالی
کنجی فوجیموتو (شال سفید به گردن دارد) در کنار کیم جونگ ایل و اعضای ارشد دولت او در کنار یک قایق تفریحی

با گذشت زمان، فوجیموتو جانش را در خطر یافت زیرا به باور وی سرویس امنیتی کیم جونگ ایل او را به شدت تحت نظر داشت. در این اثنا بود که فوجیموتو چند بار سعی کرد از کره شمالی فرار کند زیرا می دانست که به دلخواه خود نخواهد توانست از این کشور خارج شود. پیش از فرارش از کره شمالی در سال ۲۰۰۱ و از طریق چین، فوجیموتو یک نقشه بسیار حساب شده کشید. او ویدیویی از یک غذای دریایی تهیه شده با اورچین دریایی که از شبکه ای ژاپنی پخش شده بود را به رهبر وقت کره شمالی نشان داد و به او قول داد در صورتی که بتواند ترکیبات این غذا را پیدا کند، آن را برای کیم جونگ ایل و خانواده او خواهد پخت.

کنجی فوجیموتو ، سرآشپز ژاپنی رهبر کره شمالی

رهبر کره شمالی نیز آن را ایده ای جالب دانسته و به او اجازه داد برای پیدا کردن اورچین به ژاپن برود، ماموریتی که بدون بازگشت بود. مدت کوتاهی پیش از فرار از کره شمالی، فوجیموتو برای دقایقی با رهبر آینده کشور خلوت کرده و یک قول بسیار احساسی به وی داد. فوجیموتو در این باره چنین می گوید: «گفتم که خیلی زود باز خواهم گشت. قول دادم که بازخواهم گشت». معلوم نیست که کیم جوان از قصد فوجیموتو برای فرار مطلع بوده یا خیر اما گمان می رود که از بی بازگشت بودن این سفر بی خبر بوده باشد. بعد از فرار از کره شمالی، فوجیموتو به زندگی مخفیانه روی آورده و سال ها از ترس این که توسط سرویس امنیتی کره شمالی پیدا شده و مورد سوء قصد قرار گیرد، هر روز جلیقه ضد گلوله می پوشید.

کنجی فوجیموتو ، سرآشپز ژاپنی رهبر کره شمالی

اما حدود یک دهه بعد، کیم جونگ اون که به تازگی به رهبری کشور رسیده بود به یاد دوست قدیمی اش افتاد. فوجیموتو می گوید که یک غریبه با کت و شلوار مشکی و عینک آفتابی به او نزدیک شده و به وی چنین گفته است: «این در مورد خانواده توست و کسی که می خواهد تو را ببیند». سرآشپز سابق بر سر او فریاد می زند که دور شود و او نیز بدون به زبان آوردن حتی یک کلمه دیگر آنجا را ترک کرد. اما حدود یک ماه بعد در ژوئن ۲۰۱۲ یک نفر دیگر با او ارتباط برقرار کرد. وی نیز همان ظاهر را داشت و فوجیموتو نیز او را به سرعت شناخت زیرا در جشن های خصوصی کیم جونگ ایل وی را دیده بود. آن مرد به فوجیموتو می گوید: «با من بیا» و او نیز همین کار را کرد. این دو به یک هتل رفته و آنجا بود که یک تکه پارچه قرمز تا شده که حاوی یک نوشته بود به وی داده شد.

کنجی فوجیموتو ، سرآشپز ژاپنی رهبر کره شمالی

این نوشته از جانب کیم جونگ اون بود و روی آن نوشته شده بود: «باید قولی که به من داده بودی را ادا کنی. به پیونگ یانگ بازگرد. من امنیت سفر تو را تضمین خواهم کرد». این دو همان سال دیداری احساسی داشتند و در تصاویری که به ندرت از کره شمالی به بیرون درز می کند، یکدیگر را در آغوش کشیدند.

کنجی فوجیموتو ، سرآشپز ژاپنی رهبر کره شمالی
رستوران سوشی فوجیموتو در پیونگ یانگ

این تصاویر کیم جوان را با خوشحالی در حال دست دادن با دوست و همبازی دوران کودکی اش نشان می دهد در حالی که فوجیموتو در حال پاک کردن بینی و چشم های گریان خود با یک دستمال دیده می شود. ۵ سال بعد فوجیموتو یک رستوران سوشی در پیونگ یانگ افتتاح کرد و گمان می رود که هنوز هم در همانجا مشغول به کار باشد.

بیشتر بخوانید: واکنش کره شمالی به شایعه مرگ کیم جونگ اون و قدرت او برای سفر در زمان و مکان

منبع: express
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • هادی خرداد ۸, ۱۳۹۹

    نمیدونم چرا بعضی وقتا آدم فکرای خول چلی میکنه _ آخه این همه سفر گذاشته بودن بره تا حالا دیگه