رابطه تعداد فرزندان با سلامت دندانی مادران: فرزند بیشتر دندان کمتر

رابطه تعداد فرزندان با سلامت دندانی مادران: فرزند بیشتر دندان کمتر

تحقیقی نشان داده هر چه زنی فرزندان بیشتری داشته باشد در دوران پیری دندان های کمتری خواهد داشت.

طبق پژوهش گروهی از محققان اروپایی، مادرانی که ۳ فرزند داشتند به طور متوسط ۴ دندان کمتر از مادران دارای ۲ فرزند داشتند.

به گفته ی این محققان: «طبق یافته های ما، ترویج بیشتر رعایت بهداشت دهان و دندان، داشتن تغذیه ی متناسب با سلامت دندان ها و مراجعه ی منظم و پیشگیرانه به دندانپزشک – به ویژه در خصوص مادران باردار و دارای فرزند، استراتژی معقولی برای پزشکان بالینی و سیاست های درمانی به نظر می رسد.»

این محققان داده های به دست آمده در سال ۲۰۱۳ از نزدیک به ۳۵ هزار فرد ۵۰ سال به بالا در ۱۴ کشور اروپایی را مورد بررسی قرار دادند.

شرکت کنندگان این تحقیق به طور متوسط ۱۰ دندان خود را از دست داده بودند. افرادی که هیچ کدام از دندان های خود را از دست نداده بودند، از ۳۲ دندان از جمله دندان های عقل برخوردار بودند.

با بالا رفتن سن، دندان های بیشتری از دست رفته بودند. طبق یافته های این پژوهش، به طور متوسط، زنان در دهه های ۵۰ و ۶۰ زندگی خود نزدیک به ۷ دندان و مردان ۸۰ سال به بالا ۱۹ دندان را از دست داده بودند.

علاوه بر این، محققات پی بردند مادرانی که بعد از ۲ فرزند ِ هم‌جنس صاحب یک فرزند سوم هم شده بودند، در مقایسه با زنانی که دو فرزند اول آن ها از دو جنس مخالف بودند، دندان های بیشتری را از دست داده بودند. این تفاوت در مردان دیده نشده بود.

به علاوه، زنانی که تحصیلات پایین تری داشتند، در مقایسه با زنان دارای تحصیلات بالاتر، دندان های بیشتری را از دست داده بودند.

این تحقیق که در نشریه ی Epidemiology & Community Health منتشر شده، نمی تواند وجود یک رابطه ی مستقیم علت و معلولی را اثبات کند. برای دانستن اینکه آیا بارداری یا بچه داری رابطه ی میان از دست دادن دندان ها و جمعیت خانواده را توجیه می کند یا نه، به انجام تحقیقات بیشتری نیاز است.

منبع: webmd
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود