قاتل نخست وزیر سوئد پس از ۳۴ سال معرفی شد؛ او یکی از شاهدان بود

قاتل نخست وزیر سوئد پس از ۳۴ سال معرفی شد؛ او یکی از شاهدان بود

بازپرسان بالاخره مردی که در سال ۱۹۸۶ میلادی نخست وزیر سوئد را به قتل رسانده بود را معرفی کردند. این فرد که Stig Engstrom نام دارد و با نام مرد اسکانیا هم شناخته می شد مظنون به قتل نخست وزیر سوئد بود و در سال ۲۰۰۰ میلادی ظاهرا دست به خودکشی زده بود.

اولوف پالم نخست وزیر سوئد در سال ۱۹۸۶ در حالی که پیاده از سینمایی در استکهلم به خانه باز می گشت هدف سوء قصد قرار گرفت و بعد از اصابت تیر به کمرش جان خود را از دست داد. گفته می شود که او بادیگاردهای خود را ساعاتی قبل از این حادثه مرخص کرده بود. این ترور در شلوغ ترین خیابان استکهلم رخ داد و بیش از دوازده نفر شاهد تیراندازی یک ناشناس به نخست وزیر و فرار او از صحنه جرم بودند.

بعد از این قتل، ده ها نفر از سوی پلیس سوئد بازجویی شدند اما تحقیقات راه به جایی نبرد.

حالا بازپرس ارشد این پرونده اعلام کرده که قاتل فردی به نام Stig Engstrom بوده است و از آنجایی که این فرد مرده است نمی توان اتهامی را به او وارد کرد و در نتیجه پرونده قتل اولوف پالم باید مختومه شود.

نخست وزیر سوئد
اولوف پالم

به گفته آقای پترسون، در ابتدای رسیدگی به این پرونده Engstrom جزو مظنونین اصلی نبود اما وقتی گذشته او بررسی شد اطلاعاتی در خصوص سوابق استفاده از سلاح، حضور در ارتش و عضویت در باشگاه تیراندازی نظر بازرسان را به خود جلب کرد.

این فرد در منطقه سکونت خود جزو منتقدان پالم بوده و همواره دیدگاه های منفی و تندی را علیه او مطرح می کرد. او از مدت های قبل دچار مشکلات مالی شده بود و به الکل اعتیاد پیدا کرده بود.

Stig Engstrom قاتل نخست وزیر سوئد که بود؟

Engstrom مدتی را برای اداره بیمه اسکانیا کار کرده بود و به همین خاطر به او مرد اسکانیا می گفتند. طبق گفته کارآگاهان سوئدی در روز قتل او تا دیروقت در دفتر مرکزی اسکانیا کار کرده و سپس خود را به محل قتل رسانده بود.

نکته جالب اینکه او یکی از ۲۰ نفر شاهدی بود که بعد از قتل در جلسات بازجویی حضور داشت و سرانجام در سال ۲۰۰۰ به زندگی خود پایان داد. نخستین بار نیز یک روزنامه نگار به نام توماس پترسون به او مشکوک شد تا اینکه ۱۸ سال بعد از مرگ Engstrom پلیس او را زیر ذره بین خود قرار داد. گفته می شود که قاتل صرفا به این خاطر که نخست وزیر سوئد دیدگاه های چپ گرایانه داشته اقدام به قتل او کرده بود.

قاتل نخست وزیر سوئد
قاتل نخست وزیر سوئد

به گفته پلیس سوئد این قاتل حرفه ای که پس از قتل به عنوان شاهد در بازجویی ها حضور داشته حتی مدعی شده بود که در صحنه جرم تلاش کرده جان پالم را هم نجات دهد و بعدها مشخص شد که قاتل خود اوست و آموزش های حرفه ای در رابطه با کاربرد سلاح دیده است.

قتل نخست وزیر سوئد چطور اتفاق افتاد؟

همانطور که در ابتدای این مطلب اشاره شد در شب ۲۸ فوریه سال ۱۹۸۶ نخست وزیر سوئد بعد از پایان روز کاری بادیگاردهای خود را مرخص کرد و سپس همراه همسر و پسرش به سینما رفت. در راه بازگشت از سینما این خانواده که پیاده به سمت منزل می رفتند وارد شلوغ ترین خیابان استکهلم شدند و در ادامه هدف حمله یک مرد مسلح از پشت سر قرار گرفتند.

تیر به کمر پالم ۵۹ ساله اصابت کرد و او درجا مرد. در ادامه بازرسان فردی به نام کریستر پترسون را شناسایی و به حبس ابد محکوم کردند اما از آنجا که هیچ انگیزه ای برای این قتل نداشت و مدارکی دال بر مشارکت وی در قتل نخست وزیر سوئد بدست نیامد بلافاصله از زندان آزاد شد. پترسون در سال ۲۰۰۴ درگذشت.

 

این مطلب را هم بخوانید:

عدم اجرای قرنطینه در سوئد و پیام عجیب نخست وزیر

دیجیاتو
۷ نظر

ورود

  • Roozbeh خرداد ۲۱, ۱۳۹۹

    پلیس هم پلیس سوئد..قاتلو از گور میکشن بیرون ..دمشون گرم. به امید اینکه کشور ما هم یه روزی درست شه

    • علی زمانی خرداد ۲۱, ۱۳۹۹

      اره پس از ۳۱ سال پرونده بدون نتیجه مختومه شد 🙂 دمشون گرم
      کشور رو آدم هاش درست میکنند

      • farhad خرداد ۲۲, ۱۳۹۹

        بدونه نتیجه؟
        خوبه اسم قاتل روگفتن.
        راستی اقای زمانی درسته این پرونده بزرگترین پرونده تحقیق قتل دنیا بوده؟ جالب این بود پدرم اقای پالم رو اسمشو شنید شناخت یه زمانی نقش کوف عنان دوره ی ما رو داشت.

        • علی زمانی خرداد ۲۲, ۱۳۹۹

          اسم قاتل را ۲۰ سال پس از خودکشی قاتل گفتند!
          بله از هزاران نفر بازجویی شد. بالاخره نخست وزیرشون را ترور کردند. مشخصه براشون مهم بوده. از هزاران نفر تحقیق به عمل امد. خیلی موفق نبود.
          اینکه چرا الان این فرد پس از ده ها سال معرفی شده، ابهام داره.
          اولاف پالمه شخصیت معروفی بود. گویا به ایران هم سفر داشت

  • آنتی رضا ستوده خرداد ۲۱, ۱۳۹۹

    کاش از این قاتلا هم کشورمون داشت…

  • فرهاد خرداد ۲۱, ۱۳۹۹

    ببین چقددددرر فاصلشون با مردمشون کمه…اینجا کسی نمیدونه زن روحانی کیه یا اصلا کجا زندگی میکنه