داستان جواهرات ملکه؛ چرا ملکه انگلیس همیشه یک گردنبند مروارید می اندازد؟

داستان جواهرات ملکه؛ چرا ملکه انگلیس همیشه یک گردنبند مروارید می اندازد؟

پوشش ملکه انگلیس همیشه موضوع بحث دنبال کنندگان خاندان سلطنتی بوده، از کت و پیراهن های شیکش گرفته تا مجموعه ی جواهرات قیمتی اش. اما یک چیز هست که ملکه تا به حال بدون آن دیده نشده و آن چیز یک معنای عمیق و احساسی برای او دارد.

ملکه انگلیس به علاقه اش به رنگ های تند، کلاه و کیف دستی های برند Launer Black شهرت دارد، اما مجموعه جواهرات مدهوش کننده ی او جایگاه دیگری در قلب او دارد. هر صبح که ملکه به سراغ مجموعه ی جواهرات خود می رود تا از بین آن ها یکی را برای پوشش آن روز خود انتخاب کند، قطعاً گزینه های زیادی پیش روی خود دارد. اما در بین همه ی آن جواهرات قیمتی یک چیز بسیار ساده هست که ملکه بیشتر اوقات بدون آن قصر را ترک نمی کند، و آن گردنبند سه رشته ای مروارید معروف او است.

گردنبند مروارید ملکه انگلیس

در حقیقت ملکه به ندرت بدون این گردنبند ساده که از سه رشته مروارید ظریف ساخته شده، دیده می شود.

پشت علاقه ی ملکه به این گردنبند یک دلیل بسیار احساسی وجود دارد: این گردنبند را پدرش، شاه جورج ششم به او هدیه داده بود.

الیزابت دوم رابطه ی بسیار نزدیکی با پدرش داشت که علیرغم مشغولیت های زیادش در امر کشورداری، همیشه وقت زیادی برای دختر کوچکش می گذاشت.

شاه جورج به قدری به دختر بزرگش علاقه داشت که در روز عروسی الیزابت جوان یک نامه ی احساسی برای او نوشت.

در این نامه آمده بود: «وقتی راهروی کلیسای وست مینستر را باهم طی می کردیم خیلی احساس افتخار می کردم و هیجان زده بودم. ولی وقتی دستت را در دست اسقف اعظم گذاشتم احساس کردم چیز بسیار ارزشمندی را از دست دادم.»

«تو به قدری آرام و متین بودی و کلمات را با چنان یقینی به زبان آوردی که من فهمیدم همه چیز مرتب است.»

«تمام این سال ها با افتخار شاهد بزرگ شدنت تحت مدیریت ماهرانه ی مادرت بودم، کسی که همانطور که خودت هم می دانی، شگفت انگیزترین فرد دنیا به چشم من است و می دانم که می توانم همیشه روی تو و حالا همسرت، فیلیپ در کمک به ما در کارهایمان حساب کنم.»

«رفتنت از پیش ما جای خالی بزرگی در زندگی ما باقی می گذارد. اما به خاطر داشته باش که خانه ی قدیمی ات همیشه متعلق به تو است و هر قدر و هر زمان که ممکن بود به اینجا بیا.»

الیزابت دوم در جوانی در کنار پدرش، شاه جورج ششم
تصویری از کودکی الیزابت دوم به همراه پدر و مادرش

الیزابت و پدرش از یکدیگر تقریباً جدایی ناپذیر بودند تا آنکه در نهایت شاه جورج ششم در سال ۱۹۵۲ از دنیا رفت و الیزابت ۲۵ ساله را در غم و اندوه فرو برد.

ملکه ی آینده ی بریتانیا در زمان مرگ پدرش، به همراه همسرش، پرنس فیلیپ در کنیا بود. او سفر کوتاه خود را نیمه تمام گذاشت و به لندن بازگشت و در آنجا بر تخت سلطنت نشست.

او حالا رکورددار طولانی ترین دوره ی حکومت در میان ملکه های تاریخ است. با این حال، الیزابت هرگز عشق عمیقش به پدرش را از یاد نبرده.

شاید علت وابستگی ملکه به گردنبند مروارید عزیزش همین باشد که پدرش آن را وقتی دختر کم سن و سالی بود به او هدیه داده بود.

حالا او را به ندرت بدون ست مرواریدش می بینیم. از قرار معلوم ملکه به قدری به این گردنبند ارزشمند علاقه دارد که به دستور او یکی دیگر مثل آن را برایش ساختند؛ احتمالاً برای آنکه آن را به جای گردنبند محبوبش استفاده کند تا مجبور به انداختن گردنبند اصلی نباشد.

الیزابت دوم در سال ۱۹۵۳ یک گردنبند سه رشته ای مروارید هم از امیر قطر هدیه گرفت که مزین به الماس است.

اما این ها تنها جواهرات مروارید نشان ملکه انگلیس نیستند.

در حقیقت، الزابت دوم مجموعه ی بزرگی از جواهرات مروارید نشان دارد، مسأله ای که از علاقه ی ملکه به مروارید حکایت دارد.

او حتی در روز عروسی اش در سال ۱۹۴۷ یک صدف مروارید از حاکم بحرین هدیه گرفت که ۷ مروارید در خود جای داده بود.

از ۲ تای این مرواریدها و همینطور چندین الماس در ساخت گوشواره های معروف ملکه موسوم به «گوشواره های مروارید بحرین» استفاده شد.

یک «گردنبند مروارید و الماس قطر» هم شامل ۶ رشته مروارید مزین به چندین الماس و گوشواره های ست آن هست که آن ها را در سال ۱۹۷۹ به ملکه هدیه دادند.

الیزابت دوم یک جفت گوشواره ی دیگر هم از ملکه ویکتوریا به ارث برده. این گوشواره ها را ملکه ویکتوریا از همسرش، پرنس آلبرت در سال ۱۸۴۷ هدیه گرفته بود.

یک «دستبند ملکه مری» هم هست که الیزابت دوم آن را در سال ۱۹۵۳ به ارث برد، به علاوه ی «مروارید آبی نیوزلند» که نخست وزیر نیوزلند در جریان حضورش در قلعه بالمورال در سال ۲۰۱۳ آن را به ملکه هدیه داده بود.

اما نوبت می رسد به «سنجاق سینه طرح صدف کورتالد تامسون» که آن را وینفرد هوپ تامسون در سال ۱۹۴۴ به ملکه مادر هدیه داده بود. وینفرد هوپ تامسون، خواهر لرد کورتالد تامسون، طراح این سنجاق سینه بود که آن را در سال ۱۹۱۹ ساخته بود.

این سنجاق سینه ی صدف شکل که یک مروارید بزرگ هم در مرکز آن وجود دارد، بعدها در سال ۲۰۰۲ به الیزابت دوم به ارث رسید و او تا به امروز از این سنجاق سینه استفاده می کند.

و البته فقط ملکه نیست که علاقه ی خاصی به مروارید دارد؛ پرنسس دایانا هم از طرفداران مروارید بود.

کیت میدلتون، دوشس کمبریج هم قدم در راه او گذاشته و در گذشته جواهرات زیادی از ملکه قرض گرفته، از جمله یک گردنبند طوقی چهار رشته ای مروارید.

این گردنبند طوقی از مرواریدهای پرورشی ای ساخته شده که هدیه ی دولت ژاپن بودند. رشته های مروارید گردنبند به وسیله ی یک الماس به یکدیگر وصل می شوند. خود ملکه هم از این گردنبند طوقی استفاده می کرد.

او در دهه های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ به طور مرتب از این گردنبند استفاده می کرد اما آن را در سال ۱۹۸۲ به پرنسس دایانا قرض داد، یعنی همان سال تولد کیت میدلتون.

اینطور که به نظر می رسد کیت هم مانند ملکه و دایانا علاقه ی خاصی به مروارید دارد.

او چندین بار با گوشواره های مروارید و الماس کالینگوود دیده شده که به عنوان کادوی عروسی به پرنسس دایانا هدیه داده بودند.

کیت چند باری هم با یک دستبند سه رشته ای مروارید و الماس دیده شده که آن هم به دایانا تعلق داشت.

گوشواره هایی که کیت معمولاً به گوش دارد هم مرواریدهای کوچک و براقی دارند و از برند Annoushka and Kiki McDonough هستند.

منبع: express
دیجیاتو
بدون نظر

ورود