روش های جلوگیری از انتقال ویروس کرونا در آسانسور

روش های جلوگیری از انتقال ویروس کرونا در آسانسور

روش های جلوگیری از انتقال ویروس کرونا در آسانسور از آن جهت اهمیت بسیار بالایی دراد که طبق گفته‌ی محققان، این ویروس در محیط‌های بسته و بدون تهویه‌ی مناسب که فاصله‌ی افراد حاضر در آن کمتر از یک‌ونیم متر باشد به راحتی قابل انتقال است. نکته‌ی جالب در مورد آسانسورها نیز دقیقاً همین است که تمام نکات بالا از خایص آن محسوب می‌شوند. لینزی مار، متخصص آروسِل، پیش‌تر در مصاحبه‌ای با بیزینس اینسایدر اعلام کرده بود که شیوع کرونا «خصوصاً در برج‌های پرجمعیتی رخ می‌دهد که افراد حضوری طولانی‌مدت یا چندین‌باره در آن داشته باشند.»

بنابراین با رعایت چند نکته‌ی ساده می‌توانید هنگام حضور در آسانسور خودتان را نسبت به ویروس کرونا مقاوم کنید.

۱ ) در آسانسور کمتر با دیگران حرف بزنید

روش های جلوگیری از انتقال ویروس کرونا

طبق یافته‌های علمی ویروس کرونا از راه تنفس و بزاق دهان منتقل می‌شود، بنابراین فرد بیمار هنگام سرفه، عطسه صحبت یا آوازخواندن به راحتی این ویروس را به دیگران منتقل می‌کند. طی تحقیقی که ماه گذشته منتشر شده محققان دریافته‌اند که صحبت با صدای بلند به اندازه‌ی کافی ذرات معلق در هوا تولید می‌کند که موجب انتقال ویروس کرونا به دیگران باشد، البته ناگفته نماند این ذرات معلق که حاوی ویروس هستند دست کم ۸ دقیقه در هوا ماندگار خواهند بود. بنابراین یکی از روش های جلوگیری از انتقال ویروس کرونا در آسانسور این است که صحبتتان با دیگران را کوتاه کنید و این روش را با دیگران نیز در میان بگذارید.

از سویی دیگر محققان هنوز مطمئن نیستند که ذرات گرد و غبار معلق در هوا (مشهور به آروسل یا هواپخش) آیا پس از خروج بیمار از آسانسور همچنان در هوا باقی می‌مانند یا نه. نظر سازمان بهداشت جهانی در این مورد این است که این نوع راه انتقال را برای ویروس کرونا نمی‌توان روشی شایع در نظر کرد. مهندس مار می‌گوید: «اگر تنها سوار آسانسور باشید خطر انتقال کرونا بسیار ضعیف است.» با این حال تحقیق دیگری که در ماه آوریل منتشر شده حاکی از این است که در اطراف دو بیمارستان در ووهان چین ویروس کرونا فعال بوده. اما خطر محیط‌های بسته در انتشار این ویروس بسیار بالاست. مهندس مار طی مصاحبه‌ای با اِن‌پی‌آر در ماه آوریل گفته است: «آسانسورها اکثراً تهویه‌ی مکانیکی، مثل فن، ندارند بله به تهویه‌ی هوا به صورت طبیعی رخ می‌دهد، یعنی هنگامی که در آسانسور باز و دوباره بسته می‌شود.»

۲ ) ماسک را فراموش نکنید

روش های جلوگیری از انتقال ویروس کرونا

با توجه به اینکه در بسیاری از آسانسورها تهویه‌ای مناسب وجود ندارد و محیط هم بسیار کوچک و محدود است پوشیدن ماسک بسیار ضروری است. کاربرد ماسک در این است که اگر ناقل باشید و ندانید، ویروس را به دیگران منتقل نخواهید کرد. همچنین دیگران هم اگر ماسک بزنند از انتقال ناخودآگاه این ویروس به شما جلوگیری می‌کنند. بنابراین یکی دیگر از روش های جلوگیری از انتقال ویروس کرونا در آسانسور این است که حتماً ماسک به صورت داشته باشید.

البته این را هم به خاطر بسپارید که زمان حضورتان در آسانسرو را تا حد ممکن کاهش دهید تا کمتر با دیگران در تماس باشید.

۳ ) فاصله‌ی اجتماعی را در آسانسور رعایت کنید

روش های جلوگیری از انتقال ویروس کرونا

مهمترین نکته در انتقال ویروس کرونا و همچنین در مورد روش های جلوگیری از انتقال ویروس کرونا در آسانسور این است که چه تعدادی در چه فاصله‌ای از هم قرار دارند. بنابراین حداقل فاصله‌ی مجاز یک‌ونیم متر اعلام شده است. البته رعایت این نکته در آسانسور ممکن نیست. پس هنگامی که با آسانسورهای شلوغ مواجه شدید، به هیچ عنوان وارد آسانسور نشوید و منتظر بمانید تا آسانسور خالی شود، یا اینکه از پله استفاده کنید.

 

۴ ) هنگام فشردن دکمه‌ی آسانسور از انگشتتان استفاده نکنید

روش های جلوگیری از انتقال ویروس کرونا

با اینکه انتقال ویروس کرونا از دست چندان شایع نیست اما چنانچه دستتان را به جسم آلوده بزنید و سپس صورت، دهان، بینی یا چشمتان را لمس کنید ویروس کرونا را عملاً به بدن خود دعوت کرده‌اید. مدت‌زمانی که ویروس کرونا می‌تواند روی اجسام زنده بماند به عوامل متعددی بستگی دارد، از جمله دمای جسم، میزان رطوبت، نوع سطح جسم، اما در دو تحقیق مشخص شده است که ویروس کرونا روی سطوح فلزی و پلاستیکی بیشترین زمان ممکن، یعنی حداکثر تا ۷ روز، دوام می‌آورد.

بنابراین از دیگر روش های جلوگیری از انتقال ویروس کرونا در آسانسور این است که از لمس دکمه‌ها و درِ آسانسور بپرهیزید، چرا که این سطوح مأمن بسیار خوبی برای این ویروس به شمار می‌آیند. طبق تحقیقی که در ماه می انجام شد در بیمارستانی در ووهان چین حتی ژنوم ویروس کرونا هم روی دکمه‌ی آسانسور یافتند. پس به خاطر بسپارید سطوحی که افراد بسیاری آن‌ها را لمس می‌کنند باید مدام ضدعفونی شوند و یا لااقل باید پس از آنکه چنان سطوحی را لمس کردید دست‌هایتان را بلافاصله ضدعفونی کنید.

به گفته‌ی مهندس مار «با هر وسیله‌ای دکمه‌ی آسانسور را بزنید، جز انگشتتان.» مثلاً می‌توانید با آرنج، کیف یا لباستان دکمه‌ی آسانسور را بفشارید. اما اگر چاره‌ای نداشتید و دکمه‌ی آسانسور را لمس کردید حتماً بلافاصله دستتان را ضدعفونی کنید.

دیگر مطالب خواندنی:

آیا ویروس کرونا باعث سکته مغزی می شود؟

حیوانات خانگی می توانند ناقل ویروس کرونا باشند

علائم جدید کرونا؛ آبریزش بینی، حالت تهوع و اسهال

کرونا همچنان یکه تاز؛ نیم میلیون قربانی، ۱۰ میلیون مبتلا و احتمال آغاز موج دوم بیماری

دیجیاتو
بدون نظر

ورود