دولت انگلیس جلوی بازگشت شمیمه بیگم عروس جهادی داعش را گرفت

دولت انگلیس جلوی بازگشت شمیمه بیگم عروس جهادی داعش را گرفت

شمیمه بیگم عروس جهادی داعش تا زمانی که دادگاه عالی بریتانیا در مورد بازگشت او به کشور تصمیم نگیرد، اجازه نخواهد داشت به انگلیس بازگردد تا بتواند شخصاً برای بازگرداندن تابعیت لغو شده اش تلاش کند.

سه تن از قضات دادگاه استیناف بریتانیا پیش تر در همین ماه اجازه ی بازگشت بیگم که در ۱۵ سالگی به سوریه گریخته بود را به کشور صادر کردند.

وکلای دولت اما خواستار تجدید نظر در خصوص این حکم شدند. و حالا قرار است درخواست تجدیدنظری که علیه بازگشت شمیمه بیگم صورت گرفته توسط دادگاه عالی بریتانیا رسیدگی شود و تا تصمیم گیری دادگاه عالی در این خصوص اقدامی صورت نگیرد.

وکلای دولت می گویند شمیمه بیگم خطری برای امنیت ملی بریتانیا است و نباید اجازه ی بازگشت به او داده شود.

یکی از وکلای دولت گفته علیرغم حس ترحم و دلسوزی ای که مورد بیگم به خاطر سنش ایجاد می کند اما او خود تصمیم گرفت که «با تروریست ها همکاری کند».

شمیمه بیگم عروس جهادی داعش

شمیمه بیگم یکی از سه دختر دانش آموزی بود که در فوریه ی ۲۰۱۵ برای پیوستن به گروه داعش از انگلیس به سوریه سفر کردند.

بیگم در آن زمان ۱۵ سال داشت و قرار بود در یکی از مهم ترین آزمون های تحصیلی انگلیس شرکت کند اما تحت تأثیر ویدئوهای اعدام افراد توسط داعش تصمیم گرفت به سوریه بگریزد و به این گروه تروریستی بپیوندد.

بعد از گذر از مرز ترکیه و در نهایت رسیدن به مقر داعش در شهر رقه سوریه، در آنجا به عقد یک سرباز هلندی درآمد که به اسلام گرویده بود.

این زوج صاحب سه فرزند شدند که همه ی آن ها از دنیا رفته اند.

بیگم به مدت بیش از ۳ سال به زندگی تحت حکومت این گروه تروریستی ادامه داد و در آنجا اینطور که گفته می شود به عنوان یکی از اعضای «پلیس اخلاق» داعش خدمت می کرد، گروهی که تفاسیر سختگیرانه ی داعش از قوانین اسلامی را به اجرا درمی آورد.

اینطور که گفته می شود این نوجوان به دلیل اجرای سفت و سخت قوانین داعش مثل اصول پوشش برای زنان شهرتی برای خود دست و پا کرد و تلاش کرد زنان جوان دیگری را هم برای پیوستن به گروه جهادی به کار گیرد.

بعد از ۳ سال در فوریه ی سال گذشته، بیگم در حالی که ۹ ماهه باردار بود در یکی از اردوگاه های پناهندگان سوری پیدا شد.

او خواستار بازگشت به انگلیس برای بزرگ کردن فرزندش در آنجا شد اما دولت انگلیس درخواست او را رد کرد. بن والاس، وزیر امنیت وقت بریتانیا در اینباره گفته بود: «من جان مردم بریتانیا را برای رفتن و گشتن به دنبال تروریست ها یا تروریست های سابق در کشوری که از کنترل حکومتش خارج شده به خطر نمی اندازم.»

بیگم چندین مصاحبه داشت که از تلویزیون هم پخش شدند و به نشریه ی Times گفت از پیوستن به این گروه تروریستی پشیمان نیست و ادعا کرد دیدن سر بریده در سطل آشغال او را «به هم نمی ریخت».

با این حال او بعدها با پافشاری اعلام کرد که «از همه ی کارهایش پشیمان است» و او را شستشوی مغزی داده بودند.

بعد از پیدا شدن شمیمه بیگم، وزیر کشور وقت بریتانیا، ساجد جاوید، تابعیت بریتانیایی او را به دلایل امنیتی لغو کرد.

کمیسیون درخواست های ویژه ی مهاجرت با تأیید تصمیم وزارت کشور انگلیس اعلام کرد که بیگم اجازه ی بازگشت را ندارد و او می تواند برای تابعیت بنگلادشی ای که از سمت پدرش دارد اقدام کند.

بیگم که حالا ۲۰ سال دارد، تصمیم به اقدام قانونی علیه وزارت کشور بریتانیا گرفت. او مدعی شد این تصمیم وزارت کشور انگلیس غیر قانونی بود چرا که سبب شده او حالا هیچ تابعیتی نداشته باشد و او را در معرض خطر مرگ یا رفتارهای غیر انسانی و تحقیرآمیز قرار داده است. وکلای شمیمه بیگم ادعا می کنند او در صورت بازگشت به بنگلادش یا عراق، اعدام خواهد شد.

پیش از این گفته شده بود تلاش های شمیمه بیگم برای بازگشت به انگلیس و باز پس گیری تابعیت بریتانیایی اش، بیشتر از ۳۰ هزار پوند برای مالیات دهندگان کشورش خرج برداشته است. از قرار معلوم وکلای شمیمه بیگم تا به آن زمان ۱۴،۵۰۰ پوند برای مشاوره ی قانونی به او به منظور بازگرداندن تابعیتش مطالبه کرده بودند، اما تصور می شود رقم واقعی بیش از این ها باشد.

طبق گزارش نشریه ی Sun، هزینه ی واقعی این اقدام برای مردم بریتانیا با در نظر گرفتن هزینه های مربوط به کارکنان وزارت بریتانیا و زمانی که در دادگاه صرف می شود، دست کم دو برابر است.

وکلای شمیمه بیگم می گویند باید اجازه ی بازگشت موکل شان به انگلیس داده شود تا او بتواند شخصاً برای بازپس گیری تابعیتش تلاش کند.

بیشتر بخوانید:

شمیمه بیگم ؛ عروس جهادی ۱۹ ساله و جنجالی داعش که می‌خواهد به بریتانیا بازگردد

داستان دردناک «مروه خدر» ۱۰ ساله و صدها زن و دختر ایزدی از بردگی در دست داعش

آخرین دختر؛ تجربیات هولناک دوران اسارت «نادیا مراد» در دستان جنگجویان داعش

تاریخچه‌ای کوتاه از زنانی که با نازی ها، شورشیان روسی و نیروهای داعش همکاری می کردند

منبع: dailymail
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۳ نظر

ورود

  • آهو مرداد ۱۲, ۱۳۹۹

    غلط کردی که میخوای برگردی
    خوب شد انگلیس رات ندادن خوب قهوه ایت کردن…

  • آرمین مرداد ۱۲, ۱۳۹۹

    حیف انگلیس که تو توش باشی!!!! نظافت سرویس های بهداشتی انگلیس هم از سرت زیاده! لیاقتت اینه برگردی بغل برادرهای چچنیت جهاد جدید کنید یا بنگلادش بری شپش و گال بگیری

  • امیر بهمن ۱۴, ۱۴۰۰

    اصلا اونایی که توسط این دختر شکنجه یا کشته شدن مهم نیستن امیدوارم یا در همون اردوگاه به قتل برسه یا اعدام بشه مگه نه اینکه برای برپایی حکومت اسلامی جنگیده حالا داره از احکام دین اسلام فرار میکنه میره به بلاد کفر اینم مثل مسعولین ما هست