۱۰ اتفاق مهم بورس از اول شهریور تا آخر سال ۹۹ که باید بدانیم

۱۰ اتفاق مهم بورس از اول شهریور تا آخر سال ۹۹ که باید بدانیم

بورس ایران از شنبه اول شهریور ماه تا اسفند ۹۹، شاهد اتفاقات خوبی است که موجب افزایش ضریب نفوذ بازار سرمایه در میان هموطنان ۳۱ استان کشور و هم چنین تنوع فرصت های سرمایه گذاری و رونق بورس و افزایش شاخص کل می شود. اسفند ۹۸، شاخص کل بورس روی ۵۰۰ هزار واحد حرکت می کرد.

اکنون که به شهریور ماه ۹۹ رسیدیم، شاخص کل بورس حوالی مقاومت ۲ میلیون واحد است و بیش از ۱۵۰ درصد رشد را تجربه کرد در عرض چند ماه که در تاریخ ۴۵ ساله بورس ایران، بی سابقه بود. فقط در ۵ ماهه نخست سال ۹۹، که سال کرونایی بود، بیش از ۴۰ میلیون نفر، کد بورس گرفتند و شمار دارندگان کد بورس در ایران از مرز ۶۰ میلیون نفر فرا تر رفت.

اینکه روزانه شاهد معامله ۱ میلیارد دلار سهم در بورس ایران هستیم، اتفاق مبارکی است. ارزش کل بورس ایران با صدها شرکت و تاریخچه ۴۸ ساله، حدود ۲۰۰ میلیارد دلار است که حتی یک پنجم ارزش شرکت اپل آمریکا هم نیست. پس با حضور شرکت های دانش بنیان و های تک و بازیگران جدید، جای رشد بسیار دارد.

اکنون چند هزار کد بورسی غیر ایرانی در بازار سرمایه کشور فعال است و سهامدار عمده (بالای ۱ درصد سهام) برخی از شرکت های بورسی، شرکت های آسیایی و اروپایی هستند که ۲ نماد: گدنا و خچرخش، از آن جمله است.

ظرف این ۵ ماه، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پول توسط حقیقی ها وارد بازار شده است که با توجه به رکود در بازارهای موازی، انتظار خروج آن را برای مدت ها نداریم. بورس ایران در حال حاضر، پر بازده ترین بورس جهان است و این وضعیت تا دسامبر ۲۰۲۰ میلادی حفظ می شود.

علت اینکه شاهد افزایش سهام در بورس در ۵ ماهه نخست سال هستیم، علاوه بر فعال شدن میلیون ها نفر در بازار و مشکل کسری بودجه دولت فخیمه، تورم افسار گسیخته و افزایش نرخ ارز است. البته بایدتوجه کرد که سودی که سهامداران بلند مدتی صبور از بورس کسب میکنند، به مراتب بیش از تورم سالانه کشور است و این قضیه در ۴ دهه اخیر بارها اثبات شده است.

بورس ایران، تورم محور است و معیار تورم، دلار آمریکا. این واقعیت را بسیاری از سهامداران فراموش می کنند و با اصلاح های موقتی شاخص کل (مثل اتفاق مرداد ۹۹)، ماتم می گیرند.

به هر حال اگر سهامدار هستید، همچنان با پول مازاد خود، سهامداری کرده و هر روز، پرتفو خود را و سایت tsetmc.com را رصد نکنید. شما سرمایه گذاری کرده اید و باید به سهم به عنوان ابزار سرمایه گذاری، فرصت رشد بدهید. رصد روزانه وهفتگی شما، هیچ مشکلی را حل نمی کند و بر استرس شما می افزاید. سودهای باور نکردنی (از جنس ۱۲۰۰ برابری «غنوش» ظرف ۹ سال اخیر)، محصول سهامداری بلند مدت است.

اما اتفاقات مهمی که از اول شهریور تا اخر سال ۹۹ در بورس ایران رخ می دهد را در زیر مرور می کنیم. اتفاق اول این است که طبق اعلام وزیر اقتصاد، از نیمه دوم سال ۹۹، ۵۰ عرضه اولیه جدید در بورس داریم. یعنی حداقل ۲ عرضه اولیه در هفته. از این تعداد، ۸ شرکت مربوط به وزارت صمت است. امیدواریم شرکت های ایمیدرو و ایدرو نیز وارد بورس شوند.

گل سرسبد عرضه اولیه های نیمه اول سال ۹۹، شستا، غول سرمایه گذاری تامین اجتماعی بود که از ۸۶۰ تومان به ۶۰۰۰ تومان رسید. منتظر عرضه اولیه های پر سود خوبی در نیمه دوم سال باشید. ۵ استارت آپ قدیمی (فیلمیو، دیجی کالا، تپسی، شیپور و کافه بازار) در کنار استقلال و پرسپولیس، بخشی از عرضه اولیه های نیمه دوم سال ۹۹ هستند. در همه شرکت کرده و ۱۲ ماه حداقل سهامداری کنید.

۲۱ خرداد ۹۹، مدیرعملیات بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران اعلام کرد که برخی زیرساخت های بورس تغییر کرده است. یکی از آن ها، حداکثر حجم سفارش در سامانه برای نمادهای معاملاتی بود. دیگری، تغییر در حداقل تغییر قیمت (tick size) که از ۱ ریال به ۱۰ ریال افزایش یافت. به نظر می رسد بزودی این ۱۰ ریال به ۱۰۰ ریال افزایش یابد.

یعنی فاصله بین دو قیمت (خرید یا فروش) در بورس، دیگر یک تومان نیست و به ده تومان افزایش می یابد. مثل ۱۴۰۰ ریال، ۱۵۰۰ ریال و . . ..اتفاق خوبی است که سفته بازی را سخت می کند و شاهد روان شدن معاملات می شویم.

از شنبه اول شهریور ۹۹، کلیه معاملات بازار طبق روال قبل از ساعت ۹ تا ۱۲:۳۰ و ساعت سفارش گیری نیز از ۸:۳۰ تا ۹ صبح است. لذا شاهد یک جلسه معاملاتی هستیم و پس از ساعت ۱۲:۳۰ نیز معامله ای صورت نمیگیرد. مشکل هسته معاملات بورس و هنگ کردن سامانه معاملات آنلاین برخی ازکارگزاری ها و باگ هایی که در سیستم آن ها مشاهده شده است، اوقات بسیاری از سهامداران را در ۵ ماهه نخست سال ۹۹ تلخ کرد.

اتفاق مهم دیگری که سبب رونق معاملات از اول شهریور تا اسفند می شود و می توان به تداوم روند صعودی شاخص کل بورس امیدوار بود، افزایش حد نصاب سرمایه گذاری در سهام صندوق های با درآمد ثابت است که از اول شهریور عملیاتی می شود. نصاب سقف سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت، ۱۵ درصد شد. این فرصت سرمایه گذاری صندوق ها در سهام را افزایش می دهد و تهدیدی جدی برای صف های فروش میلیونی مصنوعی است.

اتفاق دیگری مربوط به گروه صنعت پالایشی است که آینده بورس ایران به فعالیت آن مرتبط است. به خصوص که ۴ سهم پالایشی در صندوق دارا دوم حضور دارد. براساس دستورالعمل تازه وزارت نفت درخصوص تغییر روش محاسبه قیمت خوراک واحدهای پالایشی، پالایشگاه های کشور و دو شرکت پتروشیمی در سال حداقل یک میلیار دلار تخفیف در قیمت خوراک خود دریافت می کنند. اگر سهامدار سهام پالایشی و پتروشیمی هستید، بیش از یک سال سهامداری کنید. خبرهای خوبی این گروه در پیش است.

اتفاق مهم دیگری که از اول شهریور ۹۹ شاهد وقوع آن در بورس کشور هستیم، افزایش ضریب تعدیل سهام به ۲۰ درصد است. کمیته پایش بورس اعلام کرد که ضریب تعدیل سهام در حساب تضمین مشتریان اعتباری از ۱۰ درصد به ۲۰ درصد افزایش یافت. این مصوبه از یکشنبه ۲ شهریور عملیاتی می شود. با توجه به کاهش قیمت سهام شرکت در بازار بورس در مرداد ۹۹، این تصمیم منطقی و خوبی است.

اتفاق مهم دیگری که از شهریور امسال ، شاهد عملیاتی شدن آن هستیم، مصوبه افزایش سقف سرمایه گذاری در صندوق های ETF است. سقف سرمایه گذاری در صندوق های ای تی اف از ۲۰ میلیون ریال به ۵۰ میلیون ریال افزایش یافت.

یعنی وقتی صندوق پالایشی موسوم به دارا دوم از ۵ شهریور در بورس عرضه شود، شما می توانید با کد ملی، ۵۰ میلیون ریال بلوک خریداری کنید. در «دارا یکم» این سقف، ۲۰ میلیون ریال بود. این خبر هم باعث استقبال بیشتر مردم به خرید بلوک می شود و گام خوبی برای رونق بورس است.

اتفاق دیگر را سخنگوی سهام عدالت گفت: برای حمایت از بازار سرمایه و حقوق سهامداران، فروش سهام عدالت بصورت بلوکی با نماد ۲ در بورس انجام می‌شود. فروش سهام عدالت در بازار باعث نزولی شدن بازار بورس نشده است و نکته‌ای که این روزها در این رابطه مطرح می‌کنند صحت ندارد. سهام عدالت شامل بیش از ۳۰ سهم بورسی است که سهامدارانش نباید به فکر فروش آن در سال ۹۹ باشند.

خبر مهم دیگری که بورس ایران از شهریور ۹۹ را تحت تاثیر قرار می دهد، تغییراتی در ماه ۱۴۳ قانون مالیات های مستقیم است که مجلس شورای اسلامی مصوب کرد. طبق این تغییرات، برای شرکت هایی با حداقل ۲۵ درصد سهام شناور آزاد، معافیت ۲ برابری مالیات، اعمال می شود. لایحه دوفوریتی افزایش سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس و داستان صرف سهام نیز می تواند فاکتور محرک در رونق بخشی به بازار سرمایه کشور در نیمه دوم سال جهش تولید باشد. اثر این مصوبات را با افزایش سرمایه شرکت های در بورس نیمه دوم سال، بهتر متوجه خواهیم شد.

در نیمه دوم سال، بورس بین المللی ایران در جزیره کیش افتتاح می شود. این بورس از اواخر مهر راه اندازی شده و گامی مهم در تامین مالی بین المللی پروژه ها و شرکت های تولیدی و خدماتی کشور است. از طرفی، انتظار داریم که بورس مسکن، امتیازات و مستغلات نیز به عنوان پنجمین بورس ایران در نیمه دوم سال ۹۹ راه اندازی شود. سرمایه پیش بینی شده این بورس، ۵۰۰۰ میلیارد تومان است.

برای بعضی از سهامداران، بین المللی شدن بورس انرژی، فروش اوراق سلف نفتی و معامله نفت خام در بورس انرژی ایران که موجب رشد شگفت انگیز این بورس در نیمه دوم سال می شود، از همه اتفاقات بالا مهم تر است که باید منتظر ماند تا ببینیم وزارت نفت و بورس انرژی، می توانند بورس انرژی کشور را در قد و قواره بورس های انرژی خاورمیانه، ارتقا داده و شاهد چند ده دلاری شدن هر سهم بورس انرژی در سال ۱۴۰۰ به بعد باشیم یا خیر.

معامله مسکن در بورس کالا نیز می تواند تاثیر خوبی در شفاف شدن معامله مسکن و واحدهای تجاری در بستر بازار سرمایه داشته باشد. چراغ اول را همانطور که گفتیم، بانک مسکن با عرضه اولین واحد تجاری خود در بورس کالا با قیمت ۱۰ میلیاد ریال، استارت زد. بورس کالا در نماد «کالا» یکی از سهام فراکابی است.

همه اتفاقات بالا، یک موضوع را نوید می دهد: ابطال هشدار حباب گویان مبنی بر سقوط بورس ایران و تقویت تداوم روند صعودی شاخص کل بورس به سمت فتح کانال سوم در ۸ میلیون واحد تا اسفند ۱۴۰۰ و فتح کانال چهارم در ۴۹ میلیون واحد در بازه نیمه نخست دهه اول ایران عصر ۱۴۰۰ (تا سال ۱۴۰۵ شمسی).

چرا شاخص کل بورس روند صعودی بلند مدتی دارد؟

عکس زیر را نگاه کنید. از سال ۹۷ تا هفته اول شهریور ۹۹، تا کنون ۶ بار شاخص کل به حمایت، واکنش نشان داده و برگشته و موج صعودی قدرتمندی را دنبال کرده است. لذا شاهد سقوط شاخص نیستیم.

به نظر می رسد هوش مصنوعی و بلاکچین در کنار معاملات الگوریتمی، بتواند تحرک عالی به بورس ایران در یک دهه آینده بدهد. خود از امروز، برای این فردای طلایی آماده کرده و مهارت های فناورانه و هوش مالی خود را ارتقا دهید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۳۹ نظر

ورود

  • زهرا آهنگر مرداد ۳۱, ۱۳۹۹

    بسیار ممنون از مطالب مفیدتون.در رابطه با دارا دوم بنظرتون این کار منطقی هست که مقداری شستا بفروشیم و صندوق بخریم؟سپاس از شما

    • علی زمانی مرداد ۳۱, ۱۳۹۹

      شستا تا ۳ سال اینده فروشی نیست

    • سعید بهمن ۲۸, ۱۳۹۹

      آقای زمانی واسم یه سهم معرفی کنید که بخرم خیلی ضرر کردم البته شرایطشم بگید

      • علی زمانی بهمن ۲۸, ۱۳۹۹

        سلام. بازار فعلا با ریزش دستوری همراه است. در سهام خود اگر بنیادی خوبی دارد، صبوری کنید. این روند، ادامه دار نخواهد بود

  • محمد حسین مرداد ۳۱, ۱۳۹۹

    چقدر خوبه بدون ثبت نام میشه نظر داد…
    من همه پست های اقای زمانی رو میخونم، ممنون از زحماتشون
    یه سوال داشتم که جواب بدن ممنون میشم.

    من کل پس انداز دانشجوییم ۷۰ بود که گذاشتم صندوق نقش جهان و حافظ (۱۹ مرداد ورود کردم) الان بیش از ۲۰ درصدش رفته، بسیار استرس دارم چراکه دوهفته هم نشده ۱۵ میلیون رفته، بنظر شما این مقدار کی برمیگرده که من خارج شم از سهامی و به صندوق کم ریسکتر مثل ثابت برگردم، اصلا این میزان ضرر بنظرتون برگشتش چندماه طول میکشه
    یکسری میگن تا اوضاع خرابتر نشده خارج کن، ولی دلم نمیاد اینهمه ضرر خارج شم..

    • علی زمانی مرداد ۳۱, ۱۳۹۹

      سلام
      ممنون از نظر شما
      صندوق های درآمد ثابت، سود زیادی ندارد. اگر صندوق نامبرده، مجوز بورس دارد، نگرانی نداشته باشید و برای بلند مدت سهامداری کنید.
      بورس از نیمه دوم سال ۹۹ به روند صعودی خود ادامه می دهد.
      چون شما تجربه ای در بورس ندارید، همان بهتر که در صندوق های سرمایه گذاری ، نقدینگی خود را گذاشته تا توسط متخصصان، خرید وف روش سهام انجام شود.
      میتوانید در ۵۰ عرضه اولیه نیمه دوم سال ۹۹ هم شرکت کنید و حداقل ۱۲ ماه سهامداری کنید.

  • مهدی مرداد ۳۱, ۱۳۹۹

    سلام و خسته نباشید
    من سهم های زیر رو ۱۰۰میلیون خریداری کردم
    به نظرتون از الان تا اخر سال حدودا چند برابر میشه
    شستا
    شپنا
    دی
    لپارس
    خبهمن
    وغدیر
    شگویا
    پترول
    فملی
    فولاد
    ممنون میشم پاسخ بدید??

    • علی زمانی مرداد ۳۱, ۱۳۹۹

      چرا انتظار دارید پاسخ رایگان به سوال شما بدیم؟ 🙂

      • مهدی مرداد ۳۱, ۱۳۹۹

        ممنون میشم اگه لطف کنید بگید??

      • ali.h شهریور ۱, ۱۳۹۹

        بابا خدای بورس از داشته هات کم نشه یه وقت به کسی کمک میکنی

  • نفیعل شهریور ۲, ۱۳۹۹

    هر چی گفتی آقای زمانی برعکس شد از پترول گرفتا تا شستا?????

    • علی زمانی شهریور ۲, ۱۳۹۹

      کم تحمل کی بوووووووووووووودی تو؟
      بزودی بازگشت طوفانی را شاهد خواهیم بود

  • محمد رجب پور شهریور ۲, ۱۳۹۹

    آقای میر عماد. ادب رو رعایت کن. شما از همونایی هستی که میخوای یه شبه میلیاردر شی؟ فکر کردی بورس خاله بازیه؟بورس، صبر میخواد. سود بورس، در بلند مدت به دست میاد. اینو تو کَلَت فرو کن.

    • علی زمانی شهریور ۲, ۱۳۹۹

      بعضی ها فکر میکنند با فحاشی و کم تحملی، پولدار میشن در بورس. آدم هایی که تازه فرق «بورس خریدن» با «سهم خریدن» را یاد گرفتند. ما باید از میان این آماتورها، سود کنیم با سلاح سرد «صبر».

  • اکرم حسینی شهریور ۲, ۱۳۹۹

    ممکنه توضیح بدین چرا وضعیت بورس اینطوری شد و شما چطوری میگین با اینهمه اصلاحی که خورد شاخص رشد زیادی خواهد داشت؟؟؟تا کی قراره همه چی دستوری باشه؟و اینکه اصلا چرا دستوری شد؟ممنون از پاسخگویی تون

    • علی زمانی شهریور ۲, ۱۳۹۹

      علت را در عکسی که در داخل این گفتار ارائه کردم، به صورت مصور نشان دادم
      شاخص کل از سال ۱۳۹۷ تا مرداد، ۶ بار شاهد اصلاح بالای ۱۰ درصد شده است. هر ۶ بار، شاهدبازگشت منحنی شاخص کل به روند صعودی با موج صعودی پر قدرت بودیم. تاریخ در بورس تکرار می شود و این بار نیز شاهد بازگشت منحنی شاخص کل و استارت روند صعودی بسیار بالایی همراه با نوسانات تا فتح سقف کانال سوم که ۸ میلیون واحد است خواهیم بود. آن چیزی که از نیمه دوم مردادتا به امروز دیده اید و احتمالا چند روزی هم ادامه دار باشد، پولبک به مقاومت ۲ میلیون واحدی است. با کمی صبر و تحمل ، از این وضعیت عبور میکنیم و خود را آماده فتح ۳ میلیون واحد میکنیم. دستوری بودن را بنده نمیدانم
      بورس طبق فاند، محکوم به صعود است و با پول مازاد، همچنان در سهام خوب و بنبیادی، سهامداری بلند مدت کنید. شما در صورت خروج پول از بورس، جای بههتری از بورس برای سرمایه گذاری ندارید.

  • رضا شهریور ۲, ۱۳۹۹

    آقای میرعماد گرامی بنظرتون کل این بحث ارزش این را دارد که اینطور از دایره ادب خارج شوید؟ فرض که کل پیش بینی های ایشان هم غلط باشد فکر نمی کنید شایسته نیست این ادبیات را بکار ببرید.
    از تمام متون و مقالات آقای زمانی بوضوح پیداست که ایشان فرد با شخصیت و متینی است.حداقل کاری که میکند این است که در این بازاری که بسیاری بابت هر کلمه مشاوره هزینه می گیرند زحمت می کشند مقالات مفیدی تهیه می کنند که کلی اطلاعات مفید جمع آوری کرده و به رایگان در اختیار شما قرار می دهند.
    اگر فکر می کنید کار ساده ای است لطفا یک مقاله جدید و مفید با حجم ۲ کاغذ A4 بنویسید! باور کنید نوشتن آنقدر هم ساده نیست.
    درنهایت کسی شما را مجبور به پیروی از نظرات آقای زمانی نمی کند و این شما هستید که تصمیم می گیرید در بورس چه کنید و هیچ کس مسئول کار شما نیست جز خودتان.
    و اگر مقالات ایشان را دنبال می کردید متوجه می شدید که “هر چی گفتند برعکس نشده”
    اما بالاتر از بورس این سهام “شخصیت” ماست که ارزش آن را “گفتار” و اعمال و افکار ما “قرمز و سبز” می کند و صف های خرید و فروش آن را شکل می دهد.مقالات آقای زمانی همیشه صف های خرید خوبی دارد.ممنون از توجه شما

    • مهدی مهر ۲۱, ۱۳۹۹

      حق مطلب رو ادا کردی ایول داداش

  • ممد شهریور ۳, ۱۳۹۹

    داداش راستشو بگو چی زدی؟!! جنسش خیلی باید اعلا باشه که تا آخر ۱۴۰۰ شاخص رو ۸ میلیونی میبینی! فعلا که شاخص داره میره به قهقرا

    • علی زمانی شهریور ۳, ۱۳۹۹

      امیدوارم اسفند ۱۴۰۰ نگیم: ممد ، نبودی ببینی . . . . . 😉
      بورس، بهشت صابران است فرزند. عجول نباش. تاریخ در بورس، تکرار خواهد شد.

  • جواد شهریور ۲۰, ۱۳۹۹

    سلام آقا رضای بامعرفت
    آخ قربونِ دهنت یا زبونت
    فدایِ مرام و ادبت بشم، میگن ادب از بزرگان است، معلومه خیلی بزرگ مَنِشی برادرم، که اینطور از برادرِ عزیزم، آقای علی زمانیِ نازنین دفاع میکنی، من برات دست میزنم، بله آقای میرعمادِ چه عرض کنم، بهتره ادب در گفتارت رو رعایت کنی، که هر که بزرگ شد، از ادبش بود، کسی تو رو دعوت نکرده، من تنها دو روزه، با نظراتِ آقای زمانی آشنا شدم، به قرآن از نظراتِ بقیه اهلِ فَن، کمتر که نه، حتی خیلی بهتر بوده، آقا رضای بامرام، دمت گرم، معلومه سَرِ سُفره ی بابات بزرگ شدی، در آخر آقای علی زمانی عزیز، خیلی دوستت دارم و کوچکتم، جواد هستم، امیدوارم موفق باشی، ضمنآ من از جانبِ آقای میرعماد، از شما عذرخواهی میکنم، از شما به ما رسیده ، آقا رضای عزیز، بازم دمت گرم، تمام .

    • علی زمانی شهریور ۲۰, ۱۳۹۹

      دوستدار همه مخاطبان گرامی روزیاتو هستیم.
      درخدمتیم

      • جواد شهریور ۲۲, ۱۳۹۹

        سلام خدا قوت
        بازم میگم، قدرِ مطالبِ مفیدِ آقای علی زمانی رو بدونید، اگر شما هم توجه کرده باشید، میبینید که، آقای زمانی چقدر با حوصله، جوابِ مخاطبانشون رو میدن و چقدر با حوصله و نکته سنجانه، همه مطالبِ مفید رو، خط به خط مینویسن، سعی کنید به ایشان، زخم زبان نزنید، همیشه و همه جا، باید قدرِ بزرگان، معلمها، استادان و دانایان رو دانست، چه در مدرسه، چه دانشگاه، چه منزل، چه بورس، ضمنآ فقط مصرف کننده مطالبِ ایشان نباشید، سعی کنید خودتون هم، در رابطه با بورس و سرمایه گذاری، تا حدی قابلِ قبول، مطالعه داشته باشید، دنبالِ سیگنال یا لُقمه ی راحت و حاضر آماده نباشید، کوچکه آقای علی زمانی عزیز…: جواد

        • علی زمانی شهریور ۲۲, ۱۳۹۹

          اختیار داری
          سلامت باشید

          • سعید شهریور ۲۴, ۱۳۹۹

            آقای زمانی بنظرتون چه سهامی بخریم الان که سود دهی خوبی داشته باشه

          • علی زمانی شهریور ۲۴, ۱۳۹۹

            سهام خوب 🙂

  • سعید شهریور ۲۴, ۱۳۹۹

    میشه یه سهام خوب معرفی کنید

    • سعید شهریور ۲۴, ۱۳۹۹

      اگه معرفی سهم متقبل هزینه هم باشه هزینشو بگید
      باتشکر

      • سعید شهریور ۲۵, ۱۳۹۹

        آقای زمانی من منتظر جواب شما هستم

        • علی زمانی شهریور ۲۵, ۱۳۹۹

          لطفا ای میل بفرمایید درخواست را

          • سعید شهریور ۳۰, ۱۳۹۹

            آقای زمانی یعنی ممکن بورس دوباره رشد کن من بد جوری ضرر کردم

          • علی زمانی شهریور ۳۰, ۱۳۹۹

            شک نکن که صعودی است نیمه دوم سال ۹۹

  • سعید مهر ۱۷, ۱۳۹۹

    سلام آقای زمانی
    من سهم فملی و وپاسار و خگستر دارم بنظرتون رشد می کنن

  • هانی مهر ۲۱, ۱۳۹۹

    سلام به نظرتون شاخص تاپایان۹۹رشد خوبی میکنه مثلا۳۰۰درصد به طورمیانگین درسهام بنیادی

    • علی زمانی مهر ۲۲, ۱۳۹۹

      انتظار شاخص کل ۳ میلیون واحدی داریم

      • سعید دی ۱۰, ۱۳۹۹

        آقای زمانی بازم امیدی دارید بورس رشد کن ما که کل پولمون رفت

        • علی زمانی دی ۱۰, ۱۳۹۹

          شک نکن سپیده جون (متخلص به سعید) که بورس ایران دوباره سقف تاریخی ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد را پس خواهدگرفت و ریزش دستوری مصنوعی و صوری تمام شدنی است