چهره روز: آیدین آغداشلو کیست؟

چهره روز: آیدین آغداشلو کیست؟

آیدین آغداشلو از چهره های سرشناس هنری ایران است که در سال های اخیر، افشای ای میل های خصوصی استاد در رسانه ها، بازتاب پیدا کرده و حاشیه های پر رنگ تر از متن را برای دارنده نشان هنر و ادب شوالیه فرانسه در پی داشت. استاد آیدین آغداشلو، متولد هشتم آبان ماه سال ۱۳۱۹ در شهر رشت است.

او را باید یکی از چهره های مطرح نقاشی و گرافیک ایران معاصر دانست که آثار فاخری از خود به یادگار گذاشته است. تصویر گر شناخته شده کتابهای درسی و مجلات و موسسات خصوصی داخلی و بین المللی بوده و در موزه هنرهای معاصر پایتخت و موزه رضا عباسی نیز سابقه فعالیت داشت. پیش از انقلاب نیز در دفتر فرح پهلوی، فعالیت می‌کرد. شهره آغداشلو از سال ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۹ با وی زندگی میکرد و از همسر دوم خود، فرزندانی به نام تارا و تکین دارد. این هنرمند دیار رشت، آثار برجسته ای چون خاطرات انهدام، هویت: در ستایش ساندرو بوتیچلی متتشر کرده است.

آیدین آغداشلو فرزند محمد بیک آغداشلو و مادرش ناهید نخجوان نام داشت. او متولد محله آفخرای رشت است. آیدین آغداشلو، آموزش نقاشی را از ۵ سالگی آغاز کرد. در کلاس های نقاشی موسیو بازیل در سن ۱۱ سالگی در محله قلهک تهران پیش از انقلاب، ثبت نام کرد و از ۱۶ سالگی، طراحی گرافیک را در موسسه آشنا شروع کرد.

آیدین آغداشلو
استاد آیدین آغداشلو و تارا دخترش در شهر باکو آذربایجان

آیدین آغداشلو پیش از انقلاب در دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران ثبت نام کرد. نخستین نمایشگاه آثار استاد آیدین آغداشلو در سال ۱۳۵۴در تهران برگزار شد. آیدین آغداشلو در دهه پنجاه شمسی، در برنامه های تلویزیونی : شیوه های دیدن ، موضوعات هنرهای تجسمی را تدریس می کرد. مشاور خرید آثار هنری در دفتر مخصوص فرح پهلوی، از جمله فعالیت های آیدین آغداشلو پیش از انقلاب بود.

تدریس آیدین آغداشلو در دانشکده هنر دانشگاه الزهرا تهران و تدریس نقاشی و گرافیک، از جمله فعالیت های استاد در دهه شصت بود. کلاس های نقاشی کارگاه آزاد هنرکده زنگار و نوشتن نقد فیلم در مجلات داخلی، از دیگر فعالیت های استاد است. برخی آثار استاد آیدین آغداشلو، الهامی از کارهای سالوادو دالی (نقاش فرا واقع گرایی اسپانیایی) و طراحی فضاهای سورئال بود.

آیدین آغداشلو
از اینستاگرام آیدین آغداشلو
آیدین آغداشلو
تصویری از پیام آیدین آغداشلو به مناسبت عروسی دخترش تارا

روایت ۶۰ سال رفاقت کیارستمی با آیدین آغداشلو در مجلات و رسانه ها بیان شده است. آیدین آغداشلو در نیم قرن اخیر تلاش کرده تا بیان کننده تاریخ شفاهی فرهنگ و هنر معاصر ایران زمین باشد. او خود را نقاش و هنرمند محبوب دولت های پس از انقلاب نمی داند. منتقدانش، آیدین آغداشلو را دارای یک ساحت شرقی با رویای غربی می دانند.

اینستاگرام آیدین آغداشلو

صفحه اینستاگرام رسمی آیدین آغداشلو ۲۴۰ پست منتشر کرده و ۱۱۱ هزار دنبال کننده دارد. سایت رسمی آیدین آغداشلو در نشانی aghdashloo.com قرار دارد.

آیدین آغداشلو
تصویری از اینستاگرام آیدین آغداشلو

مروری بر شماری از آثار آیدین آغداشلو

  • کتاب آسمان و زمینی و نگاهی به خوشنویسی ایرانی از آغاز تا به امروز
  • کتاب آقا لطفعلی صورتگر شیرازی
  • کتاب از پیدا و پنهان: گفت و گو آیدین آغداشلو با اصغر عبداللهی و محمد عبدی
  • کتاب از خوشی ها و حسرت ها: برگزیده گفتارهای و گفت و گوها از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۸
  • کتاب از دور و نزدیک سال ۱۳۹۴
  • کتاب این دو حرف: برگزیده مقالات از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۴ کتاب برگزیده آثار نقاشی آیدین آغداشلو نشر سال ۱۳۹۱
  • کتاب چ‍ش‍م‌ان‍دازه‍ای‌ ای‍ران‌/ [ع‍ک‍اس‌] ن‍ی‍ک‍ول‌ ف‍ری‍دن‍ی‌؛ ب‍ا م‍ق‍دم‍ه‌ آی‍دی‍ن‌ آغ‍داش‍ل‍و و م‍س‍ع‍ود م‍ع‍ص‍وم‍ی‌؛ اش‍ع‍ار م‍ح‍م‍دع‍ل‍ی‌ ص‍ادق‍ی‌ (ی‍غ‍م‍ا)؛ ت‍رج‍م‍ه‌ س‍ی‍م‍ی‍ن‌دخ‍ت‌ س‍ی‍دف‍ت‍اح‌؛ خ‍وش‍ن‍وی‍س‍ی‌ ام‍ی‍راح‍م‍د ف‍ل‍س‍ف‍ی‌.
  • کتاب حرف آخر آیدین آغداشلو: مجموعه مقالات از ۱۳۵۳ تا ۱۳۹۳. نشر سال ۱۳۹۴ از نشر دید
آیدین آغداشلو در حال امضا کتاب: خانه ای با شیروانی قرمز، گفت و گویی مشترک با عباس کیارستمی و آغداشلو که توسط نشر ثالث منتشر شد
  • کتاب خانه‌ای با شیروانی قرمز [کتاب] : گفتگو با عباس کیارستمی و آیدین آغداشلو/ مرجان صائبی. نشر ثالث ۱۳۹۵
  • کتاب در کنار برترین‌ هنرمندان معاصر: چهره‌هایی از فرهنگ و هنر معاصر ایران‏‫= By the side of the best contemporary artists‬/ عکس‌های حمیدرضا فرامرزی؛ مقدمه آیدین آغداشلو، ابراهیم حقیقی. نشر چتر فیروزه ۱۳۹۸
  • کتاب خوشنویسی ایرانی- نوشته ولی‌الله کاووسی ، شیلا بلر ، افسانه منفرد ، مهدی صحراگرد، آیدین آغداشلو،سیدمحمدمجتبی حسینی ، علیرضا هاشمی‌نژاد.
آیدین آغداشلو در کنار استاد بهرام بیضایی

درباره آیدین آغداشلو در شبکه های اجتماعی به خصوص هشتگ آغداشلو در توییتر بیشتر بخوانید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۷ نظر

ورود

  • سامان شهریور ۳, ۱۳۹۹

    تیتر هیچ ربطی به محتوا ندارد امیدوارم شرف داشته باشید و مربوط به اتفاقات اخیر اطلاعاتی توضیع کنید نه این که موج سواری و سواستفاده کنید از حواشی پیش آمده، این مطلب تنها بیوگرافی این متجاوز و تنها جهت تقدیس و تجلیل اوست.

    • علی زمانی شهریور ۳, ۱۳۹۹

      تفکر تقدس گرایی را بیخیال شوید. با این ذهن فریبکار، بای بای کنید

  • رحمان شهریور ۳, ۱۳۹۹

    این قضیه تجاوز و metoo اونور دنیا گندش در اومده (هرچند رسانه ها حالا حالا ها ولش نمی کنند چون پول توشه) حالا هم مثل هر ترند مذخرف دیگه که بعد از مدتی میرسه به ایران، یک عده شروع کردن به نفرت پراکنی توی شبکه های اجتماعی. تجربه ثابت کرده این حرکتهای احساسی معمولا خیلی بیشتر از اینکه باعث بشه قربانیان واقعی به حقشون برسند باعث لطمه خوردن افراد بیگناه و سوء استفاده یک عده فرصت طلب میشه. جالبه که همیشه هم عده ای که خودشون رو روشنفکر و مثلا اهل مطالعه و تعقل میدونند بیشتر از بقیه تحت تاثیر این ترندها قرار می گیرند و به نشر و گسترشش کمک می کنند. آدم متاسف میشه که چقدر این آدمها در اصل پوچ و حقیر هستند که برای گدایی ارزش و اعتبار پیش بقیه مثل گوسفند با هر جریانی همراه میشن.

  • جعفر صادقی شهریور ۳, ۱۳۹۹

    خوب زیرپوستی هوای استااااااااااااااااااد رو داریا

  • پویا شهریور ۱۰, ۱۳۹۹

    کسایی که میخواستند استاد رو زمین بزنند بزودی رسوا خواهند شد!!

  • امیر اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۱

    چرا در مورد شکایاتی علیه ایشون به جرم تجاوز و ازارهای جنسی حرفی نزدید حتی ی پرونده ایشون در دادگاه با رضایت طرف مقابل ختم شد یعنی تبرئه نشده و با ثروتی که داره رضایت گرفت اگر نمیترسید و ریگی به کفش نداشت چرا نزاشت دادگاه به شکایت رسیدگی کنه و رضایت طرف مقابل جلب کرد