پاسخ منوچهر هادی به انتقادات وارده به سریال دل: «دل برای فرهیخته ها نیست»

پاسخ منوچهر هادی به انتقادات وارده به سریال دل: «دل برای فرهیخته ها نیست»

منوچهر هادی کارگردان سریال دل که این روزها از شبکه نمایش خانگی در حال پخش است در مصاحبه ای به انتقادات وارده به این سریال پاسخ داد.

هادی به تازگی مصاحبه ای با مجله فیلم درباره ی سریال خود داشته که در آن به گفتگو با هوشنگ گلمکانی پرداخته است.

هوشنگ گلمکانی در این مصاحبه به انتقادات فراوانی که نسبت به سریال دل صورت گرفته پرداخت.

در بخشی از این گفتگو گلمکانی از ریتم کند سریال صحبت کرد و به هادی گفت بخش زیادی از زمان سریال صرف بخش های فرعی مثل تیتراژ می شود و خود سریال در عمل زمان زیادی ندارد.

هادی صحبت های گلمکانی درمورد طولانی بودن زمان بخش های فرعی را رد کرد اما با اذعان به کند بودن ریتم سریال، بابت آن از مردم عذرخواهی کرد. او همچنین ادعا کرد بازخوردهای بسیار خوبی هم از سمت مخاطبان، چه در داخل و در خارج ایران گرفته و بسیاری تشنه ی تماشای قسمت های بعدی سریال دل هستند. منوچهر هادی اظهار کرد سریال دل قطعاً سلیقه ی قشر فرهیخته ی جامعه نیست و مقایسه ی سریال خود با سریال های خارجی را غلط دانست. او بودجه ی ساخت سریال ها را هم در کیفیت آن ها مؤثر دانست.

یکی دیگر از انتقادات وارده به سریال دل که هوشنگ گلمکانی در این مصاحبه آن را مطرح کرد تجمل گرایی به نمایش درآمده در اثر جدید منوچهر هادی بود.

گلمکانی نمایش این حد از تجمل گرایی را به عنوان یک جاذبه ی تصویری برای مردمی که در تأمین معیشت عادی زندگی شان ناتوان هستند بی رحمانه توصیف کرد. گلمکانی گفت این امر می تواند باعث ایجاد حسرت شود.

هادی در پاسخ به این انتقاد گفت هدف او نمایش مشکلات مختلف خانواده های اشرافی بوده، نه ترویج پولداری و این امر ممکن است باعث حسرت شود یا انگیزه ای برای تلاش برای پولدار شدن از راه حلال.

هوشنگ گلمکانی در مصاحبه ی دیگری که با افسانه بایگان داشت از لباس مرتب بازیگران در تمامی شرایط زمانی سریال دل انتقاد کرد و گفت چرا آقایان دائماً کراوات دارند و خانم ها در همه حال آرایش کرده هستند. بایگان در پاسخ گفت این خواست کارگردان بوده و اگر کسی می خواست جور دیگری لباس بپوشد مانند یک جزیره تنها می شد و با بقیه ناهمگونی پیدا می کرد.

گلمکانی در تأیید صحبت های خانم بایگان گفت که آقای هادی دوست داشتند همه چیز شیک به نظر برسد. به گفته ی او حتی نوع بازیگری همه ی بازیگران هم یکسان است و در تمام وضعیت ها می بینیم که بازیگران کاملاً اتو کشیده و شق و رق صحبت می کنند و حتی در زمان عصبانیت هم صحبت دیگری را قطع نمی کنند.

خانم بایگان در ادامه ی صحبت های خود گفت که قبل از شروع کار، فیلمنامه و نقش خودش را دوست داشته اما حالا که مشغول دیدن سریال است تصور می کند که ریتم سریال کمی کند است و نباید اینگونه می بود.

پیش از این هم سریال دل از سوی مسعود فراستی، منتقد مشهور مورد انتقادات شدیدی قرار گرفته بود.

فراستی مدتی قبل در بخشی از صحبت های خود در بخش میز نقد برنامه «هفت» که شب های جمعه از شبکه ۳ سیما پخش می شود درباره ی سریال دل گفته بود: «پنج دقیقه از این سریال را دیدم و شش دقیقه از آن اسلوموشن بود. تا حالا آب بستن تا این حد را ندیده بودم. حالا چی نشون می داد به کنار. مطلقاً کارگردانی، بازیگری، قصه و هیچ چیز دیگری هم در کار نبود و جالب اینجا است که کارگردان این سریال، درس کارگردانی در یکی از مؤسسات هم می‌ دهد و این یعنی وضعیت فاجعه!»

فیلمنامه ی سریال دل ، ساخته ی منوچهر هادی را بابک و میثم کایدان نوشته اند.

ستاره های زیادی در این مجموعه نقش آفرینی می کنند، از جمله: حامد بهداد، ساره بیات، یکتا ناصر، کوروش تهامی، سعید راد، بیژن امکانیان، افسانه بایگان، نسرین مقانلو، مهدی کوشکی، مهراوه شریفی نیا، لیلا زارع، بهرام افشاری و مریم سعادت.

این سریال که در شبکه نمایش خانگی منتشر می شود، کار تولید آن از اوایل سال ۹۷ کلید خورد و در آبان ۹۸ خبر پایان فیلمبرداری آن منتشر شد.

توزیع سریال از آذر سال گذشته آغاز شد. تا به حال ۳ فصل از این سریال ساخته شده که ۲ فصل آن به طور کامل منتشر شده و فصل سوم آن هم هنوز در حال پخش است.

سریال دل ، یک ملودرام اجتماعی است که در خلاصه ی داستان آن آمده: «آرش (حامد بهداد) و رستا (ساره بیات) که یکدیگر را عاشقانه دوست‌ دارند، پس از فراز و نشیب فراوان به روز عروسی خود می‌ رسند اما با پیدا شدن مهران (مهدی کوشکی) رقیب قدیمی در شب عروسی، ماجراهایی پیش می‌ آید و … »

این سریال اما از زمان آغاز پخشش با حواشی و انتقاداتی رو به رو بوده است.

ضعف ها و سوتی های فراوان این سریال انتقادات زیادی را به دنبال داشته است، اما این تنها حاشیه ی سریال دل نبود.

مورد جالبی که بعداً توسط بازیگران و عوامل سریال هم تأیید شد تغییر رنگ لباس نسرین مقانلو (بازیگر نقش مادر آرش) از کرمی به آبی نفتی بود که از قرار معلوم دچار ممیزی شده بود.

منوچهر هادی، کارگردان سریال با انتشار پستی در صفحه ی اینستاگرام خود در رابطه با این ممیزی گفت: «به دلیل ممیزی لباس بانو نسرین مقانلو توسط وزارت ارشاد مجبور شدیم بخش رنگی لباس رو به رنگ آبی در بیاوریم، این پروسه نزدیک به دو ماه کار برد و در بخش‌ هایی از صحنه‌ های فیلم گردنبند خانم مقانلو هم به رنگ آبی در آمده بود که بهتر از این نمی‌ شد.»

«دل» اولین تجربه ی منوچهر هادی در شبکه نمایش خانگی نیست و او پیش از این هم سریال «عاشقانه» را در سال ۹۵ از طریق شبکه نمایش خانگی در یک فصل ۱۷ قسمتی منتشر کرد که محمدرضا گلزار، ساره بیات و مهناز افشار بازیگران اصلی آن بودند.

مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود