چرا مسیر برگشت همیشه کوتاه تر از مسیر رفت به نظر می آید؟

چرا مسیر برگشت همیشه کوتاه تر از مسیر رفت به نظر می آید؟

آلن بین، فضانورد ناسا هنگام بازگشت از مأموریت سفر به ماه احساس کرده بود مسیر بازگشت به زمین کوتاه تر شده. احتمالاً شما هم زمانی که بعد از یک سفر طولانی به خانه می گردید همین احساس را دارید. این پدیده را بسیاری از ما تجربه کرده ایم و دانشمندان بالاخره علتش را پیدا کردند.

در ادامه می خواهیم ببنیم چرا مسیر برگشت همیشه کوتاه تر از مسیر رفت به نظر می آید.

حتی اگر از مسیر جدیدی برویم هم کوتاه تر به نظر می رسد

دانشمندان ابتدا علت این پدیده که از آن به عنوان «اثر سفر بازگشت» یاد می شود را آشنایی می دانستند. چون در یک مسیر تکراری با محیط اطراف مان آشنا هستیم، به همین خاطر در راه برگشت به خانه گذر زمان را احساس نمی کنیم. با این حال، این اثر هم در سفرهای هوایی حس می شود هم زمانی که از یک مسیر متفاوت برویم. بنابراین علت آن آشنایی نیست.

بدن ما اینگونه زمان را اندازه گیری و تجربه می کند

مسأله نه بر سر اندازه گیری زمانی که می گذرد، بلکه بر سر قضاوت ما درباره ی زمان بر اساس خاطرات مان است. در طول سفر ما تفاوتی در نحوه ی گذر زمان احساس نمی کنیم، اما با پایان سفر، مسیر بازگشت به نظرمان کوتاه تر می آید.

به علاوه، هنگام ترک خانه معمولاً برنامه ریزی می کنیم که چه ساعتی به مقصد برسیم. این مسأله باعث می شود به زمان توجه کنیم و ساعت را زیاد چک کنیم، به همین دلیل این احساس را پیدا می کنیم که زمان نمی گذرد.

به سفرمان خیلی خوش بینیم

وقتی به سفری می رویم که برایش هیجان داریم، این حس برایمان به وجود می آید که انگار خیلی طول کشید تا به مقصد برسیم. به همین خاطر وقتی آماده ی بازگشت به خانه می شویم، فکر می کنیم حتماً باز هم خیلی طول می کشد تا برسیم، اما این بار وضع فرق می کند، چون دیگر آن شادی و خوشحالی را نداریم. حس چشم انتظاری باعث می شود که فکر کنیم در مقایسه با زمانی که در راه برگشت به خانه هستیم، بیشتر طول می کشد تا به مقصد خود برسیم.

ممکن این حالت را هنگام تماشای یک ویدئو هم تجربه کنیم

دانشمندان می خواستند ببینند که آیا هنگام تماشای یک ویدئو هم این اثر حس می شود. به همین دلیل دو ویدئو از یک فرد یکسان در حال دوچرخه سواری برای شرکت کنندگان آزمایش پخش کردند. مدت زمان هر دو ویدئو ۷ دقیقه بود و شرکت کنندگان باید آن ها را تماشا می کردند و می دیدند که آیا «اثر سفر بازگشت» را حس می کنند. نتیجه نشان داد که این اثر در هنگام تماشای ویدئو هم حس می شود. شرکت کنندگان حس می کردند فرد دوچرخه سوار زودتر به خانه اش رسیده بود.

بیشتر بخوانید:

چند حقیقت جالب درباره ذهن و ناخودآگاه انسان که شگفت زده تان می کند

اگر می خواهید کنترل زمان را به دست بگیرید این حقایق را از دست ندهید

واقعیاتی شگفت انگیز درباره «ذهن انسان» که احتمالاً از آن ها بی خبرید

ده حقیقتی که تصورتان از زمان را متحول می کند

وقتی گول ذهنمان را می خوریم! ۷ روشی که مغز برای فریب دادن ما به کار می گیرد

۱۲ اشتباهی که ذهن انسان هر روز مرتکب می شود

۱۰ حقیقت روانشناختی جالب درباره ذهن و روان انسان که احتمالا چیزی از آن ها نمی دانید

 

تماشای این ویدئو را به شما پیشنهاد می کنیم:

منبع: brightside
بدون نظر

ورود