آنچه درباره واگذاری جنجالی «کشت و صنعت مغان» باید بدانیم

آنچه درباره واگذاری جنجالی «کشت و صنعت مغان» باید بدانیم

واگذاری شرکت کشت و صنعت مغان با مبلغ ۱۷۵۰ میلیارد تومان با امکان پرداخت قسطی در ۸ سال، به شرکت شیرین عسل در آذر سال ۹۷ واگذار شد. شرکت توسعه سرمایه تهران که برنده مزایده اول بود حذف شد و شرکت به شیرین عسل واگذاری گردید.

واگذاری شرکت کشت و صنعت مغان در منطقه مغان استان اردبیل در سال های اخیر را یکی از عجیب ترین روش های واگذاری یک شرکت معروف و معتبر و فعال صنعت کشاورزی به بخش خصوصی دانسته اند. شرکت شیرین عسل به عنوان برنده مزایده چند هزار میلیارد تومان معرفی می شود. اما شرکتی که از سال ۹۰ تا ۹۴ سود ده هست، ضرر ده می شود تا امکان واگذاری در بورس فراهم نشود. ۸ تخلف در فرآیند واگذاری به برنده مزایده احراز شده است که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

دشت مغان در نقطه صفر مرزی است، اهمیت امنیتی و راهبردی بالایی دارد. واگذاری آن به بخش خصوصی فاقد شرایط حقوقی و مالی و تخصصی، مشکلات زیادی برای کارگران و کارآفرینان و اهالی ۱۷ روستا که در ارتباط با این شرکت و منطقه مغان هستند، ایجاد کرده است.  هیات داوری استان اردبیل چهارشنبه ۱۶ مهر ۹۹، نسبت به ابطال واگذاری شرکت کشت و صنعت مغان اقدام کرد. مدیریت شرکت کشت و صنعت مغان تا زمان واگذاری بعدی بر عهده سازمان خصوصی وزارت امور اقتصادی و دارایی خواهد بود.

ابطال واگذاری شرکت کشت و صنعت مغان خبر خوبی برای مردم بیله سوار، پارس آباد، اصلاندوز و گرمی و عشایر مغان است. هزاران نفر از کارگران و اهالی منطقه مغان از رئیس قوه قضاییه خواستار ابطال واگذاری شرکت کشت و صنعت مغان و جلوگیری از حراج دشت مغان در نیمه نخست سال ۹۹ شده بودند.

شرکت کشت و صنعت مغان بر اساس صورت های مالی، از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۳۹۴، سود ده بوده و از تاریخ فرآیند واگذاری شرکت کشت و صنعت مغان شاهد کاهش سود و زیان ده شدن این شرکت فعال در عرصه کشاورزی شمال غربی کشور هستیم. شرکت کشت و صنعت مغان یا شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان بیست و هفت هزار هکتار وسعت زمین های کشاورزی آن است.

بعضی ها این را ۴۰ هزار هکتار برآورد کرده اند. گفته شده که ۵۰۰ هزار اصل درخت میوه و پانزده هزار راس دام و کارخانه لبنیات سازی و بذر و خوراک دام در دارایی های شرکت کشت و صنعت مغان است. پر ظرفیت ترین کارخانه قند ایران در این مجموعه قرار دارد که در منطقه حاصلخیز مغان واقع شده است.

واگذاری شرکت کشت و صنعت مغان
زمین های حاصلخیر منطقه مغان استان اردبیل

شرکت کشت و صنعت مغان از نظر لوکیشن، یکی از استراتژیک ترین شرکت های کشت و صنعتت غرب کشور محسوب می شود. شرکت کشت و صنعت مغان در سال هشتاد و هشت در فهرست شرکت های مشمول واگذاری قرار گردید و در بیستم خرداد ماه سال نود و شش با روش ارزش خالص دارایی ها به قیمت پایه هر سهم ۷۹۱۳ ریال، به صورت ۱۰ درصد نقد و ۹۰ درصد اقساط واگذار شد. در زمان واگذاری، کل ارزش شرکت کشت و صنعت مغان را ۲۵۲۳ میلیارد تومان براورد کردند که خریدار بایستی در ۱۶ قسط در عرض ۸ سال، پول را می داد. البته مزایده به نتیجه نرسید.

هیات واگذاری شرکت کشت و صنعت مغان تصمیم گرفت که ۱۰۰ درصد سهام شرکت کشت و صنعت مغان و چهل درصد شرکت سهامی دامپروری پارس را تفکیک و فرآیند واگذاری را دنبال کند. در مرداد سال ۱۳۹۷، شرکت توسعه بازار سرمایه تهران، کنسرسیوم شیرین عسل ، شرکت هلدینگ کشاورزی پارس و شرکت نیاک آب صدر در مزایده واگذاری شرکت کشت و صنعت مغان شرکت کردند. شرکت توسعه بازار سرمایه تهران با پیشنهاد ۱۸۵۱ میلیارد تومان برنده شد.

شرکت کشت و صنعت مغان تهران به شرکت توسعه بازار سرمایه تهران واگذار شد اما جنجال ها و اعتراضات درباره واگذاری بالا گرفت. وزارت اطلاعات در ۱۴ آبان سال ۱۳۹۷ خواستار توقف واگذاری شرکت کشت و صنعت مغان به شرکت توسعه بازار سرمایه تهران شد. در آبان سال ۹۷، شرکت شیرین عسل به عنوان نفر دوم مزایده از طریق سازمان خصوصی تعیین شد و مبلغ مزایده واریز و ۹۹.۴ درصد سهام شرکت کشت و صنعت مغان به شرکت شیرین عسل واگذار شد.

واگذاری شرکت کشت و صنعت دامپروری مغان مثل واگذاری شرکت قند و نیشکر هفت تپه و واگذاری شرکت هپکو اراک از جمله شرکت های جنجالی ایران در سال های اخیر است که واگذاری آن با واکنش های بسیاری همراه شد. شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان در اسفند سال ۱۳۵۳ به نام شرکت سهامی کشت و صنعت و دامپروری مغان تاسیس شد و مشاور آن در آن زمان ها نیز شرکت هاوائین اگرونونیک اینترنشنال بود. روستای هزار نفری پارس آباد استان اردبیل در سایه فعالیت های این شرکت، مهاجر پذیر شده است .

۸ ایراد به فرآیند واگذاری شرکت کشت و صنعت مغان

در فرآیند واگذاری شرکت کشت و صنعت مغان به شرکت شیرین عسل ۸ تخلف احراز شده است که به شرح زیر است:

  • اول: چون شرایط عمومی مزایده اول مخدودش شده است و استرداد سپرده شرکت در مزایده شرکت شیرین عسل به عنوان پیشنهاد دهنده شماره ۲ در پی برنده اعلام شدن شرکت توسعه سرمایه تهران، امکان ارجاع مزایده به نفر دوم وجود نداشته است.
  • دوم: اگر معاملات مستلزم تعیین قیمت عادلانه روز از طریق کارشناس رسمی است، نظریه کارشناس رسمی ۱۸۰ روز معتبر است. در حالی که ۱ دی ۹۶ تا ۲ مرداد ۹۷ (تاریخ برگزاری مزایده)، بیش از ۱۸۰ روز است.
  • سوم: چون قیمت ها از سال نود و هفت افزایش یافته ، مصداق رویداد عمده مزایده نقض شده است. لذا واگذاری به قیمت قبل از تورم، ضرر زیادی به بیت المال وارد کرده است.
  • چهارم: شصت درصد ارزش کارشناسی شده اراضی شرکت کشت و صنعت مغان مربوط به اراضی زراعی و باغی و ارزش متوسط هر متر مربع ۳۵۰۰ تومان توسط کارشناسی رسمی اراضی تعیین شده است. اما دیوان محاسبات، ارزش را ۲ برابر اعلام کرده است. یعنی ارزش سهام شرکت کشت و صنعت مغان در زمان واگذاری بیش از ۴۰۰۰ میلیارد تومان براورد شده است.
  • پنجم: بر اساس آیین نامه شیوه های قیمت گذاری بنگاه ها، اگر صورت های مالی جدید شرکت تصویب شود، اعتبار قیمت پایه مزایده از بین می رود.
  • ششم: شرکت کشت و صنعت مغان در سال ۹۰ تا ۹۴ همان طور که گفتیم، سود ده بوده اما پس از تاریخ واگذاری زیان ده شده است تا امکان واگذاری در سازمان بورس فراهم نشود.
  • هفتم: حداقل میزان نقدی دریافتی برای قیمت های پایه بیشتر از ۱۰۰ میلیارد تومان، ۱۵ درصد تعیین شده است و حداکثر دوره اقساط ۸ سال با دور تنفس مجاز ۱۲ ماهه اعلام شده است. اما در واگذاری، هیچ یک از این موارد رعایت نشده است.
  • هشتم: روش انتخاب مشتریان راهبردی ، کشت و صنعت مغان استراتژیک محسوب شده است و بایستی شرایط تخصصی و توان مالی برنده مزایده لحاظ می شد که نشده است.

 

واگذاری شرکت کشت و صنعت مغان
تصویر ایندکس سایت شرکت کشت و صنعت مغان که جزییاتی از واگذاری شرکت کشت و صنعت مغان با ۳۰۰۰ کارگر را روایت می کند

آدرس، تلفن و سایت شرکت کشت و صنعت مغان

  • سایت شرکت کشت و صنعت مغان : www.moghanind.com
  • آدرس شرکت کشت و صنعت مغان: استان اردبیل، پارس آباد مغان،
  • تلفن شرکت کشت و صنعت مغان: ۰۴۵۳۱۸۵
  • پست الکترونیک شرکت کشت و صنعت مغان: info@moghanind.com

امیدواریم روند واگذاری شرکت کشت و صنعت مغان پس از سود دهی در بستر بازار سرمایه کشور و پس از سهامی عام شدن آن صورت بگیرد و میلیون ها نفر با عرضه اولیه سهام شرکت کشت و صنعت مغان، سهامدار این شرکت ارزشمند صنعت کشاورزی ایران شوند. در سال های اخیر چندین شرکت فعال در حوزه کشاورزی و دامپروزی در بازار سرمایه کشور پذیرفته و عرضه اولیه گردید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • محسن مهر ۱۷, ۱۳۹۹

    سرمایه گذاری در ایران مساوی با بدبختی
    دوباره بدید مدیر دولتی تا در عرض چند سال شاهد بیکاری و چپاول باشیم
    مثل بسیاری از شرکت های دولتی و نیمه دولتی این مجموعه رو هم به سوی مسمویت دارن میکشن

  • محمد مهر ۲۲, ۱۳۹۹

    آقای زمانی.سهم آریان چطور سهمیه؟ چرا در بازار پایه زرد فعالیت میکنه؟