همه چیز درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و مناظره‌های انتخاباتی

همه چیز درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و مناظره‌های انتخاباتی

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هر ۴ سال یک بار برگزار می شود. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۰ میلادی، ۳ نوامبر مصادف با ۱۳ آبان سال ۱۳۹۹ هجری شمسی برگزار می شود. این برای پنجاه و نهمین بار است که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار می شود تا تکلیف سکاندار کاخ سفید برای ۴ سال آینده یعنی تا سال ۲۰۲۴ میلادی مشخص شود.

نگاه جهان به ۱۳ آبان ۹۹ است. بخشی از اقتصاد و سیاست بین المللی به برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ۱۳ آبان ۱۳۹۹ گره خورده است. به خصوص بازار سهام که در عصر کرونا، وضعیت پر تلاطمی را تجربه می کند. شعار دونالد ترامپ در انتخابات پیش رو: MAKE AMERICA GREAT AGAIN است.

در روز تحلیف رئیس جمهور پیروز، جو بایدن ۷۸ سال سن دارد. ترامپ، جو بایدن را یک خواب آلود پیر خطاب کرده بود که مشخص نیست تا ۴ سال دیگر زنده باشد یا خیر! از زمان جنگ داخلی در قرن نوزدهم، انتخابات ریاست جمهوری این کشور بدون تاخیر برگزار شده است. اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا در اختیار دموکرات ها بوده و بعید است زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از ۱۳ آبان به زمان دیگری موکول شود.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پس از برگزاری، نتیجه را تا ۴۸ ساعت بعد اعلام می کند. رئیس جمهور جدید آمریکا چه جو بایدن باشد چه دونالد ترامپ، کار خود را از ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ میلادی به صورت رسمی آغاز می کند.

در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دو حزب جمهوری خواه و دموکرات، نامزدهای نهایی خود را معرفی می کنند و صرفا ۲ نفر به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هستند. همزمان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و حضور مشمولان شرکت در مراحل اخذ رای، انتخابات مجلس نمایندگان و مجلس سنا آمریکا نیز برگزار می شود.

رقابت های مقدماتی حزب دموکرات آمریکا برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از ۳ فوریه ۲۰۲۰ میلادی شروع شد. اکثر نامزدها به نفع جو بایدن معاون باراک اوباما رئیس جمهور سابق ایالات متحده کنار رفتند.

جو بایدن و دونالد ترامپ نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را باید پیر ترین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دانست. هر یک انتخاب شوند و تا سال ۲۰۲۴ میلادی، رئیس جمهور آمریکا باشند، پیرترین رئیس جمهور تاریخ این کشور خواهند بود. معاون جو بایدن، کاملا هریس، اولین زن آفریقایی و آمریکایی تبار است که به مقام معاون رئیس جمهور این کشور می رسد.

نحوه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

بر اساس اصل دوم قانون اساسی ایالات متحده، فردی که قصد دارد تا رئیس جمهور این کشور شود، حداقل باید ۳۵ سال سن داشته باشد. ضمنا سابقه ۱۴ سال زندگی در یکی از ایالات این کشور را داشته باشد.

انتخابات درون حزبی در این کشور برای تعیین نامزد نهایی حزب برگزار می شود. معاون نامزد ریاست جمهوری امریکا، بایستی در کنوانسیون حزب مربوطه توسط نمایندگان تایید شود. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر خلاف همه انتخابات ریاست جمهوری که برنده، صاحب رای اکثریت است، انتخابات غیر مستقیم است.

در این انتخابات، رای دهندگان به فهرست از نامزدهای مجمع انتخاب کنندگان با کالج الکترال رای می دهند. این مجمع به صورت غیرمستقیم، رئیس جمهور را انتخاب می کند. در دوره قبلی، با اینکه هیلاری کلینتون، رای بیشتری از ترامپ کسب کرد، اما آرا کالج الکترال، ترامپ را رئیس جمهور آمریکا کرد. اگر هیچ نامزدی قادر به کسب ۲۷۰ رای الکترال برای پیروزی در انتخابات نباشد، مجلس نمایندگان آمریکا از بین ۳ نامزدی که بیش ترین رای الکترال را کسب کردند، یکی را به ریاست جمهوری آمریکا منصوب می کند.

معاون رئیس جمهور نیز مجلس سنا از میان ۲ نامزدی که بیش ترین رای الکترال را کسب کرده باشند، انتخاب می کند. متمم بیست و دوم قانون اساسی آمریکا می گوید هیچ فردی نمی تواند بیش از ۲ بار، رئیس جمهور این کشور شود. لذا اوباما و جرج بوش و بیل کلینتون و جیمی کارتر، روسای جمهور زنده پیشین این کشور، شانسی برای کاندید شدن ندارند.

مناظره های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

مناظره های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را باید مهم ترین اتفاق پیش از روز موعود دانست. در این مناظره ها، معاونین نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا و دو نامزد نهایی انتخابات، با هم در یک برنامه زنده تلویزیون، مناظره می کنند.

در یازدهم اکتبر سال ۲۰۱۹ میلادی، کمیسیون مناظره های انتخابات ایالات متحده اعلام کرد که در پاییز سال ۲۰۲۰ میلادی یعنی پاییز ۱۳۹۹، ۳ مناظره انتخاباتی میان نامزدهای ریاست جمهوری این کشور برگزار می شود.

اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ۲۹ سپتامبر در کلیولند برگزار می شود و میزبانی مراسم بر عهده دانشگاه کیس وسترن رزرو و کلینیک کلیولند است. قرار بود این مناظره در دانشگاه نوتردام برگزار شود که به خاطر کووید ۱۹ لغو شد.

دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ۱۵ اکتبر ۲۰۲۰ میلادی در مرکز هنرهای نمایشی ادرین آرشت برگزار می شود که در میامی قرار دارد. سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ۲۲ اکتبر ۲۰۲۰ میلادی یعنی ۱۰ روز پیش از برگزاری انتخابات، در دانشگاه بلمونت نشویل برگزار می شود که می تواند مناظره تعیین کننده ای باشد.

در تاریخ ۷ اکتبر ۲۰۲۰ میلادی در دانشگاه یوتا در سالت لیک سیتی، مناظره ای بین کاملا هریس و مایک پنس معاونان نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا برگزار خواهد شد که به جهت حضور یک زن، اهمیت زیادی برای رسانه ها و مردم این کشور دارد.

اگر قصد دارید تا جزییات بیشتری درباره محل برگزاری مناظره های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و مجریان مناظره و مشاهده زنده تلویزیونی مناظره های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بدست آورید به سایت های اینترنتی این دانشگاه ها مراجعه کنید. اینستاگرام ۲ نامزد انتخابات نیز مناظره ها را به صورت لایو پوشش می دهند.

رای الکترال چیست؟

رای الکترال در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نقش تعیین کننده دارد. مجمع گزینندگان یا انجمن گزینش گران، مرحله ماقبل نهایی (pre-final) در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده است. انتخابات این کشور ۲ مرحله ای است. مجمع گزینندگان به صورت مستقیم رئیس جمهور و معاون وی را انتخاب می کنند. طبق قانون آمریکا، اعضا هیات های انتخاباتی هر ایالت این کشور معادل مجموع تعداد نمایندگان مجلس نمایندگان بوده و سناتورهای همان ایالت می باشد.

هر ایالتی جمعیت بیشتر داشته باشد، اعضا هیات انتخاباتی بیشتری خواهد داشت. لذا نیویورک و تگزاس و کالیفرنیا نقش زیادی در انتخابات دارند. کالیفرنیا ۵۵ عضو دارد. تگزاس ۳۸ عضو و ۸ ایالت دارای ۳ عضو. اگر در جریان رای گیری در مجلس نمایندگان ، امکان تعیین رئیس جمهور میسر نشود، این وظیفه به اختیار سنا واگذار می شود.

لذا سنا، معاون رئیس جمهور را معرفی کرده و وی به عنوان جانشین رئیس جمهور مسئولیت هایش را بر عهده میگیرد. در ۲۲۰ سال اخیر، هیچ رئیس جمهوری توسط سنا انتخاب نشده است.

صفحات اجتماعی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

گوگل تا ۲ مهر ۹۹ بیش از ۸۵۰ میلیون نتیجه جست و جو برای کلید واژه دونالد ترامپ ارائه کرده و سایت او به نام DONALTRUMP.COM را در بالاترین بخش نتایج جست و جو معرفی می کند. مهم ترین صفحه ترامپ در اینترنت، توییتر اوست که در ۴ سال اخیر، مطالب جنجالی منتشر کرده است.

توییتر ترامپ که احتمالا تا یک ماه آینده پربیننده ترین صفحه توییتر باشد در نشانی: TWITTER.COM/REALDONALDTRUMP قرار دارد. اینستاگرام دونالد ترامپ نیز در نشانی: INSTAGRAM.COMREALDONALDTRUMP در دسترس است. ترامپ تا سال ۲۰۲۰ میلادی بیش از ۲ میلیارد دلار دارایی داشت. او ۳ بار سابقه ازدواج دارد و ۵ فرزند. اینستاگرام دونالد ترامپ حدود ۲۲ میلیون دنبال کننده دارد. او فقط ۸ صفحه را دنبال می کند. ۵۸۰۰ پست هم به اشتراک گذاشته است.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
تصویر جدید ترین پست های اینستاگرامی دونالد ترامپ در روزهای پایانی سپتامبر ۲۰۲۰ میلادی

گوگل برای کلید واژه جو بایدن (Joe Biden) بیش از ۲۲۱ میلیون نتیجه جست و جو ارائه می کند که نشان از برتری ترامپ در عرصه سایبری دارد. سایت رسمی جو بایدن در نشانی joebiden.com گزینه اول برای بررسی بیوگرافی و فعالیت های نامزد حزب دموکرات است.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
تصویر جدید ترین پست های اینستاگرامی جو بایدن در روزهای پایانی سپتامبر ۲۰۲۰ میلادی
انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
جو بایدن در یکی از کمیپن های تبلیغاتی خود ، کت خود را درآورد به هوادارانش تقدیم کرد.

او ۲ بار سابقه ازدواج داشته و ۴ فرزند دارد. دانش آموخته رشته حقوق دانشگاه سیراکیوس، ۷۷ سال سن دارد. اینستاگرام جو بایدن در نشانی: instagram.com/joebiden در دسترس است. توییتر جو بایدن که احتمالا باید یکی از پربیننده ترین توییترهای ماه اکتبر و نوامبر ۲۰۲۰ میلادی باشد در نشانی twitter.com/joebiden قرار دارد. اینستاگرام جو بایدن ۴ میلیون دنبال کننده دارد.

سایت‌های رسمی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
سایت رسمی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که شرایط رای دهندگان و مراحل رای گیری را توضیح می دهد

صفحه رسمی انتخابات دولت ایالات متحده آمریکا در نشانی vote.gov قرار دارد. پسوند .gov صرفا متعلق به دولت این کشور است. صفحه رسمی ایالات متحده درباره فرآیند برگزاری انتخابات و قوانین و نهادهای نظارتی و بررسی اعتراضات در نشانی usa.gov/elections قرار دارد و درگاه های دیگر، غیر رسمی است.

آخرین نتایج نظرسنجی انتخابات آمریکا را می توان در سایت های خبرگزاری مطرح این کشور دنبال کرد. نتایج انتخابات ریاست جمهوری این کشور هر چه باشد، انتظار می رود دلار، طلا و شاخص کل بورس ایران به روند صعودی بلند مدت خود با نوسانات مقطعی، ادامه دهد.

ترامپ گفته بین یک هفته تا یک ماه پس از انتخاب مجدد، ایران با وی مذاکره می کند. جو بایدن هم اعلام کرده است که پس از پیروزی در انتخابات، به برجام بازخواهد گشت. حسن روحانی رئیس جمهور ایران در پیامی به مجمع سازمان ملل در اول مهر ۹۹ اعلام کرد که از نظر دولت، نتیجه انتخابات این کشور تاثیری در سیاست خارجی ایران نخواهد داشت.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود