دانشمندان: چرت طولانی مرگ زودرس می آورد

دانشمندان: چرت طولانی مرگ زودرس می آورد

اگر از آن دست کسانی هستید که علاقه ی زیادی به چرت های طولانی مدت نیمروزی دارند شاید بهتر باشد در عادت خودت تجدیدنظر کنید. چون به تازگی تحقیقی منتشر شده که از مضر بودن این کار حکایت دارد.

این تحقیق نشان داده چرت بیشتر از یک ساعت می تواند ریسک بروز بیماری های قلبی و مرگ زودرس را افزایش دهد.

محققان در پژوهش خود به بررسی ۲۰ تحقیق درباره ی چرت زدن، بیماری های قلبی و خطر مرگ دست زدند که دربرگیرنده ی داده های مربوط به بیش از ۳۱۳ هزار نفر بودند. یک سوم این جمعیت (۳۹%) عادت به چرت زدن داشتند.

محققان به این نتیجه رسیدند که چرت زدن به هر مدت زمانی ریسک مرگ را تا ۱۹ درصد افزایش داده بود. آن ها می گویند علت این مسأله ممکن است این باشد که شرکت کنندگان آن پژوهش ها از چرت های نیمروزی به عنوان جایگزینی برای خواب کامل شبانه استفاده می کردند.

اما کسانی که چرت های طولانی به مدت ۶۰ دقیقه یا بیشتر می زدند، بالاترین ریسک را داشتند. طبق این تحقیق، احتمال وقوع مرگ زودرس در افراد مذکور ۳۰ درصد و احتمال بروز بیماری های قلبی در آن ها ۳۴ درصد بیشتر از کسانی بود که اصلاً چرت نمی زدند.

نتایج این تحقیق با پژوهش دیگری مطابقت دارد که نشان داده چرت طولانی مدت می تواند در بروز التهاب در بدن، بالا رفتن فشار خون و ابتلا به دیابتنقش داشته باشد. در عین حال اما یافته های این تحقیق با پژوهش دیگری مغایرت دارد که نشان داده چرت زدن عملکرد مغز را بهبود می بخشد و فشار خون را کاهش می دهد.

زدن چرت های کوتاه ممکن است سلامت قلب را در کسانی که خواب کافی ندارند بهبود بخشد

تنها یافته ی مثبت این تحقیق جدید درباره ی چرت زدن این بود که زدن چرت های کوتاه به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه ممکن است باعث بهبود سلامت قلب شود.

نتایج این تحقیق نشان می دهد چرت های کوتاه تر ممکن است باعث بهبود سلامت قلب در کسانی شوند که خواب کافی شبانه ندارند، نقطه ی مقابل چرت های طولانی تر که ممکن است افزایش التهاب در بدن و ایجاد اختلال در خواب شبانه را به دنبال داشته باشند.

یک تحقیق قبلی نشان داده بود چرت نیمروزی ۶۰ دقیقه ای می تواند تقریباً به اندازه ی یک داروی فشار خون باعث کاهش فشار خون شود. اگر فشار خون فرد خیلی بالا باشد، این چرت های ۶۰ دقیقه ای می تواند منجر به حمله قلبی شود.

اما نکته ای که در مورد تحقیق جدید باید در نظر داشت این است که این پژوهش با مطالعه و بررسی تحقیقات قبلی صورت گرفته بود و به همین خاطر ممکن است عوامل دیگری هم مثل سبک زندگی، سن یا بیماری های زمینه ای شرکت کنندگان در نتیجه ی آن نقش داشته باشد. بنابراین نمی توان گفت که رابطه ی مستقیمی میان چرت زدن و ریسک بروز بیماری های قلبی یا وقوع مرگ وجود دارد.

چرت را نباید جایگزین خواب کامل شبانه کرد

تحقیقات دیگر نشان داده زدن چرت زدن برای عملکرد مغز مفید است، اما این مسأله به مدت زمان چرت و نحوه ی استفاده از آن بستگی دارد.

اگر از چرت زدن دائماً به عنوان جایگزینی برای خواب شبانه استفاده کنید، چرت نیمروزی تان احتمالاً اثری مخرب بر سلامت تان خواهد داشت.

پژوهشگران تحقیق جدید می گویند باور رایج این است که چرت زدن باعث بهبود عملکرد می شود و پیامدهای منفی کمبود خواب را از بین می برد، اما پژوهش آن ها این تفکر رایج را به چالش می کشد.

محققان پژوهش دیگری مربوط به سال ۲۰۱۶ متوجه شدند چرت زدن به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه باعث بهبود تمرکز و حافظه در افراد ۶۵ سال به بالا شده بود. اما چرت های طولانی تر اثر معکوس داشتند و باعث کاهش توانایی های شناختی شرکت کنندگان پژوهش شده بودند.

به گفته ی محققان پژوهش مذکور، چرت زدن مفید است اما باید با توجه به شرایط فرد و چرخه های خواب و بدن او صورت گیرد.

چرت طولانی مدت می تواند خواب شبانه ی فرد را برهم زند و منجر به کمبود خواب شود، امری که می تواند افزایش فشار خون را به دنبال داشته و اثر مخربی بر سلامت کلی بدن داشته باشد.

به همین دلیل کارشنانسان توصیه می کنند چرت های نیمروزی تان کوتاه باشند و تمرکز اصلی خود را روی یک خواب کامل شبانه بگذارید که آغاز و پایان آن زمان تقریباً ثابتی از روز باشد.

بیشتر بخوانید:

معجزه ای به نام «چُرت»! با مزایای شگفت انگیز چرت زدن برای سلامتی آشنا شوید

 

تماشای این ویدئو را به شما پیشنهاد می کنیم:

منبع: insider
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود