درس‌هایی از بررسی تطبیقی روند دلار و شاخص کل بورس در ۳۰ سال اخیر

درس‌هایی از بررسی تطبیقی روند دلار و شاخص کل بورس در ۳۰ سال اخیر

شاخص کل بورس ایران در ۲۸ سال اخیر، همواره در یک کانال بلند مدتی با فراز ونشیب همراه شده بود و موفق نشده بود که سقف کانال را شکسته و از آن خارج شود. خوشبختانه از اواخر سال ۱۳۹۸، با افزایش شمار مخاطبان بورس و صدور کد بورس و تزریق نقدینگی به بازار سرمایه، شاخص کل بورس ایران توانست از ۵۰۰ هزار واحد سال ۹۸ به بیش از ۲ میلیون واحد در تابستان سال ۱۳۹۹ برسد.

رشد بیش از ۳۰۰ درصدی شاخص کل بورس در عرض چند ماه، شگفتی بورس در تاریخ ۵۰ ساله بورس ایران بود. متاسفانه مدیریت بازار سرمایه و اقتصاد کشور به گونه ای شد که در چند ماه اخیر،‌شاهد روند نزولی شاخص کل بورس و صف های فروش میلیاردی و میلیونی بسیاری از سهامی هستیم که چند ماه پیش از صف های خرید میلیونی و میلیاردی قفل بودند.

شاخص کل پس از ۲۸ سال، سقف کانال اول را شکست و ظرف مدت ۱۰ ماه به سقف کانال دوم رسید. اکنون برای رسیدن به سقف کانال سوم که ۸ میلیون واحد است، کار سختی در پیش ندارد و تنها بازگشت آرامش و اعتماد به بورس و اقتصاد ایران، می تواند شاخص کل بورس ایران را تا تابستان سال ۱۴۰۱ شمسی به بالای ۸ میلیون واحد برساند. اما نکته مهم این است که در این ۲۸ سال، وضعیت دلار با شاخص کل همراه بوده است.

بررسی تطبیق روند منحنی شاخص کل بورس ایران با روند منحنی دلار آمریکا از سال ۱۳۷۱ تا سال ۱۳۹۹ نشان گر این واقعیت است که اولا، بورس ایران تورم محور است و معیار تورم، دلار آمریکا است. ثانیا، رشد بورس معمولا با فاز تاخیری پس از رشد دلار همراه می شود و این روند را همواره در ۲۸ سال اخیر دیده بودیم.

شاخص کل بورس
منحنی روند شاخص کل بورس ایران از سال ۱۳۷۱ تا سال ۱۳۹۹ را در عکس بالا مشاهده می کنید که با فراز و نشیب هایی صعودی بوده است

دلار آمریکا از اول سال ۱۳۹۹ تا به امروز، بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته و همچنان روند رشد خود را تا زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ۱۳ آبان ۹۹ و حتی پس از آن در صورت عدم تغییر عوامل بنیادی و کاهش ریسک های سیستماتیک بازار، ادامه خواهد داد تا در گام اول به ۵۰ هزار تومان برسد. این را تکنیکال دلار نشان می دهد.

عکس بالا، تطبیق منحنی روند شاخص کل بورس با منحنی شاخص دلار در ۲۸ سال اخیر را نشان می دهد که رشد بورس به موازات رشد دلار اما با تاخیر همراه بوده است

پس بورس ایران، تورم محور بوده و با رشد دلار، شاهد رشد خوبی در شاخص کل و شاخص هم وزن و قیمت بسیاری از سهام دلاری وغیر دلاری بورس خواهیم بود. بررسی هایی که در نمودار شاخص کل و دلار انجام شده نشان می دهد که شاخص دلار ظرف ۲۸ سال اخیر، بیش از ۲۰ هزار درصد رشد کرده است.

در حالی که در این بازه زمانی، شاهد رشد ۳۷۱ هزار درصدی شاخص بورس هستیم. یعنی همان طور که در عکس زیر هم نشان دادیم، شاخص کل بورس ایران در بازه ۲۸ ساله، ۱۸ برابر دلار، رشد داشته است.

یعنی همچنان در این بازه ۲۸ ساله، سهامداری با بسیاری از سهام بورس ایران، بازدهی بیشتری از نگهداری دلار به سرمایه گذاران صبور داده است. این یک واقعیت پیدا در بورس ایران است که سود سهام بنیادی در بورس ایران به مراتب بیشتر از بازارهای موازی همچون ارز و طلا است. این روند انشاله در سال های آینده با قدرت بیشتری ادامه خواهد یافت.

عکس شاخص این گفتار را نگاه کنید. منحنی پایینی منحنی دلار در ۲۸ سال اخیر و منحنی بالایی، منحنی روند شاخص کل بورس در این بازه زمانی است. شاخص کل به نسبت دلار، ۱۸ برابر رشد بیشتری را در ۲۸ سال اخیر تجربه کرده است.

پس همچنان انتظار داریم طبق اصل سوم تکنیکال که تاریخ در بورس تکرار می شود، روند بازدهی بیشتر بورس به نسبت دلار در سال های آینده ادامه دار باشد. تلاش کنید با پول مازاد، سهام بنیادی در قیمت های آس خریداری کرده و خوب سهامداری کنید. تاریخ ۳۰ ساله بورس ایران بارها نشان داده است که سودهای رویایی (منظور بالای ۱۰۰ هزار درصد)، نصیب سهامداران بلند مدتی (بالای ۳ تا ۵ سال ) می شود.

غنوش و شبهرن و انرژی۳ و خصدرا و شتران، تنها مشت نمونه خروار است که بارها در سلسله گفتارهای بورسی روزیاتو به آن اشاره کردیم. بورس ایران طبق فاند، محکوم به صعود است و اصلاح دستوری بورس که در ماه های اخیر شاهد بودیم، تمام شدنی است و توجیه بنیادی برای نزول ادامه دار بورس در ماه های آینده ، وجود نخواهد داشت. بورس بین المللی کیش از آبان استارت می خورد و روند شگفتی سازی بورس انرژی را از ۳۰ مهر ۹۹ با فروش ۱ میلیارد دلار بنزین در عرض چند ساعت شاهد بودیم.

پس از انتخابات ریاست جمهوری امریکا، شاهد ادامه عرضه اولیه های بورس خواهیم بود که گل سرسبد آن، غول پالایشگاهی ایران و جهان یعنی ستاره خلیج فارس در بندرعباس است.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۱۴ نظر

ورود

  • armanhm آبان ۳, ۱۳۹۹

    استاد سلام ، خداقوت
    واقعا وجود امثال شما عزیزان باعث افتخار کشور ماست و امیدوارم با کمک سرمایه ی شما و سایر عزیزان در چند ماه آینده و طی چند نوسانی که پیش رو داریم مشکل کسری بودجه دولت کامل برطرف بشه و فشار های تحریم ها از دوش دولت کاملا برداشته شه

    • علی زمانی آبان ۳, ۱۳۹۹

      از لطف شما به روزیاتو سپاسگزارم. شاگردی بیش نیستم

    • مهدی آبان ۴, ۱۳۹۹

      سلام دمت گرم خودشم نفهمیده چه کنایه ای بهش زدی

      • علی زمانی آبان ۴, ۱۳۹۹

        اره. همه گاگولن جز شما و عمو آرمان 🙂
        اینترنت پر از تحلیل های الکی کد اولی هاست. جدی نمیگیریم

  • M آبان ۳, ۱۳۹۹

    مطلب جالبی بود
    آورین

    • Farzad آبان ۳, ۱۳۹۹

      سلام
      اقای زمانی شما فارکس رو پیشنهاد میکنید یا بورس
      اگه فارکس چه منبعی رو برای شروع پیشنهاد میکنید

    • علی زمانی آبان ۳, ۱۳۹۹

      ممنون

    • saeed آبان ۴, ۱۳۹۹

      اینکه یه شرکت آب شکر سازی ( غنوش ) سهامش ۱۰۰۰ درصد رشد کرده طبیعی هست ، اینکه ارزش فولاد از آرسلورمیتال بالاتر رفت طبیعی هست ، اینکه ارزش خودرو با زیان های عجیب و غریبش از رنو بیشتر شد طبیعی هست ، اینکه یه شرکت زپرتی ( کماسه ) که شن و ماسه غربال میکرد رو بردن رو ۱۷ هزار تومن الان رو ۴ هزار تومن کسی جمعش نمیکنه طبیعی هست ، همین الان برید کدما رو ببینید ۶ ماهه مثبته کجای دنیا یه سهم ۶ ماه مثبته؟ طلا استخراج میکنه؟ دو روز دیگه اونم خالی میکنن رو یه مشت بدبخت…. دولت و آقازاده ها بورس رو باد کردن سهام شرکت های ورشکسته رو انداختن به ملت ولش کردن به حال خودش تا دوباره بودجه ته کشید بیان سراغش … البته یادش بخیر همین سه ماه پیش بود استاد زمانی و استاد م . ص دنبال شاخص های ۱۰ و ۱۲ بودن :))

      • علی زمانی آبان ۴, ۱۳۹۹

        غلط بودن تحلیل شما شب انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ عیان میشود

        • MD Hassan آبان ۵, ۱۳۹۹

          آقای زمانی. حرف ها و تحلیل های شما در مورد بورس درست هست اما مشکل اینجاست که موضوع دخالت دولت رو در بورس و بازارها نادیده گرفته بودید وگرنه بر اساس یه روند منطقی باید بورس با سرعت کمتری حرکت می کرد به طرف شاخص ۲ میلیون. با این همه امیدوارم در مطالب بعدی شما در مورد بورس بدون تعصب و بی طرفانه بنویسید.

          • علی زمانی آبان ۵, ۱۳۹۹

            بنده به عنوان یه تحلیلگر آماتور و سهامدار حقیقی و غیر متصل به حقوقی های بزرگ بازار، نظرات خود را می نویسم. خوشحال میشم بدانم از چه طرفی، طرفداری کردم؟ 🙂

  • محمدامین فاضلی آبان ۱۰, ۱۳۹۹

    آقا ۲ تا سوال:
    چرا انقد نوشته هاتون‌ شبیه خانم‌ مهناز صادقیه؟
    و اینکه روند بازار بعد از انتخابات ۱۴۰۰ رو میتونیم مثبت ببینیم؟ جای نگرانی نداره روی کار آمدن دولت جدید؟

  • زنده‌دل اردیبهشت ۲۶, ۱۴۰۰

    فقط از ۲۸ برابر شدگان گفتید. لازم بود از سهامهایی که خاک شدند مثل صدرا غولهایی که ورشکست شدند مثل سدید و شرکتهای عظیمی مثل وپاسار که سالها ممنوعالمعامله بودند و هرگز به حد دلار و طلا قیمت پیدا نکردند هم میگفتید.