جزییات طرح عجیب معافیت سربازی در سال ۱۳۹۹

جزییات طرح عجیب معافیت سربازی در سال ۱۳۹۹

قانون جدید معافیت از سربازی همان قانون قدیمی معافیت سربازی است و تغییری نکرده است. یکی از دلایلی که در چند روز اخیر کاربران در شبکه های اجتماعی و موتورهای جست و جو به دنبال طرح جدید و یا قانون جدید معافیت سربازی هستند، به طرحی که ابوترابی نماینده مجلس شورای اسلامی از آن سخن گفته مربوط است.

طبق خبری که آقای ابوترابی در هفته اول آبان ماه امسال رسانه ای کرده است، مجلس طرح جدید برای معافیت سربازی مشمولان در سال کرونایی و تحریمی ۹۹ دارد که هنوز جزییات تکمیلی آن رسانه ای نشده است.

طبق طرح معافیت سربازی که توسط ابوترابی اطلاع رسانی شده است، هر فردی که مشمول خدمت مقدس سربازی است و بیست و هشت سال سن دارد، در صورتی که تا سن پنجاه سالگی، پنجاه درصد بیش تر از مشمولانی که سربازی رفته اند، مالیات پرداخت کند، کارت پایان خدمت گرفته و از طی کردن دوره خدمت وظیفه عمومی معاف است.

طرح جدید معافیت سربازی که توسط یکی از نمایندگان مجلس در آبان ۹۹ رسانه ای شده است، باید پس از تایید کمیسیون های مربوطه در مجلس شورای اسلامی، رای اکثریت صحن علنی مجلس را گرفته و برای تبدیل شدن به قانون، با تایید شورای نگهبان قانون اساسی نیز مواجه شود. طرح معافیت سربازی مشمولان در صورتی تبدیل به قانون می شود که ستاد کل نیروهای مسلح نیز این طرح را تایید کند.

با توجه به سابقه مخالفت ستاد کل نیروهای مسلح به قوانین و طرح ها و لوایحی که در آن، نظرات امنیتی و نظامی کشور لحاظ نشده است، بنابراین بعید به نظر می رسد که این طرح خام که علاوه بر چالش های حقوقی، با چالش بی عدالتی در جامعه نیز روبرو است، بتواند از همه موانع پیش رو تا تبدیل شدن به قانون، به سلامت عبور کند.

ستاد کل نیروهای مسلح در سال های اخیر، با طرح جریمه فروشی سربازی، طرح اعزام داوطلبانه مشمولان به خدمت و طرح معافیت از سربازی فوتبالیست ها و طرح معافیت ریالی مشمولان مخالفت کرده بود.

لذا اگر شما مشمول هستید، نباید منتظر تصویب یا عدم تصویب این طرح باشید. طبق اعلام اخیر سازمان وظیفه عمومی، در صورتی که تا اول آذر ماه ۹۹ برای اعزام به خدمت سربازی اقدام کنید، مدت سربازی شما به جای ۲۴ ماه در مناطق عادی و غیر عملیاتی، همان ۱۸ ماه است.

طرح جدید معافیت سربازی که یکی از نمایندگان مجلس در روزهای ابتدایی هشتمین ماه سال جهش تولید بیان کرده، موجی از اعتراض و واکنش ها را در میان کاربران ایرانی شبکه های اجتماعی به همراه داشته و بعضی از هشتگ بی عدالتی و مالیات بده سربازی نرو استفاده کردند.

طرح جدید خرید خدمت سربازی احتمالا به دلیل اینکه نمی تواند نظر نیروهای مسلح را تامین کند و ابزار قانونی و اجرایی مشخص و شفافی هم برای اجرای آن در نظر گرفته نشده است، تصویب نشود.

قانون جدید معافیت از سربازی
در سایت وظیفه عمومی ناجا درباره قانون جدید معافیت سربازی اطلاعات لازم را کسب کنید

به دلیل شیوع بیماری کرونا، مدت زمان آموزشی در نیروهای مسلح برای مشمولان دوره خدمت وظیفه عمومی، ۳۰ روز است. اگر یک سال پس از فراغت از تحصیل برای ارسال دفترچه اعزام به خدمت اقدام نکنید و خود را معرفی نکنید، در صورت عدم معرفی خود، از نظر سازمان وظیفه عمومی، وارد دوران غیبت می شوید.

یک بار دیگر تاکید می کنیم که مدت خدمت سربازی کارکنان وظیفه عمومی از اول آذر ماه سال ۱۳۹۹ در مناطق عادی و غیر عملیاتی کشور، ۲۴ ماه خواهد بود. لذا قانون جدید معافیت از سربازی در آبان یا پاییز ۹۹ تعیین و تصویب نشده است و شرایط اعزام به خدمت همان چیزی است که در نیمه نخست سال ۹۹ روال بود.

قانون جدید معافیت از سربازی باید تاییدیه شورای نگهبان و ستاد کل نیروهای مسلح را داشته باشد. احتمالا در آبان ماه، طرح مطرح شده مجلس یازدهم درباره قانون جدید معافیت از سربازی با مخالفت هایی همراه و از دستور کار بهارستانی ها خارج شود.

طرح خرید جریمه غیبت خدمت سربازی نیز از سال ۱۳۹۶ به بعد لغو شد. برای اطلاع از جدید ترین قوانین و شرایط معافیت از خدمت سربازی به سایت سازمان وظیفه عمونی ناجا به نشانی vazifeh.police.ir رجوع کنید.

افرادی که با فرد دارای معلولیت ازدواج کنند، احتمال معافیت از خدمت سربازی دارند. چالش طلاق توافقی زوجین برای اخذ معافیت فرزندان از جمله چالش هایی است که امسال بر سر معافیت از خدمت سربازی خانواده هایی که فرزند مشمول دارند، مطرح شد.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۴۹ نظر

ورود

  • مرادی آبان ۵, ۱۳۹۹

    وااله بی عدالتی داره موج میزنه تو این کشور …. خداشاهده بعد از خدمت قرص اعصاب مداوم استفاده میکنم اینقدر فشار عصبی داشتم لب مرز بودم .
    خیلی ها با پول به راحتی خدمتو میخرن .. به خدا این انصاف نیست ! استخدام شدم با پارتی بازی یکی دیگه جای من اومد .

    • احمد آبان ۶, ۱۳۹۹

      چه ربطی به بی عدالتی داره .اتفاقا قانون خیلی خوبیه باید قوانین به روز بشن و اینکه تو سربازی آسیب دیدی دلیل نمیشه که همه آسیب ببینند تا عدالت رعایت بشه.این نشون میده که علاوه بر مریض اعصاب روانی هم شدی.سربازی جز تلف کردن وقت جوونا هیچی نداره .امیدوارم این قانون بیاد تا نسل بعدی آسیب نبینه.

      • علیرضا آبان ۶, ۱۳۹۹

        عزیز کاملاً مشخصه که سربازی نرفتی ! امیدوارم سربازی برروید تا درک کنی . مشخصه که نرفتی و دنبال معافیت میگیردی .

        بی عدالتی اینه که یک پولدار میاد به راحتی خدمت رو میخره و یک جوان بی پول میاد و ۲ سال جونیش رو تو این راه می گذراند …. !

        • رضا آذر ۱۵, ۱۳۹۹

          بنظر من ایران هم مثل اکثریت کشورها نیروی نظامی خودشو باید از طریق کادرها تامین کنه چرا که سرباز از روی اجبار میره سربازی ولی کادر از روی علاقه میره سرباز ها ۹۰درصدشون رضایت ندارن وبا میل باطنی نمی‌رن خدمت واین یعنی همیشه درتلاشند به نوعی از خدمت فرار کنن با مرخصی و فرار از کار های سنگین دیگه نه به جامعه مفید میشن نه به دولت این وسط هم الکی هم حقوق اضافی داده میشه هم کاری به ثمر نمی‌رسه . برای دفاع از کشور هم فقط آموزش نظامی باشه کافیه دیگه نیازی به تلف کردن وقت اضافی نیست ما نباید کمتر از کشورهایی مثل سویس یا ژاپن باشیم بهتره نو اندیشانه تراز حتی کشورهای پیشرفته بیندیشیم

        • فرهاد تیر ۱۷, ۱۴۰۰

          آقای زمانی همیشه تغییر بوده و خواهد بود وگرنه الان باید غارنشین می بودیم.
          شما هم اگه خدمت رفتین، منم رفتم ولی باید از هر نوع اصلاح در این زمینه خوشحال شده و حمایت کنیم. طرح آقای دکتر ابوترابی هم بسیار سنحیده و عادلانه و بخردانه است.

    • حسین بهمن ۲۸, ۱۳۹۹

      اخه روانی

  • امید آبان ۶, ۱۳۹۹

    سلام بنده ۴۴سالمه وبیستوچهار سال تو محرومیت کامل بودم وازسال ۷۵تا الان خیلی اتفاقها افتاده فقط چون بخاطر مشکلاتی نتونستم خدمت کنم وثبت احوال شناسناممو باطل کرده وکارت هوشمند نمیده وتصادف کردم من با موتور بودم ویکی ماشین از پشت سر بهم زد وپای چپم از کار افتاده وخونه نشین شدم وحتی نتونستم شکایت کنم حق خودمو زنو بچمو بگیرم وخیلی جاهای دیگه که مجال گفتن نیست حقمون پایمال شد در اصل حق زنو بچه های ما پایمال شده فقط بخاطر سربازی نتونستیم خدمت کنیم .متولد ۱۳۵۶هستم واز سال۱۳۷۵تا الان یعنی بیستو چهار سال تاوان ندادیم که هنوزم گیر دادین مشکلات بچه وهمسر نمی خواین رفع کنید چون سرپرست چند نفر هستیم ولی برا سرپرستی یک پدر یا مادر معافی می دهید ولی امسال ما که سرپرستی زن وبچه کوچک وبزرگ هستیم بی خیالمون نمی شید تو سن ۴۴سالگی

  • r آبان ۶, ۱۳۹۹

    چرا حرف بی‌خود میزنید چه بی عدالتی کی مخالفه؟ فقط کسی مخالفه که مشکل داره از لحاظ مغری. وگرنه جوانی که مثلا فوق لیسانس گرفته و با کلی زحمت توداین کشور کهداوضاع اقتصادیش داغونه الان بیاد بره سربازی دو سال عمرش رو هدر بده که چی هم کاری که واسه خودش دست و پا کرده رو از دست بده هم نتونه در زمینه تحصیلی موفقیتش رو ادامه بده چه فایده ای داره؟؟؟؟ تارهخیلی ها هستن که حوصله درس خوندن رو نداذن و کار هم ندارن دوست دارن برن سربازی که با این کار به نفع اونا هم میشه چون حقوق سربارها خیلی بیشتر از الان میشه
    این قانون خیلی قانون خوب و عقلانی هست

  • SINA آبان ۶, ۱۳۹۹

    توی سربازی اگر کسی که تتو کرده باشه به عنوان بیمار اعصاب و روان معاف از رزم میشه. و کسی هم که دچار بیماری صرع هست هم به عنوان بیمار اعصاب و روان معاف از رزم میشه. کلا می‌خواستم بگم که سربازی صفر تا صدش عجیب و مسخره‌ست.

  • Rasoul آبان ۶, ۱۳۹۹

    کدوم بی عدالتی کدوم اعتراض ؟ چرا چرند و یاوه تحویل مردم میدید. هرکسی که این خبر شنیده خیلی هم خوشحال شده. اگه کسی هم ناراحت شده باشه احتمالا مبتلا به مازوخیسم هست چون سربازی چیزی جز شکنجه و آزار روانی و فیزیکی نیست. تا کی جوونا باید قربانی این لجاجت و حماقت بشن.

  • افشین آبان ۷, ۱۳۹۹

    اولا مشخصه که نویسنده این مطلب از روی سوزش مخالف تصویب این قانونه
    بعدش هم کجاش بی عدالتیه؟؟؟اینکه ۲سال بیهوده عمرت رو هدر بدی بی عدالتی میشه؟هر کسب هم که ساز مخالفت میزنه فقط از روی کم اگاهی و سوزشش هست

    • علی زمانی آبان ۷, ۱۳۹۹

      والا نویسنده خودش ۱۶ سال پیش ۲۴ ماه سربازی رفت 🙂
      اگه قراره وظیفه (اجباری) عمومی باشه، باید برای عموم مردم باشه نه ما بدبخت ها و شما خوش بخت ها و بچه زرنگ ها 😉 اینکه عمر تلف میشه یا نه به قانون گذار مربوط است. ضمنا اینکه این قانون تصویب بشه یا نشه، ۱ ریال توفیری برای نویسنده ندارد. ما فقط روایت گر یک اتفاق با استناد به تاریخ شناسی این رویداد بودیم و بس. مصداق «کم آگاهی» هم روشن بفرمایید مممنون میشیم خارج نوبت.

      • پویا آبان ۸, ۱۳۹۹

        کاملااز ادبیاتتون حسادت و کینه توزی موج میزنه. می فرمایند: چون من ۱۶ سال پیش رفتم حالا همه باید برن و از عبارت بچه زرنگ ها استفاده می کنند. متاسفم برای این نویسنده

        • علی زمانی آبان ۸, ۱۳۹۹

          اینکه عرض شد بنده ۱۶ سال پیش رفته ام، صرفا مصداق: رطب خورده منع رطب چون کند بود فرزند. . . معنی دیگری استنباط نشود.
          اینکه فرمودین کینه توز و حسادت دارم، مایه تعجب است. حسادت به چیزی که سخت بدست می آید یا در دسترس نیست، حاصل می شود. اگر حاصل، سربازی نرفتن عده ای است، خوب برای بنده که رفتم، مصداق حسادت نیست. چون حاصل شده.
          اینکه فرمودین کینه توزی میکنم، متوجه نشدم درباره چی کینه ورزیدم؟ کینه چی؟ کینه کی؟
          اینکه عدالت باید یکسان برای همه افراد جامعه اجرا شود نه بچه زرنگ ها!، هم در عقل است و هم در نقل.
          فروش سربازی مدتهاست لغو شده چون غیر عادلانه بود. عدالت، بچه زرنگ و بچه مایه دار و جنوب شهری نمی شناسه!!
          درباره چیزی که در اختیارتان نیست، غصه نخورید. پسته بخورید.

          • پری تیر ۱۷, ۱۴۰۰

            اتفاقا فروش سربازی عین عدالت بود چون افرادی رو می شناسم که نان آور خانه بودند و قادر به رها کردن خانواده خود تبودند و با فروش اقساطی سربازی، دست و بالشون باز شد و با آسوده خیالی به تلاش و زندگیشان رسیدند.

      • سیدی آبان ۱۷, ۱۳۹۹

        که اینطور مشتی . یه بزرگواری گفته خیلی وقت پیشم گفته بود: آنچه را که بر خود میپسندی برای دیگران هم بپسند و آنچه را که برخود نمی پسندی برای دیگران نپسند . گویا شما خیلی به این جمله متکی هستی . درسته ؟

      • حسین آذر ۲۴, ۱۳۹۹

        پس بهتره شما ساکت بشینی تا قانون گذار تصمیمش رو بگیره

  • درد دل مادر آبان ۱۰, ۱۳۹۹

    بیمار جوان دارای کولیت روده یا زخم روده که روزی با ۷ تا قرص جهت کنترل خونریزی و درد شدید که تا ۵ سال باید تحت نظر پزشک باشد یا نمونه فرزند من آیا انصاف است به اسم معاف از رزم به خدمت اعزام شود با رژیم غذایی خاص و اینکه استرس برای بیماری سم است . لطفا در سربازی امثال فرزند من تجدید نظر شود خدمت اجباری حذف یا مدت آن به دوره آموزش و حداکثر یکساله شود.هر کار اجباری اثر معکوس بدنبال دارد با آرزوی سلامتی تمام بیماران کشورم

    • سارا اسفند ۲۰, ۱۳۹۹

      به شدت با پویا موافقم که نوسینده عجیب مغرضانه این متنو نوشته .ایشالله که تصویب شه همه پسرا از شر این سربازی اجباری راحت شن

  • حسن آبان ۱۰, ۱۳۹۹

    نباید تصویب بشد، من که دارم خدمت میکنم با اونی که خدمت نرفته باید ی تفاوت هایی باشد.

  • درد دل مادر آبان ۱۱, ۱۳۹۹

    چرا بیماری کولیت یا زخم روده که روزی با ۶ تا قرص درد و‌خونریزی آن کنترل می شود و رژیم غذایی که دارند و نباید جهت عود بیماری استرس داشته باشند الان دوره آموزش می بینه تحت عنوان معاف از‌رزم .لطفا در حق امثال پسر من لطف کرده ناحقی نکنید ضمنا دوره آموزش برای تمامی جوانان کافی یا‌حداکثر یکساله یا طرح جدید حمایت کنید.واینکه یاد بگیریم رضایت دیگران باعث خوشحالی ما باشد.

  • رضا آبان ۱۱, ۱۳۹۹

    من واقعا متوجه نمیشم چرا یه عده تو این مملکت اینقدر بی منطقن و با کار درست مخالفت میکنن. منطق افرادی که با این طرح مخالفن مثل اینکه یه نفر کرونا بگیر و با ساخت واکسن مخالف باشه و بگه چون من این بیماری رو گرفتم پس بقیه هم باید بگیرند. سیستم سربازگیری در ایران یکی از ضعیفترین و افتضاح ترین سیستم ها تو دنیاست و باید اصلاح بشه. دلیل نمیشه چون یه عده قربانی این سیستم شدن بقیه هم همین بلا سرشون بیاد.

    • علی زمانی آبان ۱۱, ۱۳۹۹

      لطفا قیاس مع الفارق نفرمایید آقا رضا
      بحث فروش خدمت وظیفه عمومی سربازی را که بحث امنیت ملی هست را با بحث واکسن کرونا که بحث بهداشت عمومی است یکی میکنید؟ چه ربطی بین واکسن کرونا و فروش خدمت سربازی دیدید که ساخت واکسن کرونا را مصداقی از فروش خدمت سربازی دانسته اید؟
      در فروش خدمت سربازی، یک بی عدالتی در اجرای قانون داریم. اگر قانون نقص دارد، قانون باید رفع نقص شود. نه اینکه قانون دور زده شود و بی عدالتی ترویج شود. در بحث واکسن کرونا، سمرایه گدذاری و ساخت واکسن، عین عدالت است. در حالی که در فروش سربازی، فروش خدمت، عین بی عدالتی است. برای همین است که بارها ستاد کل مخالفت کرد و رد شد.
      سیستم سربازگیری در ایران، برآورد همه قدرت و ظرفیت قانون گذاری و تصمیم گیری در کشور است. قانون تجارت شما مال ۹۸ سال پیش است. قانون سربازی مال عهد رضا قلدر است. خیلی از قوانین دیگر ایران قدیمی است. افتضاحات بسیار است که تویش، قانون سربازی گم است.
      با پول که نمیشه قانون ناقص را دور زد و صدای میلیون ها نفر دیگه رو درآورد!!! راستی وجدان کیلویی چنده؟ 😉

      • رضا آبان ۱۱, ۱۳۹۹

        ببخشید میشه شما به این سوال جواب بدین که چرا تمام کسانی که با این طرحها مخالفت میکنن کسانی هستند که قبلا سربازی رفتن از جمله خود شما ؟ کجایه این عدالته که من دو سال از عمرم برم مجانی کارگری و حمالی کنم و تهش هیچی گیرم نیاد ؟ و میشه به این سوال هم پاسخ بدید که چرا هر ساله دو برابر نیاز کشور سربازگیری میکنن ؟

        • علی زمانی آبان ۱۲, ۱۳۹۹

          پاسخش روشنه: عدالت
          زرنگ کجا هستند؟ خون شما رنگین تر از بقیه است؟ قطعا نیست. پس، شعار الکی عدالت محوری ندید. قانون نقص داره (که داره)، راهش، رفع نقص قانونه. راهش پول و دور زدن قانون نیست. پول بدی، میشه همین کثافتی که داری زندگی میکنی توش و هر روز یک مسئولی رو می برن دادگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی.
          در کتاب: چرا ملت ها شکست میخورند (که توصیه میکنم مطالعه بفرمایید)، پاسخ یک کلمه است: بخاطر نهادها .
          اینکه شما بدون اطلاعات متقن، بدون سند و مدرک بیانیه میدهید (سالی ۲ برابر نیاز کشور سربازگیری میشه) در حالی که حتی یک خط اطلاعات valid و reliable درباره منابع انسانی نیروهای مسلح نداری (حتی ۱ خط)، جای شگفتی است.
          امیدوارم پاسخ را گرفته باشید.
          البته ما ایرانی ها در دنیا معروف هستیم به حرف زدن بدون سند و مدرک. از رئیس جمهورهامون یاد گرفتیم.

          • رضا آبان ۱۲, ۱۳۹۹

            اول اینکه گفتم دو برابر نیاز سربازگیری میشه از خودم در نیاوردم از یه کادری نظامی رده بالا اینو شنیدم. دوم اینکه این طرح جدید کاملا برای رفع نقص این سیستم از رده خارج مناسب هست چون هم افراد جوانتر و پر انرژی تر جذب میشن و هم با اون پول مالیات که از بقیه گرفته میشه میتونن به این افراد آموزشهای بهتر و با کیفیت تر ارائه کنن و هم فضای خیلی سالم تری ایجاد کنن که میشه یه معامله دو سر برد و برای همه بهتر میشه. و سوم اینکه شما اول برو معنی عدالت رو درک کن بعد بیا اینجا ازش صحبت کن و وقتی از عبارت رضاقلدر استفاده میکنی بهتره یه نگاه تو آینه بندازی.
            اجرکم عندالله

          • علی زمانی آبان ۱۲, ۱۳۹۹

            آقا رضا
            از دلیلی که آوردی (یه کادری نظامی اون هم رده بالا!!) فهمیدم چقدر بمب اطلاعات نظامی هستی و تحلیل های منطقی داری. خط آخر کامنت قبلیم را دوباره بخون
            شب بخیر

          • E‌pz بهمن ۶, ۱۳۹۹

            بوی سوختنی میاد آقای زَمونی?
            هنوز تصویت نشده اینقدر بهت فشار اومده. تصویب بشه چیکار میکنی؟!!! لابد خودکشی!

          • علی زمانی بهمن ۶, ۱۳۹۹

            کلا این طرح خام با مخالفت ستاد کل، ازدستور کار خارج شد. . . به خامی تفکر طراحانش بود. شما ذوق مرگ نشو 🙂

      • پیمان آذر ۲۰, ۱۳۹۹

        هر آدمی با یک ذره تفکر دموکراتیک دو دقیقه فکر کنه میفهمه خدمت سربازی از نوعی که ایران هست از مسخره ترین نوعش در تمام دنیاست ، امثال شما با این طرز تفکر مانع اصلاح قوانین احمقانه پنجاه سال پیش میشن ، کجای دنیا کسی اینجوری میره خدمت اصلا منطق این که دو سال بدون مزد حمالی کنی چی هست؟ این اسمش گروگان گیری از نوعی که گروگان گیر هدفش پول هم نیست هدف خورد کردن شخصیت آزار دادن و فرمان بردار کردن یک انسان اگر تازه این قانون عصر حجری ذره ای توش انصاف یود باید حقوق سرباز که به اجبار برده میشه و در واقع گروگان هست و نمیتونه از کشور خودش حتی بذاره بره باید از یک کادر نظامی حقوقش بیشتر یا حداقل همسان بود ستاد کل نیروی مفت برای حمالی میخواد هیچ ارتباطی هم به امنیت کشور نداره مگه بقیه کشورها که به اجبار سرباز گروگان نمیگیرن امنیت ندارن؟ طرز تفکر نسل شما باعث تاسف واقعا

        • علی زمانی آذر ۲۱, ۱۳۹۹

          قانون تجارت کشور شما متعلق به ۹۰ سال پیش است. قانون نظام وظیفه هم ۸۰ سال پیش.
          من مخالفتی با اصلاح قانون سربازی ندارم. فقط صحبت این هست که اگر اصلاحی میشه، عدالت رعایت بشه. همین. امنیت من و شما را بدبخت بیچاره ها نباید تامین کنند و شما هم باید هزینه تامین امنیتت را پرداخت کنی و سهیم باشی در امنیتی که داری.
          همین. این یک ذره تفکر دموکراتیک است که شما ازش سخن گفتی.

  • حسین آبان ۱۳, ۱۳۹۹

    اکثر کشورها یا دوره رو اختیاری کردن یا مدت زمان خیلی کوتاهی خدمت اجباری دارن. با این وضع اقتصادی و اجتماعی دو سال رو با حقوق ۳۰۰ هزار تومنی حتی تو شهر خودت هم خدمت کنی بخدا ظلمِ . اگه بجاش حتی بره کارگری کنه بهتره، از اون بدتر اینکه اگه پایان خدمت نداشته باشی محرومی از خیلی خدمات اجتماعی، انگار که منافقی یا اختلاس کردی! بعد آقایون انتظار دارن به بهونه ادامه تحصیل کسی از مملکت فراری نشه، رشد اقتصادی و کارآفرینی باشه ولی اگه پایان خدمت نداشته باشی حق کسب مجوزهای لازم رو نداری، بعد از اینکه از دوره خدمت سربازی اومدی بیرون خیلی فرد ایده عالی باشی تو جامعه و شوهر خوبی باشی برای همسرت انگار نه انگار که تو همون پادگان پوتین دزدی و زیرآب زنی و پیچوندن وظایف بخش اصلی فرهنگ دوران خدمت سربازیه، رفتار کادری های عقده ای هم که جای خود دارد. با اینها نمیشه از یه فرد وطن پرست ساخت و جامعه و اقتصاد رو شکوفا کرد. فقط میشه شش ملت رو اسیر هشت کرد.

  • امید آبان ۱۴, ۱۳۹۹

    سلام من ۴۴سالمه ازسال۱۳۷۵تاالان بخاطر مشکلاتی نتونستم خدمت کنم ۲۴سال محرومیت شدید ودارای چند فرزند وبخاطر یک تصادف پای چپم ناقص شده وخونه نشین شدم من با موتور بودم وماشین از پشت سر بهم زد وبخاطر مشکل سربازی نتونستم حتی شکایت کنم حق خودمو زن وبچه هامو بگیرم والانم پنج ساله خونه نشین شدم وحرص خوردم ناراحتی روانی هم اضافه شده بخاطر فقر شدید ومشکلاتی که داشتم حتی ثبت احوال هم تازگیا کارت هوشمند نمی ده به من فقط بخاطر سربازی این بیستو چهار سال اینقد حقمون پایمال شده وصدامون به هیجا نمی رسه من که سنم ۴۴سالمه وپای چپم ناقص شده ومریضی روانی گرفتم وفقر شدید هم گرفتار شدیم وسرپرست زن وچند تا بچه هستیم کی دیگه می خواین بفکر زنو بچه هامون هستین .مسولین واقعا بفکر زنو بچه هامون اصلا نیستند که کمکمون کنند پیر شدیم مریض شدیم فقیر شدیم هر جرمی تاوانی دارد ایا این بیستو چهار سال انصافا محرومیت کامل وشدید تموم نشده

  • محمد آبان ۱۶, ۱۳۹۹

    آقای زمانی
    هر قانون غلطی نیازمند اصلاح هستش
    این که شما ۲ سال مفت و مجانی رفتی سربازی دلیل نمیشه که همه این اشتباهو تکرار کنن
    انقدر روی نظر خودت مقاومت نکن،
    بعدم این قانون اصلا خرید سربازی نیست بحث مالیات هستش، این دوتا خیلی فرق دارن

    • علی زمانی آبان ۱۶, ۱۳۹۹

      بحث خنده دار پرداخت مالیات بیشتر و سربازی نرفتن، در واقع همان بحث پوسیده خرید خدمت سربازی است!! فرقی با هم در اصل قضیه ندارد.
      این که قانون غلط هست یا نیست را بنده نمیدانم و در صلاحیت تشخیص نیستم. طبق همان قانونی که به نظر شما غلط است، امثال بنده و خیلی های دیگه سربازی رفتن. اگر هم عده ای با قانون مشکل دارن، قانون را اصلاح کنند. دور زدن قانون با پول دادن، روش سنجیده ای نیست. من روی نظرم مقاومت نمیکنم. من روی عدالت مقاومت میکنم. عدالتی که برایش بچه پول دار بالای تهران با هموطن سیستان و بلوچستانی فرق نکنه.
      راستی یادت نره: امنیت، هزینه داره

      • مسلم آبان ۱۶, ۱۳۹۹

        ببینیداول اینکه شخصی که این مطلب رونوشته کاملا”مشخصه نظرشخصی داده وبدون منبع موثق نوشته،اصلاح سربازی کاملا”منطقی است،وباچیدمان مطالعاتی گسترده ارایه شده،ومطمعنا”لازم به توجه خاص وتاییداست،اصلاح لازمه ی جامه ولازمه زندگی است،تووامثال توبرگردین به۱۰۰سال پیش زندگی کنید،سربازی رفتی به درک که رفتی چون شماهارفتین تاابدبایداین قانون رضاخانی باشه،الان خانی هست که این قانون هم ادامه داشته باشه.

        • علی زمانی آبان ۱۶, ۱۳۹۹

          ممنون از تحلیل های منطقی با استدلال های فوق العاده شما
          کسی مخالف روند اصلاح قانون سربازی نیست که شما اهانت میکنی. بحث این هست که هر اتفاقی که قراره بیفته، بهتره با پول معامله نشه که مغایر عدالت است. هیچ جای دنیا برای فرار از قانون و پرداخت جریمه، مالیات را مصداق نکرده اند. این لایحه، ناقص و مغایر اصول ابتدایی عدالت است و احتمالا، همان فرجامی خواهد داشت که در متن گفتیم. قانون رضا قلدر مثل قانون تجارت ایران که متعلق به ۹۸ سال پیش است، نیاز به تصحیح و اصلاح است. با پول نمیشه قانون ناقص و مشکل ساز را رفع کرد. همین
          شما همچنان به هتاکی خود ادامه دهید که وزن تحلیل های شما را عیان تر می کند

  • محمد آبان ۱۶, ۱۳۹۹

    یه عده چون خودشون ۲ سال عمرشونو رایگان رفتن خدمت کردن، واسه همون الان با اومدن این طرح شکم درد گرفتن هی دارن مخالفت میکنن

    مشکل مردم ما اینه که چون خودمون اشتباه کردیم دلمون میخواد مردم هم همون اشتباهو بکنن
    آقای زمانی انقدر ناراحت نباش حالا شما سربازی رفتی خب بزار جوان های آینده نرن چه اشکال داره
    یکم نسبت به هم مهربون باشیم لطفا

    • محمدرضا آبان ۱۹, ۱۳۹۹

      حاجی دمت گرم کاش همه منطق تو رو داشتن اما مشگل اینه که به خاطر یه وجب کارت باید دوسال جون بکنی اگه نری محروم میشی از اینور حرف مردم از اون ور حرف خانوادت

  • mm آبان ۲۰, ۱۳۹۹

    اقای زمانی حالا کجا خدمت کردی انقدر ناراحتی خخخخخخخخخخخ

  • افروز آبان ۲۵, ۱۳۹۹

    این طرح اگه اجرا بشه یکسری از مشکلات جوانها حل میشه چون جوانهای ایرانی درگیر بسیاری از مشکلات مادی وروحی هستن با اجرای این طرح میل به ازدواج وفرزند آوری قوت میگیره ومملکت ما از پیر شدن نسل جلوگیری میکنه خواهشن مقرضا نه برخورد نکنید واین طرحو هر چه زودتر اجرایی کنید

    • علی زمانی آبان ۲۵, ۱۳۹۹

      عزیز این طرح با مخالفت ستاد کل، منتفی شد.

      • احسان آبان ۲۸, ۱۳۹۹

        مصداق بارز زورگویی و تصمیم گیری یه اقلیت محدود برای اکثریت مردم اونم بخاطر اهداف و سیاست هایی که اکثریت مردم باهاش مخالفن. کاش یه بار اینم به رای میگذاشتن و از روی رای مردم تصمیم میگرفتن ولی چه آرزوی محالی.

  • Amir آبان ۲۸, ۱۳۹۹

    سلام… سربازی یکی از مضخرف ترین چیز هاست که جز اتلاف و هدر رفتن عمر ما جوونا چیزی نداره… تو سربازی شرایط روحی و روانی فرد بهم میریزه و افسردگی بهش دست میده.. چرا با عمر ما بازی میکنید؟

  • حسین بهمن ۲۸, ۱۳۹۹

    اقای زمانی مگه چقدر رفتی سربازی انقدر میسوزی انشائالله اختیاری میشه به کوری چشمت

    • علی زمانی بهمن ۲۸, ۱۳۹۹

      آرزو بر جوانان عیب نیست. بحث سربازی رفتن یا معافیت از سربازی بنده نیست. بحث عدالت و طرح علمی است. همین

  • fuckworld اسفند ۱, ۱۳۹۹

    فقط باید عوض شه حالا نه با پول مثلا هر کسی تو شهر خودش خدمت کنه یه جوری عوض شه که اینقدر کلمه سربازی تخمی نشه

  • ابوذر اسفند ۱۷, ۱۳۹۹

    سلام ،چرا سرباز نباشه، سربازی تو اکثر کشورها هست ولی با این تفاوت که تو کشور ایران یه جوون ۲۰سال درس میخونه به امید اینکه تو این مملکت صاحب یه شلغی بشه دو سال عمرش رو الکی تلف میکنه .دو سال خدمت مشکلی نیست بزار تا ده سال بشه ولی مثل کشورهای دیگه به سربازها هم مثل نظامیهای رسمی حقوق بدن.