نوشیدنی های رژیمی به اندازه نوشیدنی های غیر رژیمی مضرند

نوشیدنی های رژیمی به اندازه نوشیدنی های غیر رژیمی مضرند

کنار گذاشتن مصرف نوشیدنی های قندی ای مثل نوشابه و آبمیوه احتمالاً هیچ کمکی به سلامت قلب تان نمی کند اگر به جایشان از نوشیدنی هایی استفاده کنید که در آن ها از شیرین کننده های مصنوعی استفاده شده است.

تحقیق جدیدی نشان داد کسانی که نوشیدنی هایی با شیرین کننده های کم یا بدون کالری مثل آسپارتام، سوکرالوز و استویا مصرف می کردند ریسک بروز بیماری های قلبی در آن ها بیشتر از کسانی بود که اصلاً نوشیدنی های شیرین شده مصرف نمی کردند.

دانشمندان برای این تحقیق اطلاعات مربوط به ۱۰۴،۷۶۰ شرکت کننده را جمع آوری کردند.

آن ها متوجه شدند شرکت کنندگانی که نوشیدنی ها قندی مصرف می کردند ریسک ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در آن ها بالاتر بود که امر عجیبی نبود چون تحقیقات مضر بودن قند برای سلامت را اثبات کرده است.

اما این تحقیق نشان داد مصرف نوع رژیمی این نوشیدنی ها هم ریسک بروز بیماری های قلبی را به همان میزان بالا می برد و این بدان معنی است که نوشیدنی های که در آن ها شیرین کننده های مصنوعی به کار رفته ممکن است جایگزین سالمی برای نوشیدنی های قندی نباشند.

این تحقیق اما نقطه ضعف هایی دارد. مثلاً به طور مشخص اثبات نمی کند که شیرین کننده های مصنوعی ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهند. به علاوه در این تحقیق میان انواع مختلف شیرین کننده های مصنوعی که ممکن است آثار یکسانی نداشته باشند، تفاوتی قائل نشده است.

شیرین کننده های مصنوعی می توانند اشتها را افزایش دهند، گوارش را مختل سازند و هوس خوردن مواد قندی را بیشتر کنند

به گفته ی سازمان غذا و دارو ایالات متحده آمریکا، تحقیقات گسترده نشان می دهد شیرین کننده های مصنوعی خطری ندارند و نظرسنجی ها حکایت از آن دارد که حالا افراد بیشتری استفاده از شیرین کننده های بدون کالری را به قند عادی ترجیح می دهند.

شیرین کننده های مصنوعی اگر در حد تعادل مصرف شوند می توان از آن ها برای کم کردن کالری های دریافتی خود به منظور کاهش وزن استفاده کرد. در برخی موارد، شیرین کننده های مصنوعی ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت یا پیش دیابت کمک کننده باشند.

مصرف نوشیدنی های قندی نقش چشمگیری در  افزایش ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ دارد. در حالی که شیرین کننده های مصنوعی اینگونه نیستند.

اما کارشناسان شیرین کننده های مصنوعی را سالم و بی ضرر نمی دانند و معتقدند مصرف آن ها ممکن است خطرات دیگری داشته باشد.

شواهد و قرائن حاکی از آن است که شیرین کننده های مصنوعی می توانند اشتها را افزایش دهند، گوارش را مختل سازند و حتی هوس خوردن مواد قندی را بیشتر کنند.

در نتیجه نوشابه ها و دیگر نوشیدنی های رژیمی شاید گاهی از جهت کاهش وزن یا کنترل وزن به همتایان غیر رژیمی خود ترجیح داده شوند، اما بهترین جایگزین از دید متخصصان تغذیه همواره آب یا دیگر نوشیدنی های شیرین نشده است.

کارشناسان می گویند استفاده از جایگزین های قندی، انتخاب ناسالم شما را سالم نمی کند، بلکه از ناسالم بودن آن کم می کند.

بیشتر بخوانید:

قند با بدن ما دقیقاً چه می کند؟

مصرف زیاد قند چه بر سر پوست ما می آورد؟

۶ نشانه که می گویند قند خون تان بالا است حتی اگر دیابت ندارید

اگر مواد قندی را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنیم چه اتفاقی در بدن مان می افتد؟

۳ باور غلط اما رایج درباره تأثیر قند بر بدن و راهکارهایی برای کم کردن مصرف قند

آیا می دانستید چه میوه هایی بیشترین مقدار قند را در خود دارند؟

 

تماشای این ویدئو را به شما توصیه می کنیم:

منبع: insider
بدون نظر

ورود