جا به جایی ساختمان عظیم ۸۵ ساله در چین + ویدئو

جا به جایی ساختمان عظیم ۸۵ ساله در چین + ویدئو

ساختمان ۸۵ ساله ی یک مدرسه ابتدایی در شهر شانگهای چین با استفاده از فناوری جدیدی به نام «ماشین متحرک» به طور کامل از زمین جدا و به مکان دیگری منتقل شده است.

در راستای تلاش برای حفظ ساختمان های تاریخی شانگهای، مهندسان چینی نزدیک به ۲۰۰ پایه ی متحرک زیر این ساختمان ۵ طبقه نصب کردند.

این پایه ها که مثل پاهای رباتیک عمل می کنند، دو دسته هستند و مثل نحوه ی راه رفتن انسان، یک در میان بالا و پایین می روند. سنسورهایی هم متصل شده که به کنترل نحوه ی جلو رفتن ساختمان کمک می کنند.

لن ووجی، ناظر فنی ارشد پروژه که شرکت او  Shanghai Evolution Shift این فناوری را در سال ۲۰۱۸ ساخته می گوید: «مثل این است که یک عصا دست ساختمان بدهید تا بتواند از جایش بلند شود و راه برود.»

ساختمان این دبستان در سال ۱۹۳۵ ساخته شده و آن را برای ایجاد فضا برای یک ساختمان تجاری و اداری جدید جا به جا کردند که کار ساخت آن تا سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت.

کارگران ابتدا دور ساختمان را کندند تا بتوانند آن ۱۹۸ پایه ی متحرک را در فضای زیر ساختمان نصب کنند. بعد از بریدن ستون های ساختمان، پاهای رباتیک به سمت بالا باز می شوند و به این ترتیب ساختمان از زمین جدا می شود و شروع به حرکت می کند.

این ساختمان در مدت ۱۸ روز ۲۱ درجه چرخید و ۶۲ متر به سمت مکان جدیدش حرکت کرد. کار جا به جایی این ساختمان روز ۱۵ اکتبر به پایان رسید. ساختمان این مدرسه تبدیل به مرکزی برای حفظ میراث و آموزش فرهنگی شده است.

این اولین باری بود که در شانگهای از روش «ماشین متحرک» برای جا به جایی یک ساختمان تاریخی استفاده می شد.

افزایش سرعت مدرنیزه شدن در دهه های اخیر در چین سبب از میان رفتن بسیاری از ساختمان های تاریخی این کشور برای ایجاد فضایی برای ساخت آسمان خراش های پر زرق و برق و ساختمان های اداری شده است. همین مسأله نگرانی در خصوص از میان رفتن میراث فرهنگی کشور در نتیجه ی تخریب ساختمان های تاریخی را بیشتر کرده است.

به همین دلیل برخی شهرها در چین پویش های جدیدی برای حفظ و حراست از ساختمان های تاریخی به راه انداخته اند که یکی از آن ها استفاده ی گهگاه از فناوری های پیشرفته ای است که امکان جا به جایی ساختمان های قدیمی به جای تخریب آن ها را ایجاد می کند.

این تلاش ها برای حفظ ساختمان های تاریخی اشکال دیگری هم دارد. مثلاً در پکن یک معبد در آستانه ی تخریب تبدیل به یک رستوران و گالری شد و در نانجینگ یک سینما را که متعلق به دهه ی ۱۹۳۰ بود، تغییراتی در آن ایجاد کردند تا با حفظ شکل اصلی اش قابل استفاده باشد. در سال ۲۰۱۹ هم در شانگهای یک مرکز هنری راه اندازی شد که درون مخازن بازسازی شده ی نفت ساخته شده بود.

لن ووجی، ناظر پروژه ی جا به جایی ساختمان دبستان می گوید برای حفظ ساختمان های قدیمی، گزینه ی اول جا به جایی بنا نیست اما بهتر از تخریب آن است.

او همچنین می گوید که برای جا به جایی ساختمان ها در چین مقررات سختگیرانه ای مثل دریافت مجوز از نهادهای مختلف دولتی وجود دارد.

به گفته ی لن، تأکید دولت مرکزی چین در سال های اخیر بر حفظ ساختمان های تاریخی بیشتر شده است.

بیشتر بخوانید:

آمانیانگیون؛ از روستایی محتوم به تخریب تا هتلی مجلل به سبک باستانی

منبع: cnn
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود