جزییات خودکشی روژین خدری و اوضاع بحرانی آذربایجان شرقی

جزییات خودکشی روژین خدری و اوضاع بحرانی آذربایجان شرقی

روژین خدری فرزند رحیم دختر ۱۷ ساله اهل روستای کوزه رش سلماس استان آذربایجان غربی در شرق کردستان پس از ضرب و شتم توسط پدرش، با طناب خودکشی کرد و جان باخت. روژین خدری متولد سال ۱۳۸۲ بود و در آذر ۹۹ به زندگی خود پایان داد. این چندمین خودکشی نوجوانان ایران در سال کرونایی ۹۹ بود که رسانه ای می شود. هم استانی آذربایجان غربی یعنی استان آذربایجان شرقی یکی از کانون های اصلی خودکشی در ایران است.

با توجه به وضعیت بحرانی استان آذربایجان شرقی در آمارهای کشوری خودکشی، کمیته پیشگیری از خودکشی در شهرستان های آذربایجان شرقی در تابستان امسال تشکیل شد. مدیریت این مراکز را نیز دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی مرکز استان بر عهده دارد. سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان آذربایجان شرقی تیر ۹۹ اعلام کرد که در ۳ ماهه نخست سال ۹۹، شاهد افزایش خودکشی در این استان بودیم.

طبق اطلاعاتی که در رسانه ها منتشر شده، روژین خدری چند روز پیش از طرف پدرش مورد ضرب و شتم قرار میگیرد و بدنش کبود شده و حتی درخواست کمک از همسایگانش نیز مورد بی مهری قرار میگیرد.

روژین خدری پس از بازگشت به خانه، خود را حلقه آویز می کند و به زندگیش پایان می دهد. جسد روژین خدری در بیمارستانی در شهر سلماس بوده تا پس از طی مراحل قانونی و اخد نامه پزشکی قانونی، خاکسپاری شود. فشارهای روحی و مسائل اقتصادی، از جمله دلایل مربوط به انگیزه خودکشی نوجوانان ایران در یک دهه اخیر بوده است.

معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور در خرداد ماه امسال اعلام کرد که در سال ۹۸، ببش از ۵۰۰۰ هموطن در کشور، خودکشی کرده اند و نسبت به سال ۹۷، حدود ۱ درصد افزایش یافته است. ماده ۲۵اعلامیه جهانی حقوق بشر که ایران نیز یکی از متعهدان به این اعلامیه بوده است، بر حق افراد در تامین اجتماعی مناسب، تاکید کرده است.

دکتر علی صفایی فرد رئیس پزشکی قانونی استان آذربایجان شرقی در سال ۹۶ گفته بود که این استان چند بار رتبه اول را در میزان ارتکاب به خودکشی در کشور دارد. در سال ۲۰۱۷ میلادی، ۵۰ درصد آمار خودکشی آذربایجان شرقی به نسبت سال ۲۰۱۶ میلادی، افزایش یافته بود.

روژین خدری
روژین خدری متولد شهر سلماس استان آذربایجان غربی بود

تحقیقات نشان داده است که در تمام جوامع، چه در ایران و چه در سایر کشورهای دیگر، خودکشی منجر به فوت در مردان از زنان بیشتر است، اما اقدام به خودکشی در جمعیت زنان بالاتر است که ممکن است زنان برای جلب توجه یا ترساندن، تعداد اندکی قرص بخورند و حالشان هم خوب شود، اما باید این را هم در نظر گرفت که برخی سموم مهلک‌ هستند و مرگ‌آوری زیادی دارند و نباید به راحتی در دسترس مردم قرار گیرند.

خودکشی، فریادی برای کمک خواهی است و شخص بدون مداخله دیگران، رفتاری غیر عادی انجام می دهد که گاها منتهی به مرگ می شود. عوامل و راهکارهای پیشگیری از خودکشی در ایران عصر ۱۴۰۰ باید در دستور کار جدی مسئولان قرار بگیرد. خودکشی، نوعی آسیب چند بعدی رفتاری است که از عوامل متعددی سرچشمه میگیرد. ایران در میان کشورهای جهان اسلام، رتبه ۳ خودکشی را در اختیار دارد. تاب آوری، از عوامل مهم و موثر در پیشگیری از خودکشی است.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۱۱ نظر

ورود

  • SINA آذر ۳, ۱۳۹۹

    متأسفم برای این خبر تلخ. امیدوارم روح این دختر خانم در آرامش باشه و همچنین امیدوارم یه قانون سفت و سخت برای این خشونت‌های خانوادگی بوجود بیاد که از مخصوصا خانم‌ها درست حمایت کنه تا طرف از بی‌کسی دست به این جور کارها نزنه.

  • Afi آذر ۳, ۱۳۹۹

    مسئولان مثلا محترم مملکت استان آذربایجان شرقی رو خیلی وقته به صورت علنی رها کردن و کاری به مشکلات فراوان این استان ندارن به خاطر ترک بودنشون،
    اما‌ حل کردن مشکلات استان های فارس نشبن در اولویت قرار داره،
    یه برچسب وطن فروش گذاشتن روی ترکها و رهاشون کردن در حالیکه ترکها همیشه عاشق و محافظ این مملکت بودن

    • انتی پان ترک آذر ۵, ۱۳۹۹

      عه ترک شدین؟ تا جایی که یادمه هی میگفتین اذری هستین.
      اره. ما فارسها داریم میخوریم شماها نمیخورین.
      خوبه خودتون همیشه میایین میگین ۹۰ درصد مسئولین مملکت ترک هستن. یعنی اینکه اگه ظلمی میشه این ۹۰ درصد مسئولین کردن که ترکن نه فارس. تازه عالم و ادم میدونن مناطق طرف شما صنعتی ترین بخش ایرانه. به زور هرچی کارخونه برد رو بردین اونورا.
      یعنی خوشم میاد حتی هویتتون اونقدر شله که هر روز عوض میشه. تا دیروز فحش میدادین چرا بهتون اذری نمیگیم. الان فحش میدین ترک نمیگیم بهتون.

    • انتی پان ترک آذر ۵, ۱۳۹۹

      بزار صادقانه بگم هیچوقت از ترک و اذری خوشم نیومده و نمیاد. رییس جمهور شم همتونو میفرستم ترکیه تا ببینیم خردوغان باهاتون چه رفتاری میکنه

      • تورکم آذر ۶, ۱۳۹۹

        نیاز نبود شعور نداشتتو به رخ بکشی.از روزیاتو هم واقعا بعیده در کامنتاش اجازه نفرت پراکنی میدن.

  • سیاوش آذر ۳, ۱۳۹۹

    آقای زمانی کارشناس اقتصاد خود شیفته،روژین/خدری/سلماس…اگه یه کم توجه کنی،هیچ ارتباطی به آذربایجان شرقی نداره،هم نام هم فامیلی و اسم شهر!!
    کارشناس بورس بودی…چی شد?

    • علی زمانی آذر ۳, ۱۳۹۹

      ما هم نگفتیم ربط داره. محل تولد و اسم طرف رو آوردیم. همین!
      ربطش رو به بورس نفهمیدم.
      استان همجوارش چون آمارخودکشی زیاد بود، عنوان شد

  • امیر آذر ۳, ۱۳۹۹

    نتیجه ۴۲ سال خدمت خالصانه به ملت همیشه در صحنه! ?

  • هموطن آذر ۹, ۱۳۹۹

    جناب نویسنده چندتا استان رو قاطی کرده؟ یا عمدا نوشته شرق کردستان؟؟؟ استان آذربایجان غربی رو شرق کردستان میدونی؟؟ کدوم کردستان؟ کردستان موهومی بزرگ؟؟؟