آیا خوردن غذای تکراری ضرر دارد؟

آیا خوردن غذای تکراری ضرر دارد؟

اگر آدم پرمشغله ای هستید، برنامه ی زندگی تان شلوغ و پر شتاب است، یا صرفاً از آشپزی کردن خیلی خوش تان نمی آید، احتمال اینکه یک برنامه ی غذایی تکراری داشته باشید یا هر روز غذاهای شبیه به هم بخورید زیاد است.

اما این ممکن است معنایش آن باشد که رژیم غذایی تان فاقد مواد مغذی ضروری است.

می شود هر روز پشت سر هم غذای تکراری خورد و باز هم سلامت بود اما به این بستگی دارد که آن غذا چه باشد.

مثلاً اگر هر شب شام پیتزا بخورید، فرصت برخورداری از دیگر مواد غذایی پرخاصیت را از دست خواهید داد. اما اگر هر روز یک غذای گیاهی بخارپز مملوء از سبزیجات بخورید، به این ترتیب غذای شما با وجود تکراری بودن مملوء از مواد مغذی خواهد بود.

داشتن یک برنامه غذایی یکسان می تواند مزایایی هم داشته باشد، مثل کاهش اضطراب مربوط به آماده سازی غذا و چارچوب بخشیدن به برنامه ی روزانه ی زندگی خود.

حالا می خواهیم ببینیم چطور می توان با ترکیبی از مواد مغذی در رژیم غذایی خود که از تعادل هوشمندانه ای برخوردار باشد، از اشتباهات محتمل در این مسیر جلوگیری کرد.

داشتن یک برنامه غذایی یکسان می تواند کمک زیادی به سالم خوری کند

یکی از مهم ترین مزایای داشتن یک برنامه ی غذایی یکسان، آسودگی خاطر است.

این کار زحمت و زمانی که صرف آماده سازی غذا می شود را کاهش می دهد. اگر این کار باعث می شود در زمانی که همه چیز برایتان اضطراب آور شده، استرس کمتری داشته باشید، بنابراین کار درستی است.

به علاوه این کار کمک می کند یک برنامه ی مشخص برای زندگی روزانه ی خود داشته باشید که اگر سعی داشته باشید عادت های غذایی سالم تری در خود به وجود آورید، یک مزیت محسوب می شود. برنامه ریزی پیشاپیش و خوردن هر روزه ی مواد غذایی یکسان می تواند اضطراب تصمیم گیری روزانه را برای شما کاهش دهد، چه سعی داشته باشید مصرف مواد غذایی کمتر سالمی مثل مواد غذایی فرآوری شده را کم کنید و چه قصد داشته باشید میوه و سبزی بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

احتمال ادامه دادن مصرف مواد غذایی سالم تر در صورت تکرار دوباره و دوباره ی این کار بیشتر است.

هرگز در مصرف پروتئین مضایقه نکنید

اگر غذای تان حاوی مواد مغذی مشخصی نباشد، همه ی هفته دچار مشکل خواهید شد. کمبود مواد مغذی می تواند شما را کم انرژی، از نظر ذهنی گیج یا از غذای خود ناراضی کند.

برای جلوگیری از این مشکل باید پروتئین را در تمام وعده های غذایی خود بگنجانید، مثلاً با استفاده از گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم مرغ یا لوبیا. مصرف کافی پروتئین برای برخورداری از یک سوخت و ساز مناسب، رشد عضلانی، استخوان هایی محکم و انرژی ضروری است.

در هر وعده از سه رنگ متفاوت میوه و سبزی استفاده کنید

میکرو مغذی هایی مثل ویتامین ها و مواد معدنی هم برای برخورداری از سلامت ضروری هستند. برای برخورداری کافی از این مواد سعی کنید هر روز سه رنگ متفاوت میوه و سبزی مصرف کنید.

چون متفاوت بودن رنگ میوه و سبزیجات نشان دهنده ی وجود فیتو کمیکال های متفاوت یا ترکیبات گیاهی با مواد مغدی مهم و فواید غذایی است.

غذای مورد علاقه تان را با مواد نسبتاً متفاوتی درست کنید

یک بخش از کار تغذیه ی خود، لذت بردن است. شما باید مشتاق درست کردن یک غذا باشید و آن را با آرامش یا هیجان میل کنید و این امر معمولاً با ایجاد تغییر در مواد آشپزی میسر می شود.

اگر علاقه ی چندانی به آشپزی ندارید هم می توانید بدون وارد کردن اضطراب به خود، با به کارگیری همان تکنیک های آشپری همیشگی بر روی انواع مختلفی از منابع پروتئین و سبزیجات، یک تغییر کوچک ایجاد کنید.

به روش آشپزی تان توجه داشته باشید

در نهایت آنکه از روش های بدون ضرر آشپزی مثل بخارپز کردن، کباب کردن، تفت دادن یا سرخ کردن با روغن زیتون و دیگر روغن های سالم مشابه استفاده کنید. این کار می تواند کمک کند که مطمئن شوید بیشترین مواد مغذی را از مواد غذایی خود دریافت خواهید کرد، بدون آنکه کالری صفر یا چربی های اشباع شده ی زیادی مصرف کنید.

منبع: insider
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود