تحلیل سهم «بوعلی»: نکاتی درباره عرضه اولیه پتروشیمی بوعلی در ۴شنبه

تحلیل سهم «بوعلی»: نکاتی درباره عرضه اولیه پتروشیمی بوعلی در ۴شنبه

عرضه اولیه پتروشیمی بوعلی پس از یک بار تاخیر، ۴ شنبه این هفته برگزار می شود. سقف قیمت ۴۱۴۳ تومان بوده و با توجه به حضور بیش از ۴.۵ میلیون کد در این عرضه، نقدینگی مورد نیاز بیش از ۳ میلیون ریال به ازای هر کد نخواهد بود. پس از بوعلی، منتظر عرضه اولیه پتروشیمی اروند و عرضه اولیه پتروشیمی بندر امام هستیم.

خبرهایی به گوش می رسد که بورس بین المللی کیش، در دهه فجر امسال راه اندازی خواهد شد. ۴ سهم: فرابورس، انرژی۳، کالا و بورس از راه اندازی بورس بین المللی کیش، منفعت زیادی خواهند برد.

سومین طرح آروماتیک ایران است و یکی از عرضه اولیه های خوب سال ۹۹ است. یادآور عرضه اولیه های پرسود پارس و نوری. دسترسی پتروشیمی بوعلی به آب های آزاد و داشتن مخازن ساحلی و برنامه های راهبردی افق ۱۴۰۲ آن که در پایان این گفتار اشاره کردیم، سبب می شود تا به بوعلی به عنوان یک سهم بلند مدتی بتوان اتکا کرد.

اطلاعاتی که در زیر ارائه شده است بر اساس گزارش فعالیت ۱۲ ماهه هیات مدیره شرکت پتروشیمی بوعلی به مجمع در پاییز ۹۹ است که روی کدال منتشر شد. این گزارش روزیاتو تلاش می کند تا اطلاعات اجمالی درباره سهم بوعلی که احتمالا دومین عرضه اولیه پاییز ۹۹ باشد را در اختیار سهامداران بوعلی قرار دهد تا در چند و چون فعالیت های شرکت قرار بگیرند.

تصویر ایندکس سایت بوعلی

اعضا هیات مدیره پتروشیمی بوعلی

اعضا هیات مدیره پتروشیمی بوعلی در پاییز ۹۹ بر اساس گزارش فعالیت ۱۲ ماهه هیات مدیره مربوط به عملکرد سال مالی منتهی به اسفند ۱۳۹۸ به شرح زیر است. حتما می دانید که برای اطلاع از فهرست جدید هیات مدیره پتروشیمی بوعلی باید به تابلو این سهم در سامانه tsetmc.com رجوع کرد.

  • شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی به نمایندگی بهنام توانا به عنوان رئیس هیات مدیره بوعلی
  • شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به نمایندگی سید محمد احمد زاده به عنوان نایب رئیس هیات مدیره بوعلی
  • شرکت پتروشیمی نوری به نمایندگی ستاره محقق منتظری به عنوان عضو هیات مدیره بوعلی
  • شرکت سرمایه گذاری استان ایلام به نمایندگی زهرا وهاب نژاد به عنوان عضو هیات مدیره بوعلی
  • شرکت پتروشیمی مبین انرژی خلیج فارس به عنوان مصطفی حیدریان به عنوان عضو هیات مدیره بوعلی

پتروشیمی بوعلی سینا در تاریخ سی و یکم شهریور ماه سال هشتاد و شش در اداره ثبت شرکت های ماهشهر به ثبت رسید و از واحدهای فرعی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس از غول های صنعت پتروشیمی کشور محسوب می شود. این شرکت در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی-ماهشهر واقع شده و در سایت شماره ۴ قرار دارد.

پتروشیمی بوعلی سینا در سال ۹۸، ۴۲۵ کارمند مرد و ۱۹ کارمند زن داشت. اکثر منابع انسانی پتروشیمی بوعلی بین ۲۵ تا ۵۰ سال سن دارند و تحصیلات آن ها اکثرا لیسانس به بالا است.

آخرین تغییرات افزایش سرمایه در اساسنامه شرکت پتروشیمی بوعلی مربوط به سی اردیبهشت ماه سال نود و هفت است. لذا بوعلی می تواند پس از عرضه اولیه، از تجدید ارزیابی دارایی ها، افزایش سرمایه بدهد. برخوردار از بازار انحصاری، توان تولید بالا، به هنگام بودن فناوری تولید، برخوردار از منابع انسانی تحصیلکرده و با تجربه و سهولت دسترسی به داده های تولیدی و فروش محصولات در بورس انرژی ایران از جمله نقاط قوت فرآیند تولید شرکت پتروشیمی بوعلی سینا محسوب می شود.

وضعیت نسبت های سودآوری پتروشیمی بوعلی سینا در سال ۹۸

فهرست محصولات پتروشیمی بوعلی سینا

به شرح زیر است. برش پنتان برش سبک، برش سنگین،گاز مابع، رافینیت،بنزن، آروماتیک سنگین،ارتوزایلین، پارازایلین، ریفرمیت، مخلوط زایلین، برش میانی و تولوئن C9. در واقع طبق گزارش ۱۲ ماهه هیات مدیره بوعلی مربوط به عملکرد سال مالی منتهی به اسفند ۹۸، مصوب مجمع در تولیدات فوق، ۱ میلیون و ۵۷۸ هزار بود که عملکرد آن در این سال به ۱ میلیون و ۳۶۸ هزار تن متریک بیشتر نرسید.

فروش پتروشیمی بوعلی سینا

اگر صرفا قصد شرکت در عرضه اولیه پتروشیمی بوعلی و نوسان ۲۰ درصدی یا ۵۰ درصدی در سال ۹۹ ندارید و نگاه بلند مدت به این شرکت خوب پتروشیمی کشور در سال ۱۴۰۰ به بعد دارید، اطلاعات زیر را در نظر داشته باشید.

در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۸، پتروشیمی بوعلی سینا، ۷۸ هزار تن بنزن تولید کرده که به نسبت به سال ۹۶ و۹۷ بیشتربود. همچنین تولید گاز مایع بوعلی در سال ۹۸، ۳۴ هزار تن بود که ۲۰ هزار تن از مصوب آن عقب تر رفت.

در تولید رافینیت نیز عملکرد آن ۱۹ هزار تن بود که نسبت به مصوب ۱۲ هزار تنی، جلوتر رفت. در برش سنگین وبرش سبک نیز پتروشیمی بوعلی در سال ۹۸ به نسبت مصوب، تولیدات کمتری داشت. پتروشیمی بندرامام، پتروشیمی امیرکبیر، پتروشیمی پارس از جمله مشتریان عمده محصولات پتروشیمی بوعلی سینا هستند.

گزاش مربوط به فروش های داخلی و صادراتی پتروشیمی بوعلی ، تا پایان تیر ماه سال ۱۳۹۸ که آذر ۹۹ منتشر شد.

مثلا در سال ۹۸، ۲۷۷ هزار و ۷۷۶ متریک تن برش سبک به این ۳ پتروشیمی فروخت که ارزش ریالی آن ۱۳ میلیون و ۶۳۸ هزار و ۵۷۶ میلیون ریال بود. جمع فروش داخلی پتروشیمی بوعلی سینا در سال ۹۸، ۴۸۴ هزار و ۵۸ متریک تن محصولات پتروشیمی به ارزش ۲۷ میلیون و ۴۹۵ هزار و ۱۹۶ میلیون ریال بود.

پتروشیمی اصفهان، پتروشیمی بندرامام و پتروشیمی نوری از جمله رقبای پتروشیمی بوعلی سینا در تولید برخی محصولات پتروشیمی است.

محصولات صادراتی پتروشیمی بوعلی سینا در سال ۹۸، برش سنگین، بنزن، ارتوزایلین، مخلوط زایلین، ریفرمیت و رافینت است که در مجموع، ۸۶۰ هزار و ۳۳ متریک تن محصولات فوق به ارزش ۵۲ میلیون و ۹۵۶ هزار و ۸۵۹ میلیون ریال به فروش رسید. کل فروش پتروشیمی بوعلی سینا در سال ۹۸، ۸۰ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۵۵ میلیون ریال بود.

پتروشیمی بوعلی
جزییات گزارش صرفه جویی بودجه ای سال ۹۸ شرکت پتروشیمی بوعلی سینا

چه ریسک هایی پتروشیمی بوعلی سینا با آن روبرو است؟

پتروشیمی ها و پالایشگاه ها و معدنی ها و خودرویی ها و به طور کل شرکت های بورسی ایران، با ریسک های مختلفی دست و پنجه نرم می کنند که در تحلیل بنیادی کارها و سهامداران در سال ۱۴۰۰ شمسی باید در نظر گرفته شود. از جمله ریسک های پتروشیمی بوعلی باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • ریسک نوسانات نرخ بهره که در سیاست گذاری تامین مالی شرکت تاثیر دارد.
  • ریسک کیفیت محصولات که باید استاندارد بین المللی رعایت شود.
  • ریسک نوسانات نرخ ارز که دولت جدید آمریکا و سیاست دولت آینده ایران می تواند در آن مهم باشد.
  • ریسک قیمت نهاده های تولید از جمله خوراک پتروشیمی و تامین مواد اولیه و قرارداد با پتروشیمی ها و وزارت نفت از جمله مسائل مهم برای بوعلی است.
  • ریسک کاهش قیمت محصول که مرتبط با کاهش نرخ های جهانی محصولات تولیدی شرکت است.
  • اقبال مشتریان به محصولات جایگزین از جمله ریسک های پتروشیمی بوعلی است. محصولات آروماتیک مربوط به صنایع پایین دستی است. پس R&D بوعلی باید خیلی فعال باشد.
  • عدم امکان تامین کاتالیست مناسب و قطعات یدکی مورد نیاز از جمله موضوعاتی است که در شرایط ادامه تحریم، قطعات یدکی بوعلی را با مشکل روبرو می کند.

اهداف استراتژیک پتروشیمی بوعلی سینا در افق ۱۴۰۲ شمسی

برنامه های راهبردی پتروشیمی بوعلی سینا در برنامه ۱۴۰۲ شمسی به شرح زیر است:

  • بهبود ساختار هزینه ها با کاهش هزینه های ناشی از تغییر نرخ ارز.
  • افزایش سود با سرمایه گذاری از طریق خرید سهام.
  • ارتباط با مشتریان از طریق ذینفعان کلیدی.
  • توسعه بازار از طریق رسوخ در بازار های بالقوه و افزایش فروش بنزن و فروش دریایی و بورسی.
  • توسعه سبد محصولات از طریق امکان سنجی محصولات میانی HC و HTN و ریفرمیت ۹۵ درصد اکتان و گازوئیل استاندارد به محصولات نهایی.
  • تامین بهینه از طریق تامین بهنیه و تکمیل خوراک و شناسایی تنگناهای موجود در تامین و ترخیص و تحویل کالا.
  • مدیریت بهینه هزینه ها از طریق کاهش هزینه های ship و shore و ترخیص به موقع از گمرک و انباشت بهینه سرمایه (کاهش هزینه انبارداری) و کاهش هزینه ناشی از هدررفت (کاهش میزان فلرینگ).

در صورتی که درباره بوعلی و تولیدات و فروش محصولاتش در بورس کالا و بورس انرژی ایران، نظر و دیدگاهی دارید مراتب را از طریق بخش کامنت به اشتراک بگذارید. از مدیران کانال های پتروشیمی تلگرامی میخواهیم لینک این گفتار را به اطلاع کاربران خود برسانند.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۳ نظر

ورود

  • fery آذر ۱۶, ۱۳۹۹

    سلام آقای زمانی خسته نباشید بوعلی چقدر رو ارزش هرسهم فارس اضافه میکنه؟

    • علی زمانی آذر ۱۷, ۱۳۹۹

      بوعلی ۱۵ درصدش عرضه میشه . احتمالا حدود ۴۰۰۰میلیارد تومن فارس سود شناسایی کنه و میشه حدود ۱۵ تومن سود برای هر سهم فارس
      بوعلی تقریبا یک سوم نوری ..یک بلوک۱۱ درصدی شگویا هم تو شکمش هست

  • فرهاد دی ۹, ۱۳۹۹

    سلام
    با دید بلند مدت، ارزش ذاتی سهم چقدره و انتظار چند درصد سود میشه ازش داشت؟