۷۲ ساعت پس از عرضه اولیه «چخزر»: مصیبت حجم مبنا!

۷۲ ساعت پس از عرضه اولیه «چخزر»: مصیبت حجم مبنا!

با گذشت ۳ روز از عرضه اولیه چخزر در فرابورس، این سهم به دلیل حجم مبنا ۲ میلیون سهمی، نمی تواند +۵ خود را کامل کند و صف های میلیونی خرید سنگین، همچنان باقی است. سهمی که روی ۲۵۰۰ تومان عرضه شد، پس از ۳ روز، قیمت پایانی به حوالی ۲۶۰۰ تومانی رسید تا سهامداران چخزر ظرف این مدت، حدود ۴ درصد سود کنند و نه ۱۵ درصد. مشکل، مصیبتی به نام حجم مبنا است که گریبان بسیاری از سهام از جمله عرضه اولیه ها را گرفته است.

حجم مبنا چخزر، ۲ میلیون سهم است که قطعا در روزهای اول پس از عرضه اولیه، این حجم بدون ارائه حقوقی، ثبت نخواهد شد و قیمت پایانی سهم، بالا نخواهد آمد.

تابلو چخزر، ۳ روز پس از عرضه اولیه که قیمت پایانی ۲۵۹۳ تومان است در ۱۷ آذر ۹۹

چخزر نماد نخستین عرضه اولیه پاییز ۹۹ است. شرکت صنایع چوب خزر کاسپین در صنعت چوب فعالیت دارد. اطلاعاتی که در ادامه آمده است بر اساس گزارش فعالیت ۱۲ ماهه هیات مدیره چخزر مربوط به عملکرد سال مالی نود و هشت است که روی کدال منتشر گردید.

چخزر ۲۰۰ میلیون سهم است که با قیمت ۲۵۰۰ تومان وارد بازار دوم فرابورس شد و به نظر می رسد تا ۳۰۰۰ تومان در گام اول، صعودی خواهد بود. حجم مبنا ۲ میلیون سهمی دارد و EPS آن در آذر ۹۹ به ۱۳۶۰ ریال رسید.

پس از عرضه اولیه چخزر، عرضه اولیه بوعلی و عرضه اولیه وکبهمن و عرضه اولیه اروند را خواهیم داشت.

اعضا هیات مدیره چخزر

فهرست جدید اعضا هیات مدیره چخزر را از طریق تابلو معاملاتی چوب و خزر کاسپین در سامانه tsetmc.com دنبال کنید.

  • علی اسفندیاری به نمایندگی از شرکت محصولات کاغذی لطیف به عنوان رئیس هیات مدیره چخزر.
  • علیرضا حیدری به نمایندگی از شرکت کاغذسازی کاوه به سمت عضو هیات مدیره چخزر.
  • بهزاد کلهر به عنوان نماینده شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین به عنوان نایب رئیس هیات مدیره چخزر.
  • محمد امیری مقدم نماینده شرکت گروه صنعت سلولزی تامین گستر نوین به عنوان عضو هیات مدیره چخزر.
  • منصور یحیی زاده به نمایندگی از شرکت صنایع کاغذ بسته بندی بیستون به عنوان سرپرست چخزر
چخزر
تابلو معاملاتی چوب و خزر کاسپین در نخستین روز پس از عرضه اولیه در ۱۵ آذر ۹۹

اطلاعات عملکرد مالی چخزر در سال های ۹۷ و ۹۸

  • درآمد خالص چخزر در سال ۹۷، ۹۳۶ هزار و ۳۴۶ میلیون ریال بود که این رقم در سال ۹۸ به ۱ میلیون و ۵۷۴ هزار و ۲۱۸ میلیون ریال افزایش یافت.
  • سود (زیان) عملیاتی چخزر در سال ۹۷، ۲۳۱ هزار و ۵۳۲ میلیون ریال بود که در سال ۹۸ به ۲۴۸ هزار و ۹۱۲ میلیون ریال افزایش یافت.
  • درآمدهای غیر عملیاتی چخزر در سال ۹۷، ۹۵۴۵ میلیون ریال بود که این رقم در سال ۹۸ به ۲۲ هزار و ۱۳۹ میلیون ریال افزایش یافت.
  • جمع دارایی های چخزر در سال ۹۷ به ۷۶۳ هزار و ۳۹۱ میلیون ریال رسید.
  • نرخ بازده دارایی های چخزر در سال ۹۴، ۴۳ بود که در سال ۹۸ به ۲۹ کاهش یافت.
  • نرخ بازده حقوق صاحبان سهام چخزر در سال ۹۷، ۶۲ بود که در سال ۹۸ به ۴۹ کاهش یافت.
  • سود واقعی هر سهم چخزر در سال ۹۷ با ۵۷ میلیون سهم، ۳۳۵۸ ریال بود که در سال ۹۸ سود واقعی چخزر با سرمایه ۱۲۷ میلیون سهمی به ۱۷۴۲ ریال رسید.
  • چخزر تا پایان سال نود و هشت، ۲۱۱ نفر پرسنل داشت.
چخزر
ترازنامه چخزر در سنوات ۹۶ تا ۹۸ را مشاهده می کنید که برای بنیادی کار ها اهمیت دارد
صورت سود و زیان و حساب سود (زیان) شرکت چخزر در ۳ سال اخیر و مقایسه آن با بودجه

درباره چخزر

شرکت صنایع چوب خزر کاسپین با نماد چخزر، در سال شصت و نه در طرح تولید ام دی اف با ظرفیت ۳۳۵۰۰ متر مکعب کار خود را آغاز کرد. ۱۰ هکتار از منابع طبیعی در اختیار کارخانه قرار گرفته و با مدیریت شستا در سال ۱۳۷۰، فرآیند تولید دنبال شد.

تکنولوژی چخزر در دهه هشتاد از شرکت های چینی تامین شد. بخش ریفاینر چخزر از اتریش و بخش سندینگ از سوئیس خریداری شد. موضوع شرکت، تولید و بازاریابی و فروش و صدور انواع محصولات چوب مثل M.D.F ضخیم و نازک و روکش شده و پارکت و صفحه کابینت و ورق و فوم پی وی سی است. سرمایه شرکت چخزر ۱۲۷ میلیارد ریال منقسم به ۱۲۷ میلیون سهم عادی ۱۰۰۰ ریالی در زمان تاسیس شرکت بود.

شرکت چوب و خزر کاسپین در بین رقبایش، از فناوری بالا برخودار است. منابع خرید مواد اولیه نیز مطلوب وواحد کنترل کیفی و آزمایشگاه، در طی سال، نظارت مستمر بر فرآیند تولید داشته و شرکت طی سال ۱۳۹۸در ارتباط با کیفیت محصول و در مقایسه با رقبا،مشکلی نداشته است.

جزییات فروش چخزر در سال ۹۷ و ۹۸

اگر قصد سرمایه گذاری بلند مدت روی چخزر دارید، این اطلاعات مهم است. تولید ورق ام دی اف خام در سال ۹۷، ۵۲ هزار متر مکعب بود که در سال ۹۸ به ۵۸ هزار متر مکعب رسید. تولید ورق ملامینه در سال ۹۷، ۱۷۱۱ مترمکعب بود که در سال ۹۸ به ۸۵۹ متر مکعب کاهش یافت. تولید فوم برد در سال ۹۸ ۱۹۹۴ تن بود.

در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۸، چخزر ۴ ماده اولیه خود را به شرح زیر خریداری کرده بود. این محاسبات برای محاسبات سود سال ۹۸ و پیش بینی عملکرد سال ۹۹ چخزر در نظر گرفته شود:

  • خرید ماده اولیه: چوب به میزان ۸۴ هزار تن به ارزش ۶۹۹ هزار و ۶۵۲ میلیون ریال.
  • خرید ماده اولیه: چسب به میزان ۸۲۲۹ تن به ارزش ۱۸۰ هزار و ۶۷۹ میلیون ریال.
  • خرید ماده اولیه: پارافین به ارزش ۱۸۰ تن به ارزش ۱۵۰۰۰ میلیون ریال.
  • خرید ماده اولیه : کاغذ روکش: به میزان ۲۵ عدد به ارزش ۳۷۷۳ میلیون ریال.
  • خرید ماده اولیه: پی وی سی به میزان ۱۸۵۸ تن به ارزش ۲۱۱ هزار میلیون ریال.

ریسک هایی که چخزر با آن روبرو است

در خرید سهام چخزر و بررسی کسب و کار چخزر باید موارد زیر را در نظر داشت.

قیمت ماده اولیه از جمله ریسک ها در فروش چخزر است. قیمت عرضه چوب در سال ۹۹، افزایش یافت. موانع واردات چوب با پوست و چیپس نیز تحت تاثیر سیاست های سازمان حفظ نباتات کشور، کماکان به قوت خود باقی است.

چسب اوره فرمالدئید از ریسک های چخزر است. در صورت تداوم رکود جهانی و کاهش صادرات محصولات پتروشیمی تولید داخل کشور، باید منتظر کاهش بهای عرضه چسب اوره فرمالدید باشیم که دومین مولفه مهم در تعیین بهای تمام شده محصولات است. پارافین صنعتی نیز روند کاهشی دارد. نوسانات نرخ ارز و عوارض گمرکی نیز از جمله موضوعات مهم در تولیدات چخزر است.

واحد فومیزه بابلسر چخزر

یکی از ریسک های بزرگ تجاری چهزر، عدم جایگزینی محصول جدید هایگلوس و محصول پایین دستی پارکت و فورم برد شرکت است که ریسک بزرگ تجاری محسوب می شود. تصاحب بازار محصولات مذکور و پذیرش این محصول از جانب مشتری مستلزم سرمایه گذاری جدید است.

بهسازی فناوری تولید کارخانه و افزایش تولید به میزان ۲۰ درصد تولید فعلی به همراه کاهش قیمت تمام شده از طریق خرید و نصب فرمینگ و پرس کانتی رول در برنامه ۲ ساله اول و رسیدن به هدف توسعه خط تولید به ظرفیت اسمی ۷۰۰ متر مکعب در روز در پایان برنامه ۵ ساله از پروژه های در دست مطالعه چخزر است. چخزر ۲ کارخانه در آمل و بابلسر دارد.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲ نظر

ورود

  • محمد آذر ۱۷, ۱۳۹۹

    آقای زمانی درمورد بوعلی. این طور که مشخصه به ازای هر سهمش تقریبا یک شگویا هم داره درسته؟ و اینکه دیگه زیر مجموعه داره؟