برای خنثی کردن مضرات یک روز عدم تحرک دقیقاً چقدر باید ورزش کرد؟

برای خنثی کردن مضرات یک روز عدم تحرک دقیقاً چقدر باید ورزش کرد؟

همه ی ما می دانیم نشستن طولانی مدت برای سلامت ما مضر است اما برای مقابله با آثار منفی یک روز پشت میز نشینی چقدر باید ورزش کرد؟ تحقیق جدیدی می گوید برای این منظور روزانه باید نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ دقیقه ورزش کنیم.

این تحقیق می گوید حداکثر ۴۰ دقیقه فعالیت بدنی روزانه ی متوسط تا شدید، ۱۰ ساعت عدم تحرک را جبران می کند – گرچه هر مقدار ورزشی یا حتی صرف بلند شدن از جای خود تا حدود کمک کننده است.

این نتیجه ی تحلیل ۹ پژوهش قبلی با شرکت ِ در مجموع ۴۴،۳۷۰ نفر از ۴ کشور مختلف دنیا است که میزان فعالیت بدنی آن ها از طریق نوعی مچ بند هوشمند فیتنس ترکر دنبال شده بود.

این تحلیل نشان داد ریسک مرگ در میان کسانی که سبک زندگی ای فاقد تحرک داشتند، با کاهش مدت زمانی که صرف انجام فعالیت بدنی متوسط تا شدید می کردند، افزایش می یافت.

در مقاله ی منتشر شده آمده: «در افرادی که نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط تا شدید داشتند، رابطه ی میان نشستن طولانی مدت و ریسک مرگ تفاوت قابل توجهی با آن هایی که مدت زمان کمتری را بدون تحرک سپری می کردند، وجود ندارد.»

به عبارتی دیگر، با انجام فعالیت های بدنی ای که از شدت منطقی ای برخوردار هستند – مثل دوچرخه سواری، پیاده روی و باغبانی – می توانید ریسک مرگ زودرس را به حدی برسانید که اگر آن همه ننشسته بودید وجود داشت، تا حدی که این ارتباط را می توان در داده های گردآوری شده از هزاران فرد مشاهده کرد.

این تحقیق در حالی منتشر شده که سازمان جهانی بهداشت هم به تازگی یک دستورالعمل جهانی در رابطه با فعالیت بدنی و نشستن های طولانی مدت ارائه کرده است.

ارائه ی این دستور العمل در دورانی که در یک همه گیری جهانی به سر می بریم بسیار به هنگام است، همه گیری ای که مدت ها است مردم دنیا را در فضاهای بسته محبوس کرده و افراد را بیش از پیش به یک سبک زندگی بدون تحرک سوق داده است.

اما در این شرایط هم کماکان می توانیم سلامت خود را حفظ کنیم و آثار منفی عدم تحرک را خنثی کنیم. همانطور که در دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت آمده هر نوع فعالیت بدنی ای تأثیرگذار بوده و هر مقداری از آن بهتر از هیچ است.

نتایج تحقیق مذکور که با استفاده از مچ بندهای هوشمند فیتنس ترکر انجام شده بود، با دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت تطابق زیادی دارد، دستورالعملی که در آن ۱۵۰ تا ۳۰۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط، یا ۷۵ تا ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی شدید به صورت روزانه برای جبران آثار ناشی از نشستن طولانی مدت توصیه شده است.

بالا رفتن از پله ها به جای استفاده از آسانسور، بازی با بچه ها و حیوانات خانگی، انجام یوگا یا رقص، انجام کارهای خانه، پیاده روی و دوچرخه سواری، همگی روش هایی هستند که با آن ها می توانید فعالیت فیزیکی بیشتری داشته باشید – اگر نمی توانید یکباره ۳۰ تا ۴۰ دقیقه ورزش کنید، به گفته ی محققان، باید ورزش را با مدت زمان کمتری شروع کنید.

البته طرح یک توصیه ی یکسان برای تمامی گروه های سنی و فرم های مختلف بدنی امری دغلکارانه محسوب می شود، گرچه مدت زمان ۴۰ دقیقه ای برای فعالیت بدنی با تحقیقات قبلی تطابق دارد.

منبع: sciencealert
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود