ساخت یک فیلتر برای گرفتن آب آشامیدنی از ادرار فضانوردان

ساخت یک فیلتر برای گرفتن آب آشامیدنی از ادرار فضانوردان

ماه گذشته بیستمین سال از حضور پیاپی انسان در ایستگاه فضایی بین المللی هم به پایان رسید. تحقیقات علمی ای که تا به امروز در جهت بهبود زندگی در ایستگاه فضایی بین المللی صورت گرفته نه تنها به پیشرفت های بی شماری در زمینه ی فناوری فضایی منجر شده، بلکه مزایایی برای مردم روی کره زمین هم داشته است.

حالا شرکتی که یک سیستم تصفیه آب برای ایستگاه فضایی بین المللی طراحی کرده، در حال ساخت فناوری های جانبی ای است که امکان تأمین آب آشامیدنی در مکان هایی که بیشترین نیاز به آن هست را فراهم می کند.

در ایستگاه فضایی بین المللی هر قطره آبی، از رطوبت گرفته تا ادرار باید فیلتر شود و مجدداً مورد استفاده قرار گیرد. اما سیستمی که در حال حاضر در ایستگاه فضایی بین المللی برای این کار از آن استفاده می شود بسیار سنگین است، هر ۹۰ روز یک بار باید تعویض شود و برخی آلاینده ها را فیلتر نمی کند.

یک شرکت دانمارکی به نام Aquaporin A/S سیستم جدیدی ساخته که در آن از پروتئین هایی به نام آکواپورین استفاده می شود. پیتر هولم جنسن، مدیرعامل این شرکت می گوید: «این سیستم در اصل همان مکانیسمی است که اجازه می دهد آب از غشای سلول زنده عبور کند.» این پروتئین ها در طبیعت امکان جذب آب از خاک را برای ریشه ی گیاهان فراهم می کنند و اجازه می دهند کلیه های انسان هر روز حدود ۴۵ گالون مایعات را فیلتر کند. این پروتئین ها بسیار هم گزیده کار هستند و مانع عبور آلاینده ها می شوند.

ناسا که در حال آزمایش این فناوری جدید در فضا است، در نظر دارد سیستم آکواپورین را جایگزین سیستم فعلی خود کند، اما این فناوری بر روی کره زمین هم کاربردهایی دارد.

بیشتر از ۲ میلیارد نفر در سرتاسر دنیا به آب آشامیدنی تمیز دسترسی ندارند و در کشورهای پیشرفته بسیاری از مردم از بی خطر بودن آب لوله کشی نامطمئن اند.

فناوری آکواپوریس می تواند کمک کننده باشد. این شرکت با شرکت های فاضلاب وارد همکاری شده تا میکرو آلاینده ها و میکرو پلاستیک ها را از فاضلاب جدا کند و به این ترتیب مانع از ورود آن ها به دریا شود.

تحقیقات نشان داده فناوری آکواپورین بیشتر از ۹۵ درصد میکرو پلاستیک ها و میکرو آلاینده های موجود در فاضلاب را جدا می کند و این کار  را با انرژی ای کمتر از مقدار مورد مصرف سیستم های سنتی انجام می دهد.

کارشناسان معتقدند سیستم آکواپورین می تواند در مسیر تولید آب آشامیدنی تمیز و مقرون به صرف از فاضلاب در آینده پیشگام باشد. با کمک چنین فناوری هایی شاید بتوانیم با چالش کمبود آب در بسیاری از نقاط دنیا رو به رو شویم.

منبع: cnn
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود