درس‌هایی از دستگیری مرد هزار چهره تهرانی ها

درس‌هایی از دستگیری مرد هزار چهره تهرانی ها

مرد هزار چهره تهران دستگیر شد. این خبر در کنار خبر گروگان گیری در میدان ونک از جمله خبرهای مهم عرصه حوادث پایتخت در یک هفته اخیر است. مرد هزار چهره از غفلت و بی اطلاعی مردم استفاده می کرد و خود را به عنوان وکیل دادگستری، پزشک، روحانی و یک کار درست همه فن حریف با نفوذ عالی در دستگاه های دولتی نشان می دهد.

مرد هزار چهره، عناوین دروغین برای خود دست پا میکرد. یعنی میگفت در فلان اداره و سازمان ، نفوذ دارد و مقام دارد لذا اگر همشهری تهرانی، مشکلی دارد برای او حل می کند و بابت حل این مشکلات، اخاذی میکرد.

مرد هزار چهره در روزهای نخستین زمستان ۹۹، توسط پلیس پایتخت شکار می شود و تحویل مقامات قضایی شد. در مصاحبه ای که صدا وسیما با وی انجام داد، گفت که صدها میلیون تومان از هموطنان تهران، کلاهبرداری کرده است. افرادی که وی از آن ها کلاهبرداری کرده بود نیز کنارش ایستاده بودند. هیچکدام سن و سال کمی نداشتند.

از مرد هزار چهره به عنوان سلطان آمبولانس نیز یاد می شود. ۳۰ زن و مرد شاکی وی شده اند. مبالغ هنگفتی از آن ها گرفته تا کار آن ها را راست و ریست کند و در دادگاه و تعزیرات و مراکز دولتی، پیگیر نیازهای آن ها باشد. احکام جعلی که مرد هزار چهره صادر کرده بود و در اختیار قربانیان خود قرار می دهد، زمینه ای برای کلاهبرداری از مردم شده بود.

مرد هزار چهره چه میکرد؟

مرد هزار چهره برای ظاهرسازی و فریب مخاطبانش، از سلاح کمری، بادیگارد استفاده میکرد و برای اینکه به مخاطبانش القا کند که آدم بسیار مهمی است و باید ناشناس بماند و در تردد ها، شناسایی نشود، از آمبولانس برای تردد های خود و دیدار با قربانیان ساده دل، استفاده میکرد. مرد هزار چهره در صفحاتش در شبکه های اجتماعی، تبلیغات تصویری هم دست و پا کرده بود تا با قدرت شبکه های اجتماعی و هشتگ ها، مخاطبان زیادی را به تور کلاهبرداری خود هدایت کند.

۲.۵ میلیارد تومان از مردم اخاذی کرده و در برخی مناطق کشور، با لباس روحانیت برای سرکشی از مردم مستضعف حضور یافته است! با این کار و تبلیغات، خود را فردی حکومتی و عاشقان مستضعفان معرفی میکرد و ذهن قربانیانش را هوشمندانه هدایت می نمود.

مرد هزار چهره در اعترافاتش گفته بود که ۲۰ سمت دولتی را جعل کرده است و ۱۱ حکم جعلی برای خود صادر کرده است. از ۱۰۰ تا ۲۷۰ میلیون تومان از قربانیان، پول گرفته تا به اصطلاح، کار آن ها را در مراکز دولتی و قضایی راه بیاندازد. او با پژو ، جک اس فایو شیشه دودی و آمبولانس و ۵ فروند بادیگار قد بلند تنومند، تردد میکرد.

مرد هزار چهره تهرانی ها گفته بود که ماهانه به هر بادیگارد، ۳۰ میلیون ریال دستمزد می داد و با یک مرکز بیماران کرونایی در قرارداد بود تا آمبولانس برای ظاهر سازی و فریب مخاطب در اختیارش قرار دهند. مرد هزار چهره در طول شبانه روز، با آمبولانس نزد قربانیان می رفت و اخاذی می کرد. او ۵۰ تیر جنگی نیز در مخفی گاه خود نگهداری می کرد.

درس‌هایی از مرد هزار چهره تهرانی ها

روش اخاذی بسیاری از کلاهبرداران و مجرمانی که در سطح شهر، از مردم اخاذی می کنند، بسیار شباهت به یکدیگر دارد. چه آن خواهر و برادری که چند سال پیش، شرکتی ثبت می کنند و به نام لیزینگ خودرو، از هزاران هموطن، میلیارد ها تومان پول می گیرند و در نهایت سر از زندان در می آورند، و چه مرد هزار چهره که از ۳۰ زن و مرد میانسال تهرانی، اخاذی می کند و خود را مقام دولتی معرفی می کند، همه روش یکسانی برای کلاهبرداری دارند.

روش همه این کلاهبرداران، استفاده از بی اطلاعی مردم از قوانین، رویه ها،‌روندها و شیوه های استعلام و راستی آزمایی مناصب و دیتاهایی است که در اختیار آن ها قرار میگیرد.

۲ خواهر و برادر دهه شصتی از سادگی ۱۱۷۰ نفر استفاده کردند و با اسم شرکت لیزینگ کیمیا خودرو اسپلوس، صدها میلیارد تومان از مردم اخاذی کردند.

متاسفانه هم در حوزه سیگنال دهی سهام در بازار سرمایه کشور، هم در حوزه خرید و فروش اینترنتی سکه و طلا و جواهرات، هم در حوزه لیزینگ خودرو، هم در حوزه موسسات اعتباری و مالی و هم در حوزه وکالت و پیگیری امور اداری، هنوز بسیاری از هموطنان عزیز ما مطلع نیستند که باید، در گام اول، صحت ادعای شخصیت های حقیقی و حقوقی، از مراجع ذیربط، استعلام شود.

پرداخت پول در هر جای دنیا، بابت دریافت کالا و خدمات در حال یا آینده است. هر خدمت یا کالایی که دریافت می شود، بایستی بر مبنای شواهد و مستنداتی باشد که قابل راستی آزمایی بوده و بر اساس آن، قراردادی تنظیم شود. قرارداد باید مبتنی بر مدارک مستند و مستدل قابل استعلام تنظیم شود. بسیاری از قربانیان کلاهبرداری، پیش از آنکه کلاهبرداران از آن ها اخاذی کنند، اسیر و قربانی ذهن فریبکار خود و قربانی اطلاعات ناقص خود می شوند.

اگر چه اکبر طبری ها و دانیال زاده ها و سید محمد امامی ها و سید محمد هادی رضوی ها در دادگاه ها و مراکز بانکی و دولتی کشور بسیار هستند و هنوز هم احتمالا شبیه این افراد در جامعه به وفور یافت می شود، اما می توان با راستی آزمایی ادعای افراد از مراکز قانونی، صحت و سقم ادعای آن ها را دریافت.

مرد هزار چهره اول از بی اطلاعی و نا آگاهی مخاطبانش درباره رویه های قضایی و اداری و قانونی در نهادهای مختلف کشور، نهایت سوء استفاده را می برد. وقتی شما ندانید فرآیند پیگیری فلان موضوع در فلان اداره و دادگاه چگونه است و با وکلا و مشاوران حرفه ای واقعی مشورت نکرده باشید، هر پیام تلگرامی یا اینستاگرامی که از کلمات فریبنده و جذاب استفاده کرده باشد ، شما را اغوا خواهد کرد.

  • مرد هزار چهره به ما می اموزد که در سطح همه ۳۱ استان کشور، مردان و زنان هزار چهره و به قول مهران مدیری: دو هزار چهره بسیاری وجود دارد که به دنبال قربانیان ساده دل و بی اطلاع هستند.
  • مرد هزار چهره به ما می آموزد که هر حکمی که توسط اشخاص نشان داده می شود، باید همان روز از مراجع ذیربط، استعلام شود. استعلام یک حکم قانونی از مرجع صادر کننده حکم، کار دشواری نیست. خواه دستگاه قضا باشد خواه پلیس و خواه مسئول فلان اداره در فلان استان کشور.
  • مرد هزار چهره به ما یادآوری می کند که هنوز مردمان این دیار، گول ظاهر می خورند. مردم فریبی، بخشی از استراتژی کلاهبرداران در معطل کردن و فریب ذهن آن ها به منظور رسیدن به مقصود است. بادیگارد و آمبولانس و سلاح کمری (واقعی یا الکی!)، گام هایی برای فریب مردم ساده دل است که حاضر به استعلام نیستند و از اینکه چیزی متفاوت می بینند، آرامش میگیرند!
  • مرد هزار چهره به ما می آموزد که انجام کارهای قانونی به روش های غیر قانونی، هدر دادن پول و وقت و سرمایه و حیثیت و قرارگیری در تور کلاهبرداران است.
  • مرد هزار چهره تهرانی ها به ما می آموزد که همچنان، می توان، «قانونی»، کار های «غیر قانونی» انجام داد. اگر بعضا بستر انجام کارهای غیرقانونی به روش قانونی در این مملکت فراهم نبود، او چنین برنامه ای برای اخاذی میلیاردی در سر نمی پروراند. او دنبال پول مفت از روش های غیر قانونی بود. [روش اکبر طبری ها و . . .]

سند تحول قضایی ۶۹ صفحه ای که قوه قضائیه اخیر منتشر کرده، راه را برای شفافیت دستگاه عدلیه و هوشمند سازی آن در عصر دیجیتال فراهم کرده تا ارتباط مردم با عدلیه در ایران عصر ۱۴۰۰، تسریع و تسهیل شود. این سند در صورت اجرای کامل، از بروز پدیده هایی چون مردان و زنان هزار چهره و کلاهبرداران اینترنتی و مجرمان سایبر و ارتباط نزدیک تر مردم با دستگاه قضا و استعلام احکام و ادعاها و امثالهم، تاثیر ژرف و شگرف خواهد داشت.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۳ نظر

ورود

  • زخم خورده اگاهی دی ۸, ۱۳۹۹

    باسلام اقای فتح علی زاده این اقایک راهنماداره به یکجایی وصل است مگه میشه پس چرامن هزاران نفرمثل این ادمومیشناسم ولی هیچ کس پیگیرنمیشه همه دستکاه هاهمشون رومیشناسن اصلاخودقضایی وامنیتی اینهارودرست میکنن بعدمیگیدلسلحه پلاستیکی چرااسلحشوبالاکشیدید اگاهی خودش طراح این ادماست من چندصدنفرمثل اینومیشناسم ی تلگرام بده عکساشوارسال کنم

  • مرتضی دی ۹, ۱۳۹۹

    اول اینکه این آدم قطعا یک سری ارتباطاتی با جاهای مهم داشته. و دوم هم اینکه اون خود افرادی که به این فرد پول ( رشوه) دادند تا کارشون رو راه بندازه محاکمه نشدند ؟؟؟

    • علی زمانی دی ۹, ۱۳۹۹

      قطعا ارتباطاتی با جاهای مهم نداشته که به راحتی گیر افتاده . . . 😉