سال نو میلادی؛ جشن مردم در ووهان چین و شب سوت و کور شهرهای دیگر دنیا

سال نو میلادی؛ جشن مردم در ووهان چین و شب سوت و کور شهرهای دیگر دنیا

هزاران نفر در خیابان های ووهان چین به دور هم جمع شدند تا سال نوی میلادی را در کنار یکدیگر جشن بگیرند.

این شهر را کانون شیوع کرونا در دنیا می دانند و نزدیک به یک سال قبل در روز ۳۱ دسامبر اولین مورد خوشه ای ابتلا به کووید-۱۹ در آن گزارش شد.

پس از قرنطینه ی شدید و سختگیرانه ای که به مدت ۶۷ روز در شهر ۱۱ میلیون نفری ووهان اعمال شد، از ماه مه سال گذشته ی میلادی این شهر عاری از ویروس بوده است.

ووهان دیگر از خطر ویروس کرونا رها شده و زندگی برای ساکنان آن تقریباً به حالت عادی بازگشته است. تصاویر منتشر شده از این شهر نشان می دهد که مردم ووهان توانستند در خیابان ها به دور هم جمع شوند و سال نوی میلادی را جشن بگیرند.

اما در بیشتر شهرهای دیگر دنیا اوضاع کاملاً برعکس بود، به طوری که در شهرهای مشهور دنیا با اعمال محدودیت های سختگیرانه تلاش شد جلوی تجمع مردم در شب سال نو گرفته شود.

در نیویورک، میدان معروف تایمز برای اولین بار از سال ۱۹۰۷ عاری از مردمی بود که هر ساله به تماشای برنامه ی انفجار توپ سال نو می نشستند.

در لندن برنامه ی آتش بازی ای که از گذشته در نزدیکی پارلمان انگلیس برگزار می شد را لغو کردند و در جایی که مردم معمولاً به دور هم جمع می شدند نیروهای پلیس نگهبانی می دادند تا جلوی هر گونه تجمع غیر مجازی را بگیرند.

به جای آتش بازی سنتی لندن یک نمایش آتش بازی و نور دیگر در شرق لندن برگزار شد.

در آلمان هم محدودیت های سختگیرانه ای اعمال شده بود. چند موزیسین جلوی دروازه براندنبورگ برلین برنامه اجرا می کردند اما هیچ تماشایی ای نداشتند.

در شهر کلن آلمان علائمی نصب شده بود که به افراد نسبت به تجمع برای جشن سال نو هشدار می داد.

در پاریس از ساعت ۸ شب منع عبور و مرور برقرار شده بود تا از عدم تجمع مردم در حوالی برج ایفل اطمینان حاصل شود.

در شهر میلان ایتالیا که اولین شهر بزرگ در غرب بود که درگیر ویروس کرونا شد هم منع عبور و مرور برقرار شده بود تا از تجمع مردم جلوگیری شود.

میدان تکسیم استانبول هم وضعیت مشابهی داشت و خالی از جمعیت بود.

یک سال از زمانی که سازمان جهانی بهداشت اولین موارد تأیید شده ی ویروس نوظهور کرونا را اعلام کرد می گذرد.

اما منشأ ویروس و حقیقت نحوه ی گسترش آن در دنیا هنوز یک معما باقی مانده است. شواهد و مدارک فزاینده حالا از آن حکایت دارد که این ویروس ماه ها قبل از آنکه اولین موارد ابتلا به آن در ووهان چین توجه جهانی را به خود جلب کند، وجود داشته و در حال گسترش بوده است.

پژوهش های یک مؤسسه ی تحقیقاتی در میلان ایتالیا نشان داد قدمت ۴ مورد از مواد ابتلا به ویروس کرونا در ایتالیا به اکتبر سال ۲۰۱۹ بازمی گردد.

تحقیقات صورت گرفته درباره ی چین نشان می دهد مردم ووهان از ماه نوامبر و اوایل دسامبر ۲۰۱۹ به این بیماری مبتلا شده بودند. پژوهش ها بر اساس تصاویر ماهواره ای بیمارستان های ووهان و جستجوهای اینترنتی درباره ی علائم بیماری کووید-۱۹ در این منطقه، حکایت دارد از آن که احتمالاً این ویروس از اواخر تابستان ۲۰۱۹ وجود داشته است.

منبع: businessinsider
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود