راهنمای اشتغال در آلمان ۲۰۲۱ و رشته‌های پر طرفدار برای کارجویان

راهنمای اشتغال در آلمان ۲۰۲۱ و رشته‌های پر طرفدار برای کارجویان

ویزای کار آلمان همیشه یکی از ویزاهای پر طرفدار در میان کارجویان ایرانی بوده است. ویزای تحصیلی آلمان نیز مثل ویزای تحصیلی سوئد و فنلاند پیش از سال ۲۰۱۱ که تحصیل مجانی بود، از ویزاهای پر تقاضا در میان دانشجویان ایرانی است. ویزای گردشگری آلمان و ویزای تجاری آلمان در فهرست ویزاهای محبوب شنگن در میان ایرانیان است.

آلمان، قطب اول اقتصاد و فناوری اتحادیه اروپا، یکی از مقصدهای عالی برای تحصیل، زندگی و مهاجرت است و به همین خاطر، در روزگار سخت اخذ ویزای کانادا و آمریکا، ویزای کاری و تحصیلی آلمان در کانون توجه دانشجویان و کارجویان ایرانی قرار گرفته است. آلمان مثل سوئد، از  کشورهای پیر اروپا در دهه آینده  است و به مدد کار و پرستار بسیار نیاز دارد.

در آلمان، همچنان رشته های مربوط به فناوری اطلاعات از طراحی اپ تا هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، در صدر تقاضای کارفرمایان قرار دارد. آلمان ۲ میلیون مبتلای کرونا و ۳۵ هزار قربانی تا ژانویه ۲۰۲۱ داشته است.

افرادی که صلاحیت حرفه ای چون پرستاری، حسابداری، طراحی، خیاطی، آشپزی، لوله کشی، جوشکاری، تراشکاری، برق کاری و امور مکانیکی دارند، می توانند امیدوار باشند کار خوبی در آلمان پیدا کنند. با وجود این که رقابت در بازار کار آلمان کم نیست.

ویزای گردشگری آلمان ۹۰ روزه است و امکان کار به دارنده نمی دهد. اما ویزای تحصیلی آلمان امکان کار در طول هفته را به دانشجویان می دهد. آلمان دهه سوم قرن ۲۱ نیازمند نیروی کار تحصیلی کرده و مجرب است که به زبان آلمانی نیز تسلط دارد. لذا اگر خواهان کار در آلمان چه در رشته های پزشکی و پیرا پزشکی هستید چه مهندسی و حتی تکنسینی و هنری، تسلط به زبان آلمانی را در کشور خود فراموش نکنید.

فهرست ۱۰ شغل پر طرفدار در آلمان ۲۰۲۱ از نظر سایت Deutschland.de

گویا از سال ۲۰۲۱ میلادی، آلمان قصد دارد در عصر پسا کرونا، شرایط راحت تری برای جذب نیروی کار تخصصی به منظور ورود به بازار کار این کشور، در نظر بگیرد. قوانین جدید مهاجرت نیروی کار ماهر و متخصص به آلمان از ژانویه ۲۰۲۱ میلادی اجرا می شود.

داوطلبان علاقه مند قبل از درخواست ویزای مربوط به قوانین جدید، باید از مقامات ذیصلاح در آلمان، تائیدیه رسمی مربوط به توانایی و صلاحیت حرفه ای خود را دریافت کنند. اطلاعات مربوط به مراحل انجام این کار در سایت www.anerkennung-in-deutschland.de در دسترس می باشد. متخصصان علاقه مند باید این مراحل را هر چه زودتر شروع کنند. این کار حتی قبل از شروع مقررات جدید امکان پذیر است.

افراد متخصص واجد شرایط، پس از داشتن مدارک شناسایی رسمی، می توانند برای دریافت ویزا جهت ورود به آلمان اقدام کنند تا پیشنهاد شغلی خاص خود را دریافت کنند. اگر مقامات آلمانی، صلاحیت حرفه ای این افراد را تنها تا حدی به رسمیت بشناسند، داوطلبان می توانند ویزای لازم را برای انجام آموزش های بیشتر و امتحانات مربوطه در آلمان دریافت کنند و همزمان تحت شرایط خاص اجازه کار نیز خواهند داشت.

افرادی که در زمینه زبان آلمانی دارای مهارت کافی باشند و نیز توانایی مالی گذران زندگی خود را داشته باشند، می توانند به عنوان متقاضی کار برای دریافت ویزای شش ماهه درخواست خود را ارائه کنند. فارغ التحصیلان دبیرستانی زیر ۲۵سال که به دنبال کارآموزی هستند، اگر گواهی فارغ التحصیلی آنها اجازه تحصیل در دانشگاه را بدهد و اگر دارای مدرک زبان آلمانی سطح پیشرفته باشند (سطح B2) و نیز در صورت تمکن مالی لازم برای حمایت از خود، ممکن است بتوانند حداکثر تا مدت شش ماه در آلمان بمانند.

برای متخصصان بالای ۴۵ سال قوانین کمی متفاوت اعمال می شود. این افراد برای ورود و اشتغال به کار در آلمان، باید یک قرارداد کار با حداقل حقوق مشخص یا مدارک و مجوزهای بازنشستگی لازم را ارائه کنند. جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت زیر مراجعه کنید:
www.make-it-in-germany.com که مهمترین اطلاعات را برای افراد دارای مهارت و علاقمند به کار در آلمان ارائه می دهد.

ایندکس انگلیسی زبان سایت رسمی تشخیص صلاحیت حرفه ای کارجویان در آلمان

اطلاعات مربوط به تشخیص صلاحیت و مهارت افراد، در سایت anerkennung-in-deutschland.de قرار دارد. اطلاعات مربوط به تشخیص مدارک و گواهینامه های فارغ التحصیلی، در سایت www.anabin.kmk.org در دسترس کارجویان ایرانی قرار دارد.

اشتغال در آلمان
سایت معروف Anabin که برای بررسی صلاحیت مدرک تحصیلی متقاضیان کار در آلمان، اطلاعات لازم را ارائه می دهد
ایندکس سایت MAKE IT IN GERMANY‌که اطلاعات عالی برای کارجویان در آلمان می دهد

چند نکته مهم برای اطلاع از فرصت های کاری در رشته های مختلف در کشور آلمان در سال ۲۰۲۱

  • به سایت های کاریابی آلمان مراجعه کنید.
  • سایت Make it in Germany را به خوبی مطالعه کنید.
  • اصول نگارش رزومه شغلی با اصول نگارش رزومه آکادمیک به منظور اخذ ادمیشن شغلی و بورسیه تحصیلی فرق دارد.
  • حتما قوانین بازار کار آلمان شامل قوانین بیمه بیکاری، قوانین استخدام، قوانین مرخصی و این مسائل را از سایت وزارت کار آلمان جویا شوید.
  • ایرانیان شاغل در کشور آلمان را در لینکدین پیدا کنید. هزاران ایرانی شاغل در شرکت های آلمانی، در لینکدین پروفایل دارند که منابع اطلاعاتی خوبی برای کارجویان ایرانی محسوب می شوند.
  • معاونت توسعه کارآفرینی وزارت تعاون. کار و رفاه اجتماعی از طریق موسسات مجاز اعزام کارجو ، فرصت های استخدام در شرکت های آلمانی را معرفی می کند.
  • یادتان باشد که تحصیل در دانشگاه های آلمان، فرصت کارآموزی خوبی برای فعالیت در شرکت های آلمانی فراهم می کند که راه شما را برای حضور در بازار کار آلمانی ها هموار می کند. اما نه شرط لازم است نه شرط کافی برای حضور در بازار کار ژرمن ها.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۴ نظر

ورود

  • SINA دی ۱۶, ۱۳۹۹

    من برنامه نویس هستم و در حال حاضر هم در شرکتی مشغول کارم. اما از دانشگاه انصراف دادم و مدرک ندارم. داشتن مدرک دانشگاهی (هم برای آلمان هم سایر کشورها) چقدر اهمیت داره؟

    • فرزاد رحمانی دی ۱۷, ۱۳۹۹

      سلام دوست عزیز اگه برای ادامه تحصیل و اقامت به آلمان میخواهی بری فقط دیپلم کافیه بعد شما چون برنامه نویس هستید سریع کار پیدا میکنید

      • SINA دی ۱۷, ۱۳۹۹

        ابتدا سپاسگزارم برای پاسخ‌تون.
        برای مهاجرت کاری چی؟ چون مهاجرت تحصیلی پول زیادی لازم داره متاسفانه.