سهام عدالت ۳ میلیون هموطن فوت شده چه می شود؟

سهام عدالت ۳ میلیون هموطن فوت شده چه می شود؟

سهام عدالت متوفیان از جمله پرسش هایی است که مشمولان سهام عدالت و خانواده مشمولان فوت شده سهام عدالت مطرح می کنند.

اکنون ۴۹ میلیون ایرانی مشمول سهام عدالت هستند که قریب به ۳ میلیون تن از این افراد، از سال ۱۳۸۸ تا به امروز فوت شده اند. وراث متوفیانی که مشمول سهام عدالت هستند، بایستی برای تعیین تکلیف سهام عدالت متوفی اقدام کنند.

در طی ۱۰ سال اخیر، ۲.۵ میلیون هموطن که مشمول سهام عدالت بودند فوت کردند. فرآیند انتقال سهام فرد متوفی بایستی بر اساس قانون طی و به نام فرد جدید صادر شود.

وراث قانونی متوفیان سهام عدالت، بایستی به منظور اطلاع از وضعیت سهام عدالت متوفیان به نشانی اینترنتی سامانه سهام عدالت به آدرس: samanese.ir مراجعه کنند.

بایستی اطلاعات هویتی متوفی را وارد کرده تا از مشمول بودن وی اطلاع لازم را اخذ کنند. صورت وضعیت دارایی سهام عدالت متوفیان در این درگاه در دسترس است.

وراث متوفیان سهام عدالت بایستی به منظور تعیین تکلیف سهام متوفیان، در سامانه سجام ثبت نام کرده و یکی از ورثه به همراه مدارک معتبر، به سایت شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه مراجعه کرده و پس از دریافت کد و رمز عبور، در بخش «میز خدمت الکترونیک»، اطلاعات مربوط به انحصار ورثه را بارگذاری کند.

شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه، اقدامات لازم را برای انتقال سهام عدالت به وراث انجام می دهد.

سهام عدالت متوفیان
تصویر ایندکس سامانه سهام عدالت
تصویر ایندکس سامانه سجام
تصویر بخش آغاز فرآیند ثبت نام در سامانه سجام

زیر ساخت های الکترونیکی تخصیص سهام متوفیان سهام عدالت به وراث در شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه آماده شده و قوه قضاییه در نیمه دوم زمستان ۹۹ آن را تایید خواهد کرد. همه فرآیند انتقال قهری به صورت الکترونیکی انجام می شود.

در واقع پس از تایید قوه قضاییه، انتقال سهام عدالت متوفیان به صورت اینترنتی به ورثه قانونی منتقل می شود و آن ها صاحب این پرتفو خواهند بود.

انتقال قهری یعنی فرآیندی که دارایی اوراق بهادار متوفی از کد سهامداری وی خارج و به تملک وراث قانونی در می آید. گواهی فوت شخص متوفی و گواهی انحصار وراثت و گواهی نامه واریز مالیاتی و شناسنامه و کارت ملی شخص متوفی و وراث قانونی الزامی است.

وراث برای تملک سهام عدالت متوفی بایستی کد بورس داشته باشند تا امکان معامله سهام مندرج در پرتفو سهام عدالت را داشته باشند. فروشندگان سهام عدالت تاخیر غیرمعمول در واریز مبلغ فروش سهام عداتشان را به وزارت اقتصاد خبر بدهند.

 حدود ۵ میلیون نفر از سهامداران هنوز شماره شبا برای دریافت سود سهام عدالت در سالهای نود و شش تا نود و هشت را اعلام نکرده‌اند، که به نظر می‌رسد، یا افراد از سهامدار بودن خود اطلاع نداشته و یا مربوط به سهام متوفیان است.

از زمان آزادسازی سهام عدالت در ۹ اردیبهشت ۹۹ هم ابتدا فقط ۳۰ درصد سهام آزاد و قابل معامله شد و سپس در عید غدیر امسال ۳۰ درصد دوم آزاد شد و قرار است طبق قول رئیس جمهور، در دهه فجر امسال ۳۰ درصد سوم و تا پایان سال جاری ۱۰۰ درصد سهام عدالت آزاد و قابل معامله شود.

در صورتی که تجربه ای در به نام زدن سهام عدالت متوفیان و انجام فرآیندهای قانونی مربوطه دارید، مراتب را از طریق بخش کامنت به اشتراک بگذارید. سازمان بورس اوراق بهادار تهران زیر نظر وزارت امور اقتصادی و دارایی است و ارتباطی به سازمان برنامه و بودجه و وزارت دادگستری ندارد.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۱۴ نظر

ورود

  • زینب احمدی دی ۲۷, ۱۳۹۹

    سلام آقای زمانی ، شما هر چقدر امیدواری میدید که شاخص بر میگرده ، دلمون قرص میشه ولی هی میبینیم آفت افتاده تو بورس ایران و شاخص هر روز از روز قبل کوچیک و کوچیکتر میشه ، تو رو خدا برای آروم کردن خیال این ببینند های سایت که هنوز هم شمارو قبول دارند مطالبی راجع به همین افت شاخص بنویسید اگر میدونید تا کجا باید ریزش کنه و خبر دارید اطلاع بدید ؟؟؟؟

    • علی زمانی دی ۲۷, ۱۳۹۹

      با سلام
      اتفاقاتی که مشاهده میکنید، بیش از آنگه به بورس ربط داشته باشد به بیرون بورس ربط دارد و تصمیم گیری ها، جای دیگری است. در اواخر سال ۹۶ نیز چنین فضای بلبشویی حاکم بود. اما از آن زمان تا کنون شاخص چند صد درصد رشد کرد. اکنون نیز با اوضاع دلار بالای ۲۰ هزار تومن و تورم و رشد سودآوری بسیاری از سهام در سال ۹۹، رشد سهام در میان مدت قطعی است و این سرکوب های قیمتی، بی ارتباط با انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ نیست. لذا ما سهامداران خرد، مجبوریم صبور باشیم و نظاره گر تا این وضعیت تمام شود. اگر سهام خوب گرفته اید و به قصد سرمایه گذاری آمدید، هر روز صفحه tse را رصد نکنید 🙂
      نگران نباشید. فقط بورس، ضرر بورس را جبران می کند.

  • آرمان دی ۲۷, ۱۳۹۹

    استاد بالاخره تو یه مطلب به ریزش دستوری بورس و محکوم بودن بورس به صعود اشاره نفرمودید?

  • محمد محمدی دی ۲۸, ۱۳۹۹

    سلام میشه در مورد انتقال سهام متوفیان به وراث راهنمایی کنید ممنون میشم

    • احسان دی ۲۸, ۱۳۹۹

      سلام قبلا از طریق دفاتر پیش خوان واز طریق یه فرم که ورثه متوفی امضا میکردن البته با بر گه حصر وراثت بود و به اسم یکی از ورثه جابجا میشد حالا از طریق ثبت سجام انجام میشه

      • کورش بهمن ۵, ۱۳۹۹

        پس از ثبت سجام و با ورود به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه و انتخاب خدمت الکترونیک یک کد رهگیری دریافت شده از دفتر پیشخوان لازم است که این خدمت هنوز در دفاتر پیشخوان داده نمیشود (مراجعه کردم و پرسیدم). شما چطور انجام داده اید؟

      • الی فروردین ۱۶, ۱۴۰۰

        میشه راهنمایی کنید دقیق تر

  • مرتضی دی ۲۸, ۱۳۹۹

    سلام. پدر من سال ۹۴ فوت کرد. کد سجام نداشت. شماره موبایل نداشت. وارثین هم کد بورسی ندارند. راهکاری دیگر بدهید تا از طریق دیگر سهام بین ورثه تقسیم شود.

  • Hida دی ۲۸, ۱۳۹۹

    سلام برادر محترم ما چطور باید به وزارت اقتصاد اطلاع دهیم با چه شماره ایی یا پیامکی مردم همه که سواد فضای مجازی ندارند لطفا برای پیگیری پول سهام عدالت فروخته شده یک راهکار آسان و مناسب اعلام بفرمایید، موفق باشید

  • حمیدرضا دی ۲۸, ۱۳۹۹

    سهام استان تهران چرا آزاد نیست؟

  • جبار دی ۲۸, ۱۳۹۹

    باسلام اگرمیشه سهام فردفوت شده را دولت خودش بین وارث تقسیم کند وبه حساب وارثین واریزکنید چون خیلی ازوارثهاهستن که یه اختلافهای قدیمی باهم دارن که حاضرنمیشن دیگری روبه عنوان وکیل خودمعرفی کنن حتی به قیمت ازدست رفتن سهم خودش هم نمیخوادکه مدارکش رابه برادریاخواهرخودبدهد

  • قلخانی بهمن ۸, ۱۳۹۹

    ماگواهی‌انحصارورثه‌گرفتیم‌حالابایدکجابریم‌چکارکنیم

    • حاجی تبار اسفند ۴, ۱۳۹۹

      سلام ببخشید میشه بگید به صورت دریافت کردید؟

  • الی فروردین ۱۶, ۱۴۰۰

    میشه راهنمایی کنید دقیق تر