ویزای تحصیلی و مهاجرت به آمریکا در عصر «جو بایدن»

ویزای تحصیلی و مهاجرت به آمریکا در عصر «جو بایدن»

مهاجرت به آمریکا و اخذ ویزای تحصیلی یا ویزای گردشگری آمریکا در عصر جو بایدن که از اول بهمن سال ۱۳۹۹ آغاز می شود، به نظر می رسد که ساده تر از مهاجرت به آمریکا و اخذ ویزای گردشگری و تحصیلی آمریکا در دوران دونالد ترامپ باشد.

دوران ۴ ساله دونالد ترامپ که باراک اوباما وی را نژاد پرست دست پاچه خطاب کرده بود، یکی از سخت ترین سالها برای مهاجران برخی از کشورهای مسلمان از جمله ایران به منظور دریافت ویزای این کشور بوده است.

دولت ترامپ حتی با سخت گیری های بسیار بر هزاران شهروند ایران که در بازه ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ میلادی در قرعه کشی سالانه گرین کارت آمریکا برنده شده بودند، عملا مانع ورود شمار زیادی از آن ها به آمریکا شد.

اکنون دولت جو بایدن قصد دارد روند صدور ویزا را برای آن شهروندان کشورهایی که مشمول قانون TRAVEL BAN شده بودند، را متوقف کند.

دولت آمریکا در چند هفته به ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ میلادی که زمان صدرات جو بایدن آغاز می شود، قوانین ویزا را برای شهروندان بسیاری از کشورهای آفریقایی و آسیایی سخت تر کرده بود. شهروندان ۲۳ کشور از جمله ایران و یمن و سوریه و سودان بایستی برای صدور ویزای آمریکا، وثیقه بگذارند. اگر مسافران قصد داشتند با ویزای کاری و گردشگری عازم آمریکا شوند، بایستی ۱۵۰۰۰ دلار وثیقه بگذارند.

پرداخت وثیقه به منظور دریافت ویزای آمریکا برای شهروندان ایرانی و ۲۲ کشور دیگر، از ۲۴ دسامبر ۲۰۲۰ میلادی آغاز و تا ۲۵ جون سال ۲۰۲۱ میلادی ادامه دار خواهد بود.

زمانی این مبلغ وثیقه به شهروندان مشمول این طرح، بازگردانده می شود که آن ها خاک آمریکا را به موقع ترک کرده باشند. مبلغ وثیقه توسط کنسولگری آمریکا در این کشورها تعیین می شود. احتمالا از اول بهمن ۹۹ با فرامین اجرایی جو بایدن، این قانون و قانون منع سفر مسلمانان برخی از کشورها به آمریکا لغو شود.

ترامپ در رقابت های انتخاباتی خود مدعی شده بود در صورتی که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا شود، ورود مهاجران به ایالات متحده آمریکا تا ۷۰۰ درصد افزایش پیدا کند. اینکه این میزان تا چه اندازه محقق شود، مشخص نیست.

اما به نظر می رسد با تسهیل سفر ایرانیان و شهروندان کشورهایی که با غضب دولت ترامپ روبرو شده بودند، میلیون ها نفر در ۴ سال آینده از کشورهایی که ممنوعیت سفر به خاک آمریکا داشتند، رهسپار این کشور برای تحصیل و مهاجرت و زندگی و کار شوند.

ویزای تحصیلی آمریکا از ۲۰۲۱

احتمالا جو بایدن از اول بهمن ۹۹، فرمان های اجرایی برای لغو سیاست های ترامپ صادر کند. تراول بن بزودی احتمالا لغو می شود. این خبر خوبی برای متقاضیان ایرانی تحصیل در دانشگاه های آمریکا است که GRE و TOEFL-IELTS بدست هستند و بعضا پذیرش تحصیلی دارند.

هم چنین برای تجار و گردشگران ایرانی که علاقمند به سفر به آمریکا در سال های پسا کرونا ۲۰۲۱ هستند، فرصت خوبی خواهد بود. انتظار نداشته باشید که پس از صدور لغو تراول بن، صدور ویزا برای ایرانیان به سرعت افزایش یابد وسخت گیری های معمول در صدور ویزای گردشگری و تحصیلی و تجاری به ایرانیان برای ورود به آمریکا ، به سرعت به فراموشی سپرده شود.

بسیاری از ساز و کارهای ایجاده شده برای اعطا ویزای امریکا به ایرانیان، هنوز پابرجاست. اما در مجموع می توان انتظار داشت که روند صدور ویزای آمریکا به ایرانیان از سال ۲۰۲۱ تسهیل و تسریع شود.

تاثیرات لغو تراول بن

لغو تراول بن که یکی از عجیب ترین قوانین دولت ترامپ برای باز داشتن ایرانیان برای سفر به آمریکا بود، خبر خوبی برای مسافران ایرانی و مشتاقان آمریکایی گردی در سال ۲۰۲۱ است.

صدور ویزاهای توریستی امریکا برای والدین ایرانیان ساکن آمریکا احتمالا از اول بهمن ۹۹ افزایش یابد. این گروه بیش ترین بخت برای دریافت ویزاهای توریستی دارند تا از فرزندانشان دیدار کنند.

اگر برنده لاتاری باشید، پیش از ۳۱ سپتامبر ۲۰۲۱ شانس دریافت ویزا آمریکا خواهید داشت. چون تراول بن لغو شده است. چک های امنیتی (SECURITY CHECK) که برای صدور ویزای ایرانیان از دولت ترامپ اضافه شده بود سریع لغو نمی شود.

اما در دولت بایدن انتظار داریم روند بررسی آن تسریع شود. البته این مساله به روابط ایران و آمریکا و برجام نیز مربوط است. ویزاهای دانشجویی آمریکا برای ایرانیان با لغو تراول بن، تسریع می شود. البته پروتکل های کرونا نیز در پذیرش مسافران از ایران و سایر کشورها نیز در روند صدور ویزای گردشگری و تجاری آمریکا در سال ۲۰۲۱ تاثیر گذار خواهد بود.

با لغو تراول بن و دوران ریاست جمهوری جو بایدن انتظار داریم که اتفاقات زیر در امر مهاجرت و صدور ویزای آمریکا در دستور کار باشد:

  • لغو طرح public charge
  • برچیدن فوری Travel ban
  • تسریع روند شهروند شدن
  • اصلاح ویزاهای کاری برای اولویت دادن به گزینش تقاضاهای دارای حقوق بالا
  • افزایش ویزاهای کارگران ماهر و کاهش موقت ویزاها در دوره‌های بیکاری بالا در آمریکا
  • برداشتن سقف کشوری ویزاهای کاری
  • معاف کردن فارغ‌التحصیلان دوره‌های PhD رشته‌های علوم و مهندسی از هر گونه سقف ویزا
  • معاف کردن اعضای خانواده از سقف ویزا
  • حفظ لاتاری ویزای گوناگونی
  • احیاء طرح صاحبان رویا برای اعطای شهروندی به کودکانی که والدین مهاجر غیرقانونی دارند.

برای اپلای ویزای تحصیلی، گردشگری، تجاری و دیداری امریکا در سال ۲۰۲۱ به بعد بایستی به یکی از سفارتخانه های این کشور در کشورهای همجوار مراجعه کنید. مثل ترکیه، امارات، اذربایجان و امثالهم.

مثلا سایت سفارت آمریکا در استانبول ترکیه در این لینک در دسترس است و شرایط و مدارک و  اطلاعات لازم برای متقاضیان دریافت ویزای آمریکا در سال ۲۰۲۱ به بعد را ارائه کرده است.

داشتن ویزای شنگن برای دریافت ویزای مولتی پل ۵ ساله کانادا یا ویزای گردشگری یا تحصیلی یا تجاری یا دیداری آمریکا در سال ۲۰۲۱ به بعد، الزامی نیست.

اما داشتن ویزای شنگن در سال های اخیر به عنوان یک TRAVEL HISTORY قوی، شانس دریافت ویزای آمریکا و کانادا را افزایش می دهد. گر چه نه شرط لازم است و نه شرط کافی برای دریافت ویزاهای کانادا و آمریکا.

مدارک برای دریافت ویزای آمریکا

ویزا آمریکا ۲۰۲۱
تصویر ایندکس سایت سفارت آمریکا در استانبول ترکیه

یکی از مهم ترین موضوعات برای دریافت ویزای کانادا و آمریکا، تمکن مالی است. همچنین نشان دادن مستند سوابق بیمه ای و شغلی متقاضیان.

برای دریافت ویزای غیر مهاجرتی آمریکا (NON IMMIGRANT VISA) بایستی فرم DS-160 را تکمیل کنید. حساب کاربری و رمز عبور ایجاد کنید. هزینه (VISA APPLICATION FEE) را پرداخت کنید. تاریخ حضور در سفارت به منظور مصاحبه و تحویل مدارک (APPOINTMENT TIME) را سیستمی مشخص کنید.

راهنمای فرم DS-160

برای اطلاعات تکمیلی به سایت: USVISA-INFO.com مراجعه کنید. فرم دی اس ۱۶۰ نیز در سایت: CEAC.STATE.GOV/GENNIV در دسترس است.

مدارکی که متقاضیان ایرانی باید تسلیم کنسول آمریکا در زمان درخواست ویزا بکنند

متقاضیان ویزا بایستی مدارکی هم علاوه بر گذرنامه و بیمه نامه و تمکن مالی در اختیار کنسول آمریکا قرار دهند و ترجمه رسمی باشد که در قالب Supporting documents مطرح است از جمله ترجمه رسمی کارت پایان خدمت و شناسنامه و کارت ملی.

برای دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه های آمریکا با بورس و کمک هزینه در سال ۲۰۲۱ به بعد، داشتن مدرک GRE با نمره بخش نوشتاری ۴ از ۶ و نمره بالای ۱۶۰ از ۱۷۰ در بخش وربال الزامی است. نمره تافل اینترنتی شما (TOEFL-IBT) نیز بایستی بالای ۹۰ از ۱۲۰ یا ۷ از ۹ در IELTS آکادمیک باشد.

اگر متقاضی ویزای آمریکا هستید، جمله انگلیسی زیر که مورد تاکید کنسول های آمریکا در سراسر جهان است را در نظر داشته باشید که دلایل موجهی برای قصد شما به بازگشت به میهن اسلامی را پس از دریافت یک ویزای موقتی دیداری، اثبات کند. بسیاری از رد تقاضای ویزای متقاضیان، به دلیل عدم توجه به همین جمله ساده است!

intention to return to the country of permanent residence after temporary visit

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود