توقف توزیع واکسن کرونا در آفریقای جنوبی به دلیل ناکارآمدی در برابر کرونای آفریقایی

توقف توزیع واکسن کرونا در آفریقای جنوبی به دلیل ناکارآمدی در برابر کرونای آفریقایی

مقامات بهداشتی آفریقای جنوبی روز گذشته اعلام کردند قصد توقف توزیع واکسن کرونا ی شرکت بریتانیایی-سوئدی آسترازنکا را دارند. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که پژوهشی نشان داد این واکسن محافظت کمی در برابر گونه ی جهش یافته ی ویروس کرونا در آفریقای جنوبی مشهور به کرونای آفریقایی، ایجاد می کند.

وزیر بهداشت آفریقای جنوبی دیروز یکشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد این توقف موقت خواهد بود تا زمانی که دانشمندان متوجه شوند چطور می توان اثربخشی واکسن آسترازنکا را به حداکثر رساند. به گفته ی وی آفریقای جنوبی کار واکسیناسیون خود را با تولیدات شرکت های فایزر و جانسون اَند جانسون ادامه خواهد داد.

طبق اطلاعات اولیه ی منتشر شده در روز گذشته، تزریق دو دوز از واکسن شرکت آسترازنکا تنها حداقل محافظت را در برابر نوع خفیف تا متوسط بیماری کووید-۱۹ ناشی از کرونای آفریقای ایجاد کرده بود.

این پژوهش که هنوز منتشر نشده با شرکت نزدیک به حدود ۲ هزار داوطلب انجام شده که به طور متوسط ۳۱ سال داشتند؛ نیمی از آن ها واکسن دریافت کردند و نیمی دیگر دارونما که هیچ اثری ندارد.

محققان دست اندرکار در این پژوهش عنوان کردند میزان خنثی سازی ویروسی این واکسن در برابر گونه ی جهش یافته ی کرونا در مقایسه با گونه های ابتدایی آن، کمتر بود. اثربخشی واکسن در برابر کرونای شدید، بستری شدن و مرگ مورد بررسی قرار نگرفته بود.

جزئیات این پژوهش که توسط محققانی از دانشگاه آفریقای جنوبی و همینطور افرادی از دانشگاه آکسفورد صورت گرفته، در یک نشست مطبوعاتی منتشر شد.

سخنگوی شرکت آسترازنکا روز یکشنبه در بیانیه ای اعلام کرد این شرکت همکاری نزدیکی با وزیر بهداشت آفریقای جنوبی دارد تا بتواند بیشترین کمک را در رابطه با تحقیقات در حال انجام درباره ی کرونای آفریقایی داشته باشد.

در این بیانیه عنوان شده که شرکت آسترازنکا معتقد است که واکسن تولیدی آن کماکان در برابر کرونای شدید ناشی از گونه ی جهش یافته در آفریقای جنوبی مؤثر است، به ویژه زمانی که فاصله ی دریافت دوزها بین ۸ تا ۱۲ هفته باشد.

شرکت آسترازنکا در بیانیه ای قبلی اعلام کرده بود با دانشگاه آکسفورد در همکاری است تا واکسن خود را با کرونای آفریقایی سازگار سازد.

روز گذشته ماریا ون کرکوف، کارشناس ارشد فنی کووید-۱۹ در سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد این سازمان روز دوشنبه درباره ی واکسن آسترازنکا و معنای تحقیق صورت گرفته برای روند واکسیناسیون به بحث خواهد پرداخت.

منبع: cnn
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود