پیش به سوی دلار ۵۰ هزار تومانی؟

پیش به سوی دلار ۵۰ هزار تومانی؟

پیش بینی دلار آمریکا مثل پیش بینی طلا و پیش بینی سکه و بیش بینی سهام و پیش بینی شاخص کل بورس و پیش بینی مسکن و پیش بینی خودرو، یکی از رایج ترین کلید واژه‌های ایرانیان در موتورهای جست و جو است و سایت ها و مقالات بسیاری در این حوزه معمولا فعال هستند.

هیچ پیش بینی نمی تواند قطعی باشد حتی اگر با سوپر رایانه ها و اتکا به هوش مصنوعی و خبره ترین کارشناسان صورت بگیرد. هیچ قطعیتی برای پیش بینی ها در عرصه سکه و مسکن و طلا و دلار و خودرو وجود ندارد چون ریسک های سیستماتیک و غیر سیستماتیک بر روی بازارهای مختلف تاثیر گذار است و قطعیت پیش‌بینی ها را در هر بازاری تحت تاثیر قرار می دهد.

تکرار تاریخ در بورس و رفتارشناسی روند ها و تحلیل سهام بر اساس بنیادی  وتکنیکال و رفتار سهامداران و خریداران و فروشندگان و هم چنین تحلیل بازارهای  موازی، همه داده هایی است که می تواند درک بهتری به ما درباره آینده بر اساس وضعیت گذشته و حال بدهد و اصلا قطعی نیست.

دلار در ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. دلار در دولت روحانی از سال ۱۳۹۲ تا به امروز از حوالی ۳۰۰۰ تومانی به ۳۶۰۰۰ تومان رسید و در ماه های اخیر نیز حتی به حوالی ۲۰ هزار تومان نیز کاهش یافت. اما دوباره با عدم تغییر قابل انتظار در سیاست های خارجی بایدن درباره ایران، روند نزولی، متوقف و اکنون شاهد دلار در کانال ۲۶۰۰۰ تومان در بازار آزاد هستیم.

صعودی شدن قیمت دلار، دوباره ملت صف نشین را روانه صف های طویل صرافی های سطح شهر در تهران و مراکز استان ها کرده است و این رویه را از اواخر هفته سوم بهمن ماه ۹۹ شاهد بودیم.

صف دلار مقابل صرافی های خیابان میرداماد تهران در ۳ شنبه ۲۱ بهمن ماه ۹۹

اگر چه شاهد افزایش قیمت نفت و کاهش محسوس طلا جهانی هستیم، اما ضرب الاجل ایران در خروج از پروتکل الحاقی در ۲۱ فوریه ۲۰۲۱ میلادی در صورت عدم مشاهده اقدامی از بایدن برای بازگشت فوری به برجام سبب شده تا دلار آمریکا دوباره عزم کانال ۳۰ هزار تومان بکند.

نمودار زیر نیز نشان دهنده وضعیت امروز دلار و عزمش به سمت عددهای بالای ۳۰ هزار تومان است.

پیش بینی دلار
منحنی قیمت دلار آمریکا از سال ۲۰۱۹ تا فوریه ۲۰۲۱ میلادی

دلار با اندکی کش و قوس، آماده عبور از اهداف ۳۵ هزار تومان و ۴۰ هزار تومان و هم چنین لمس عدد ۵۰ هزار تومان در میان مدت است. برای دلار آمریکا در حالی می توان قیمت ۵۰ هزار تومان متصور بود که عدد دلار آمریکا به زیر ۲۱۰۰۰ تومان در کوتاه مدت نرفته و شاهد کاهش محسوسی در قیمت دلار آمریکا نباشیم.

همان طور که در نمودار بالا مشاهده می کنید، تحلیل تکنیکال دلار آمریکا در ایران مبین این واقعیت است که دلار مثل طلا و بورس در ایران، تابع وضعیت سیاسی و مرتب در یک کانال، وضعیت نوسانی شدید داشته است.

دلار همواره در کانال بلند مدتی، به روند صعودی پر فراز و نشیب خود ادامه داده است و با این تغییر جهت های گاها تند و تیز، نوساناتی را سبب شده که دلالان بازار، از آن برای نوسان گیری و سودهای شیرین استفاده کرده اند.

اگر چه دلار آمریکا گاها روند های نزولی کوتاه مدت را تجربه کرده است، اما از سال ۱۳۷۶ تا به امروز، همواره در یک کانال بلند مدتی به روند صعودی خود ادامه دهد و به نظر می رسد در صورتی که اتفاقی در عرصه سیاست بین المللی ایران و آزادسازی منابع ارزی و تسهیل فروش نفت خام ایران و بازگشت ارزهای صادراتی به اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۱ و به بعد رخ ندهد، لمس ۵۰ هزار تومان برای دلار، اجتناب ناپذیر است.

بنابراین پیش بینی دلار آمریکا در روزهای پایانی سال به متغیرات بسیاری وابسته است که بازگشت دلارهای ایران در کره جنوبی و سایر کشورها و بازگشت بایدن به برجام و امثالهم می تواند در افزایش یا کاهش آن به طرز چشمگیری تاثیر گذار باشد.

باید توجه داشت که انتخابات یوم الله ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ شمسی نیز اهرمی برای پایین نگهداشتن موقتی دلار آمریکا تصور می‌شود. اما تاثیری در روند بلند مدت صعودی نخواهد گذاشت.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۱۳ نظر

ورود

  • علیرضا بهمن ۲۵, ۱۳۹۹

    پس دلار ۵۰ تومنی میشه دیگه ؟؟

  • armanhm بهمن ۲۵, ۱۳۹۹

    افرادی که در بورس هستن لحظه شماری می کنن که ارزش پول ملی کاهش پیدا کنه. ای کاش بازار سهام به صورت دستوری یه ذره مثبت بشه که امثال شما یه خرده سود کنن و درباره ارزش پول ملی نظری ندن! شما همون با تحلیل هاتون شاخص ۸ میلیونی رو پیش بینی کنید به نظرم کافیه

    • علیرضا بانشی بهمن ۲۶, ۱۳۹۹

      اولا کسایی که داخل بورس هستن همشون دعا نمیکنن ارزش پول ملی کم بشه ، اینکه بورس ریزش کرد همش بازی سیاسی بود ، اونی هم که قدرت سیاسی داره اصلا براش مردم مهم نیستند ، هم با حرف اثبات کرده هم با عمل ، والا دلار رو میکنن پنجاه تومن ، بعدش چند میلیارد دلار میریزن تو بازار ، یه توافق کوچولو با امریکا میکنن دلار میشه ده تومن چند ده میلیارد دلار از بازار جمع میکنن ، اینکه یه عده ای زورشون رسیده بازار دستکاری کردن و قانون هم طرفشون هست نمیشه کارشون کرد تقصیر اقای زمانی نیست ، و تحلیل ۸ میلیون هم کاملا درست بود اگر حاکمیت به تعهدات خودش کبنی بر خصوصی سازی عمل میکرد

      • armanhm بهمن ۲۶, ۱۳۹۹

        شما یه چرخ داخل اینستاگرام بزن ، پر شده از افرادی که به روش های مختلف سعی می کنن بزور مردم رو پول دار کنن
        هیچ کسی هیچ حرفی نمی زنه مگر اینکه منفعت خودش پشت اون حرف باشه
        در آخر توصیه می کنم به جای پرداختن به این بحث های بی سر و ته و اتلاف وقت تصمیم های درست برای زندگی مون بگیریم که اسیر این مدل هیجانات نشیم و شاید بتونیم سبک زندگی بهتری رو برای خودمون انتخاب کنیم.

        • زینب احمدی بهمن ۲۷, ۱۳۹۹

          حرف شما درست ، ولی میشه واضح بگی چیکار کنیم زندگی بهتر داشته باشیم، اینایی هم که تو اینستا میگی قطعا تو فکر پولدار شدن خودشون هستند نه ما، ماهایی هم که رفتیم تو بورس سعی میکنیم حوصله داشته باشیم تا ببینیم جریان آب مارو کجا می‌بره دست و پا زدن زیادی هم باعث غرق شدن ،
          ان شاءالله که خدا با صابرین است .

  • yashar بهمن ۲۶, ۱۳۹۹

    خب خدا رو شکر آقای زمانی تونسته پولاشو جمع کنه یه ۱۰۰ دلاری بخره و منتظره که دلار بره بالا
    من هنوز مزخرفات شما در رابطه با بورس رو یادم نرفته
    هممون تو یه کشتی سوراخ سوراخ هستیم
    روزی که دلار بشه ۵۰ تومن همه با هم بد بختیم ، سایت خبری هم وجود نداره که توش مزخرف بنویسی 😉

    • علی زمانی بهمن ۲۶, ۱۳۹۹

      شما آزادی هر جو دوست داری تحلیل و برداشت کنی. هیچ تحلیل گری هم نیازی به کسب اجازه از حضرتعالی ندارد.
      تحلیل، تحلیل است . هیچ قطعیتی وجود ندارد. قطعیت، کار فال گیر ها و رمال ها است که گویا مشتریان زیادی هم در ایران عزیز دارد و محصول ذهن آفرینش‌گر ها و خدا باور ها است.
      اینکه شما هنوز ریزش دستوری زوری و سرکوب قیمتی را در ۵ ماه اخیر در بورس ایران، «خوب» متوجه نشدید، ارتباطی به تحلیل های بنده و دیگران ندارد.
      زمانی که دلار ۱۰۰۰ تومن بود، کسی روی ۵۰۰۰ تومن هم فکر نمیکرد. نمودار ارائه شد. شدن یا نشدنش نه ما را خوشحال میکند نه ناراحت. کل اقتصاد خراب است، شما گیر دادی به نمودار و تحلیل!

  • جیم موریارتی بهمن ۲۶, ۱۳۹۹

    هرچقدر دلار گرانتر بشه حنس های وارداتی گرانتر میشن، طوری که حتی بدون اعمال تعرفه گمرکی از طرف دولت ، واردات عملاً برای وارد کننده صرفه اقتصادی نخواهد داشت . بنابراین واردات کم میشه و تولید داخلی رونق می‌گیره و رشد اقتصادی به وجود میاد و بیکاری کم میشه .

    • علی زمانی بهمن ۲۶, ۱۳۹۹

      الیته با گرانی دلار، واردات مواد اولیه هم گران میشه و هزینه تمام شده تولید نیز افزایش خواهد یافت و اجناس ساخت داخل که ارز بری دارد نیز گران تر خواهد شد. بنابراین صرفا افزایش دلار، سبب رونق اقتصادی نخواهد شد. از طرفی ارزان تر شدن زیاد دلار هم صادرات را بی صرفه می کند.

  • علیرضا بانشی بهمن ۲۶, ۱۳۹۹

    اولا کسایی که داخل بورس هستن همشون دعا نمیکنن ارزش پول ملی کم بشه ، اینکه بورس ریزش کرد همش بازی سیاسی بود ، اونی هم که قدرت سیاسی داره اصلا براش مردم مهم نیستند ، هم با حرف اثبات کرده هم با عمل ، والا دلار رو میکنن پنجاه تومن ، بعدش چند میلیارد دلار میریزن تو بازار ، یه توافق کوچولو با امریکا میکنن دلار میشه ده تومن چند ده میلیارد دلار از بازار جمع میکنن ، اینکه یه عده ای زورشون رسیده بازار دستکاری کردن و قانون هم طرفشون هست نمیشه کارشون کرد تقصیر اقای زمانی نیست ، و تحلیل ۸ میلیون هم کاملا درست بود اگر حاکمیت به تعهدات خودش مبنی بر خصوصی سازی عمل میکرد

  • عباسی خرداد ۳۰, ۱۴۰۰

    سلام و عرض ادب ، میخواستم بدانم سایت شما را چگونه به صفحه اصلی گوشی خود اضافه نمایم . تشکر

  • کیمیا معظمی آذر ۲۳, ۱۴۰۱

    درود جناب زمانی. چرا نیستید؟ کجایید؟
    راستی چقدر تحلیل زیبای شما در سال ۱۳۹۹ درست بود و الان که زمستان ۱۴۰۱ اومده دلار ۴۰ و ۵۰ هزار تومانی داره می تازه. لطفا اگه امکان داره، این تحلیل را به روز کنید. خیلی ممنونم.