با ثروتمندترین و پر فروش‌ترین شرکت‌های ایرانی در سال ۹۹

با ثروتمندترین و پر فروش‌ترین شرکت‌های ایرانی در سال ۹۹

۱۰۰ شرکت برتر ایران (IMI-100) در سال ۱۳۹۹ معرفی شد. سازمان مدیریت صنعتی ایران، امسال نیز فهرست ثروتمند ترین و پر فروش ترین شرکت های ایرانی را بر اساس ارزیابی عملکرد آن ها در سال ۹۸ معرفی کرد تا جامعه با یک صد شرکت برتر ایران که بخشی از رشد ناخالص داخلی و تولید و صادرات بر بال فناوری را بر دوش می کشند، آشنا شود.

هر ساله از سال ۱۳۷۷ تا کنون، فهرست ۱۰۰ شرکت برتر ایران را سازمان مدیریت صنعتی وزارت صمت اعلام می کند. این رتبه بندی بر مبنای آمار و اطلاعات دقیق و شفاف درباره بنگاه های اقتصادی بورسی یا غیر بورسی کشور صورت می گیرد و ۳۳ معیار در رتبه بندی ۱۰۰ شرکت برتر ایران لحاظ می شود.

۳۳ شاخص و گروه های صنعتی در رتبه بندی ۱۰۰ شرکت برتر ایران دخیل است و گروهی از متخصصان در حوزه های مختلف، نسبت به رتبه بندی ۱۰۰ شرکت برتر ایران اقدام می کنند.

در سال ۱۳۹۹، همان طور که پیش بینی می شد، بزرگ ترین شرکت بورسی ایران یعنی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس که با نماد «فارس» در بازار سرمایه فعال است، برترین شرکت ایران معرفی شد.

این شرکت که کلکسیونی از بهترین سهام پتروشیمی ایران را در اختیار دارید، سرمایه گذار بسیاری از پروژه ها و پتروشیمی های کشور بوده و چند میلیارد دلار در سال کرونایی ۹۹ صادرات داشته است. بزرگ ترین شرکت بورسی ایران، اکنون برترین شرکت ایران است.

برای اطلاع از فرصت‌های سرمایه گذاری، استخدامی و تحقیقاتی و صادراتی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به سایت اینترنتی: https://www.pgpic.ir مراجعه کنید. این شرکت، سهامی عام است و دولتی یا سهامی خاص نیست. این شرکت در حال حاضر ۲۸۰ هزار میلیارد تومان ارزش بازاری داشته و ۲۸۷ میلیارد قطعه سهم در بازار بورس ایران دارد.

تصویر ایندکس سایت برترین شرکت ایران در سال ۹۹
تصویر تابلو معاملاتی شرکت فارس، برترین شرکت ایران در سال ۹۹

شرکت ملی صنایع مس ایران که با نماد فملی شناخته می شود، از دیگر شرکتهای برتر ایران در فهرست ۱۰۰ شرکت برتر در سال ۹۹ قرار گرفت. فولاد مبارکه اصفهان که با نماد فولاد، یکی از بزرگ ترین شرکت های بورسی ایران است، در فهرست ۱۰۰ شرکت برتر دیده می شود. افق کوروش، فروشگاه های رفاه، شرکت مهندسی فکو صنعت از شرکت های پیشرو سال ۹۹ هستند.

تصویر تابلو معاملاتی شرکت ملی صنایع مس ایران که در فهرست ۱۰۰ شرکت برتر ایران قرار دارد

در فهرست ۵۰۰ شرکت برتر ایران، بانک ها و موسسات اعتباری، بیشترین درآمد و دارایی را به خود اختصاص دادند و بیشترین صادرات نیز نصیب گروه پتروشیمی شد که با افزایش قیمت نفت در سال ۱۴۰۰ نیز باید منتظر درامدهای بیشتری باشند.

۸۹ درصد فروش کل شرکت ها به ۱۰۰ شرکت اول از ۵۰۰ شرکت برتر ایران اختصاص دارد که نشان دهنده بزرگی و تمرکز آن ها است. متاسفانه ۵۱ درصد از ۵۰۰ شرکت برتر ایران در سال ۹۹ در استان تهران قرار دارند. در سال ۹۸، فروش ۵۰۰ شرکت برتر ۳۵ درصد نسبت به سال ۹۷ رشد داشته است.

جزییات کامل از میزان فروش و صادرات و فعالیت ۱۰۰ شرکت برتر ایران در سایت سازمان مدیریت صنعتی به نشانی: https://imi100.imi.ir/Ranking در  دسترس است که اطلاعات خوبی را در اختیار دانشجویان، کارشناسان رشته‌های مختلف صنعتی و تجاری و هم‌چنین محققان قرار می دهد.

در سال ۹۸، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، شرکت پالایش نفت بندرعباس، شرکت سرمایه گذاری غدیر، شرکت فولاد مبارکه، شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان، بانک ملت، بانک رفاه کارگران، شرکت سرمایه گذاری پارس آریان و شرکت ایران خودرو در فهرست ۱۰ شرکت برتر ایران در سال ۱۳۹۸ قرار داشتند.

شرکت نفت ستاره خلیج فارس که در سال ۱۳۹۷ در فهرست ۷ شرکت برتر ایران از نظر میزان فروش قرار داشت، در سال ۹۸ و ۹۹ نتوانست این رتبه را تکرار کند و از فهرست ۷ شرکت برتر ایران خارج شد.

۱۰۰ شرکت برتر ایران
تصویر ایندکس سایت معرفی ۱۰۰ شرکت برتر ایران

در رتبه بندی ۱۰۰ شرکت برتر ایران، ۶ شاخص مد نظر است: شاخص سودآوری و عملکرد، شاخص بازار، شاخص بهره وری، شاخص صادرات و شاخص نقدینگی، هم چنین تعداد پرسنل هر شرکت که توسط شرکت هااظهار می شود و جزییاتش را در گزارش ۱۲ ماهه فعالیت هیات مدیره به مجمع عمومی می توانیم در کدال ببینیم، در محاسبات لحاظ شده است.

امیدواریم با گسترش فناوری اطلاعات در ایران عصر ۱۴۰۰، شاهد حضور استارت آپ های امروزی در فهرست ۱۰۰ شرکت برتر ایران در سال‌های آینده باشیم.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • میرانی مرداد ۲۰, ۱۴۰۰

    خیلی ممنون محتوای جالبی بود این روز ها که طرف حتی از تبلیغات لوله بازکنی برچسب ها استفاده نمیکنه و اینترنتی سفارش میده دیگه طرح صیانت از فضای مجازی نباید این راحتی و سرعت توی کارها رو از مردم بگیره امیدوارم یه فکری به حال مردم بکنن طرف الان برای لوله بازکنی هم اینترنتی سفارش میده چه برسه به سایر کارهای مهم که به اینترنت وابسته هستن