حقوق پیشنهادی برای کارگران در سال ۱۴۰۰ چقدر است؟

حقوق پیشنهادی برای کارگران در سال ۱۴۰۰ چقدر است؟

هادی ابوی، دبیرکل کانون عالی انجمن صنفی کارگری گفت: «رقم پیشنهادی از طرف ما برای حقوق سال آینده کارگران ۶ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان است و در جلسات شورای عالی کار در حال بررسی است.»

او اشاره کرد: «وضعیت معیشت کارگران، یکی از اصلی‌ترین مشکلات ایجاد شده برای جامعه کارگران است. که در این شرایط امیدی به درست شدن آن نداریم و برخلاف بعضی از ادعاها همه کارگران سختی بالارفتن تورم به صورت تدریجی را حس و سختی‌های آن را با تمام وجودشان لمس کرده‌اند.» او در ادامه بیان می‌کند: «حقوق دریافتی کارگران به زور یک هفته از زندگی آن‌ها را پاسخ می‌دهد. و نتیجه حقوق پایین کارگران، قسط و قرض‌های زیاد آن‌هاست و بالاجبار و برای پرداخت آن‌ها باید به اضافه کاری یا کار در شیفت‌های متعدد بپردازند.»

وی اضافه کرد: «بسیاری از کارگران برای ادامه زندگی و گذران آن مجبور به فروختن زیورآلات خانواده‌شان شده‌اند. چند وقتی می‌گذرد که گوشت از سبد غذایی آن‌ها خارج شده.» وی ادامه داد: «جامعه کارگری توقعی بجز این که دولت ثبات قیمت کالاهای اساسی را رقم بزند، ندارد. کارفرماها امروز به خوبی کارگرها را درک می‌کنند و آن‌ها با دیدن شرایط کارگرانشان بسیار نگرانشان هستند و طبیعتا این افکار و درگیری‌های ذهنی روی کارشان تاثیر منفی خواهد داشت. با این حال تمام مشکلات ذکر شده مربوط به زندگی روزمره کارگران است و اگر صحبت از ازدواج فرزندانشان یا تامین هزینه‌های جهیزیه و عروسی به میان بیاید، تبدیل به مصیبت بزرگ دیگری خواهد شد.»

او خاطرنشان کرد: «اگر کارگری به مبتلا به یک بیماری شود با مشکلات بزرگی در بخش درمان و بیمه تامین اجتماعی روبرو خواهد شد. کم بودن و عدم تطابق میزان حقوق تامین اجتماعی با شبکه بهداشت کشور، انگیزه و کیفیت کار کادر درمان را پایین می‌آورد.»

او در ادامه و پس از بیان اینکه حقوق سال آینده کارگران ۶ میلیون و ۸۵۰ هزارتومان خواهد بود بیان کرد: «در صورت تصویب شدن، این حقوق باز هم ۵۰ درصد میزان خط فقر خواهد بود.»

بیشتر بخوانید:

حداقل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۰: حوالی ۳ میلیون تومان؟

دیجیاتو
بدون نظر

ورود