علم در مورد تاثیر منفی دروغ مصلحتی بر کودکان چه می‌گوید؟

علم در مورد تاثیر منفی دروغ مصلحتی بر کودکان چه می‌گوید؟

دروغ مصلحتی گفتن به فرزندانتان در سنین پایین نه تنها می‌تواند برای آینده آن‌‎ها مشکل ساز باشد بلکه می‌تواند بر زمان حال آن‌ها نیز تاثیر بگذارد. اگر فرزند شما متوجه شود که به وی دروغ گفته شده است می‌تواند مشکلاتی در اعتماد آن‌ها به والدین ایجاد کند. در این مطلب می‌خواهیم بگویم که دروغ مصلحتی گفتن اشتباه است و تاثیرات دروغ گفتن بر بچه‌ها را با یکدیگر نگاه خواهیم کرد.

۱- دروغ مصلحتی گفتن ممکن است باعث اضطراب بچه‌های شما شود

مطالعات حاکی از آن است وقتی والدین به فرزندان دروغ مصلحتی می‌گویند، علاوه بر دروغ اضطراب هم می‌تواند به آن‌ها آسیب برساند. این اتفاق به دلایل زیادی رخ می‌دهد. والدین ممکن است از فرزندشان بخواهند که از آن‌ها در همه مسائل تبعیت کنند و یا در مورد رفتن به جایی دروغ بگویند. این شاید حتی برای شما هم اتفاق افتاده باشد که والدین شما بهتان قول دادند که شما را به پارک ببرند اما جای پارک شما را به سمت کلینیک دندان پزشکی برده باشند. البته ممکن است آن دروغ برای شما اذیت کننده باشد اما آن‌ها خیر شما را می‌خواهند. اگر سنتان بالاتر باشد شما کاملا درک این را دارید که چرا به شما دروغ گفته شده است. اما اگر یک کودک باشید دفعه بعد که به شما قول پارک رفتن می‌دهند شما شک خواهید کرد.

۲-  رابطه شما با فرزندتان ممکن است تغییر کند

دلبستگی بچه‌ها به والدینشان ممکن است با دروغ گویی آن‌ها تحت تاثیر قرار بگیرد و روابط آن‌ها پس دروغ مصلحتی خوب پیش نخواهد رفت. وقتی کودک هستیم دوست داریم حرف‌های بزرگترهایمان را بدون اینکه زیاد به آن‌ها فکر کنیم باور کنیم. حتی اگر چیزهای مسخره‌ای باشند. برای مثال آن‌ها می‌گویند اگر زیاد تلویزیون تماشا کنی چشمانت کور خواهد شد! و بچه‌ها هم باور می‌کنند. اما وقتی بچه‌ها بفهمند که این دروغ بوده ناراحت شده و مشکلات اعتماد به پدر و مادر را به همراه خواهد داشت.

۳- کودکانی که به آن‌ها دروغ گفته می‌شود در آینده مستعد دروغ گفتن بیشتر هستند

بسیاری از کارهایی که بزرگ‌ترها انجام می‌دهند آینده کودکان را رقم می‌زند، که دروغ مصلحتی نیز جز آن‌هاست. کودکانی به آن‌ها دروغ گفته شده است بیشتر مستعد پنهان کاری حقایق از والدین نسبت به همسالان خود هستند. حتی اگر والدین کمی به دروغ گفتن بپردازدند تاثیرش را روی فرزندان می‌گذارد. والدین به جای دروغ گفتن باید باید به فرزندانش دلایل اتفاقات را توضیح دهند. بیشتر اوقات بچه‌ها دلیل‌هایی که والدین می‌آورند را درک می‌کنند.

۴- آن‌ها در بزرگسالی به سختی با دیگران سازگار خواهند شد

دروغ گفتن در اغلب موارد کار را آسان‌تر می‌کند. بعضی اوقات بسیار سخت است که حقیقت را توضیح داد. دروغ شنیدن در کودکی می‌‎تواند کودکان را در با چالش‌های روانی و اجتماعی روبه‌رو کند. شخصیت آن‌ها نیز ممکن است مورد تغییر واقع شود و دور از دسترس نیست که به افرادی خودخواه تبدیل شوند. پذیرفتن احساسات بچه‌ها و ارائه گزینه‌های درست معمولا بچه‌ها را با رفتارهای درست آشنا می‌کند.

بیشتر بخوانید:

۹ توصیه ضروری برای حفاظت از کودکان در برابر غریبه ها

دیجیاتو
بدون نظر

ورود