حاجی فیروز در تهران رنگ عوض کرد

حاجی فیروز در تهران رنگ عوض کرد

با آغاز سال ۱۴۰۰ خورشیدی، شهرداری تهران برای سال نو برنامه ریزی هایی را انجام داد، اما در این میان ممنوعیت استفاده از چهره سیاه برای حاجی فیروز حواشی جدید را برای شهرداری تهران به وجود آورد.

در نخستین روز های نوروز ۱۴۰۰، بخشنامه معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران مبنی بر “پرهیز استفاده از حاجی فیروز با صورت سیاه در کارناوال های نوروزی” با واکنش های متعددی روبرو شد. در این نامه آمده است که درباره سیاهی چهره حاجی فیروز در کارناوال‌های نوروزی که امسال در مناطق مختلف تهران برگزار شده، نقدهایی مطرح شده است و برخی سیاه بودن چهره حاجی فیروز را نژادپرستانه عنوان کرده اند.

در ادامه این نامه همچنین آمده است که در مقابل، درباره ریشه‌های اساطیری و سیاهی صورت شخصیت حاجی فیروز و نسبت آن با سربلند بیرون آمدن سیاوش از آزمایش وَرِ گرم یا برآمدن او از دنیای مردگان و نیز با سیاهی صورت ناشی از دود زغال و آتش، در پژوهش‌های هنری و ادبی بحث‌های مفصلی شده است، و صرف نظر از بحث‌ها در این باره، لازم است که به منظور پیشگیری از سوءبرداشت‌های احتمالی، در کلیه برنامه‌های نوروزی شهرداری تهران از نمایش حاجی فیروز با صورت سیاه در کارناوال‌های نوروزی اجتناب شود.

رنگ حاجی فیروز
بخشنامه ای که طبق آن استفاده از چهره سیاه برای حاجی فیروز در تهران ممنوع شد

در این نامه از پژوهشگران ادبی و هنری و هنرمندان نمایشی، به ویژه از هنرمندانی که سال‌هاست نقش حاجی فیروز را ایفا می‌کنند، درخواست شده است که با گشایش بحث در این باره، در رسیدن به فهم دقیق‌تر از این موضوع کمک کنند.

محمدرضا جوادی یگانه، معاون شهردار تهران در امور اجتماعی و فرهنگی، در توییتی به این مسئله پرداخت و نوشت :”با اینکه حاجی فیروز ریشه‌های اساطیری دارد اما سوءبرداشت نژادی از چهره سیاه او را نمی‌‌توان انکار کرد”.

وی همچنین ضمن اعلام اینکه تا روشن تر شدن ابعاد موضوع، شهرداری تهران از این شخصیت با چهره سیاه استفاده نخواهد کرد؛ از اهالی علم و هنر برای گفتگو و پژوهش در این باره دعوت کرد.

رنگ حاجی فیروز
توضیحی که معاون شهردار تهران در صفحه شخصی اش، در توئیتر منتشر کرده است

حاجی فیروز چهره ای افسانه ای درمیان ایرانیان است که در نخستین روز های بهار به همراه عمو نوروز به شهر ها می آید تا آمدن نوروز را به مردم خبر دهد؛ وی مردی لاغر اندام و سیاه رخ است که با کلاه دوکی، گیوه های نوک تیز و لباس سرخ رنگ با دایره زنگی و تنبک به رقص و شیرین کاری و آواز کوبه ای میپردازد.

دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • مرتضی فروردین ۷, ۱۴۰۰

    شهرداری تهران خیلی بیجا کرد . این‌ها سنت های چند هزارساله ما هستند. نژاد پرستی برای جوانع غربیه نه اینجا .