بوتان در ۱۶ روز به ۹۳ درصد جمعیت خود واکسن کرونا زد

بوتان در ۱۶ روز به ۹۳ درصد جمعیت خود واکسن کرونا زد

برنامه ی واکسیناسیون عمومی کشور بوتان پس از گذشت تنها چند روز از آغاز آن به پایان خود نزدیک شده است.

پادشاهی کوچک بوتان که در میان رشته کوه هیمالیا واقع شده، گرچه برنامه ی واکسیناسیون عمومی خود را عامدانه با تأخیر آغاز کرد اما این تأخیر میمون مانع از موفقیت برنامه ی واکسیناسیون این کشور نشد.

این کشور کوچک که در میان کشورهای بزرگ هند و چین جای گرفته، در ماه ژانویه ۱۵۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا از هند دریافت کرد اما کار توزیع واکسن را در اواخر ماه مارس آغاز کرد تا با روزهای محبوب پیروان آیین بودا همزمان شود.

این کشور از ۲۷ مارس، در عرض تنها ۱۶ روز به حدود ۹۳ درصد جمعیت بزرگسال خود واکسن تزریق کرده است. در مجموع ۶۲ درصد جمعیت ۸۰۰ هزار نفری این کشور واکسن دریافت کرده اند.

سرعت بالای واکسیناسیون این کشور آن را در جایگاه دوم رده بندی جهانی از این نظر قرار داده است. در صدر این رده بندی، کشور کوچک تر سیشل قرار دارد که که ۶۶ درصد جمعیت حدوداً ۱۰۰ هزار نفری خود را واکسینه کرده است.

کمی جمعیت بوتان به طور حتم به انجام سریع واکسیناسیون آن کمک کرد اما این کشور موفقیت خود را مدیون گروهی از شهروندان داوطلب و متعهد خود معروف به Desuups و سیستم ذخیره سازی زنجیره سرد نیز هست.

وزیر بهداشت بوتان اعلام کرد تزریق واکسن به کسانی که موفق به دریافت نوبت اول آن نشدند ادامه دارد و تأکید کرد این کشور واکسن کافی برای واکسینه کردن تمام جمعیت خود را در اختیار دارد.

طبق قوانین بوتان، هر شخصی که در دوره ی همه گیری کرونا از خارج این کشور وارد آن شود باید به مدت ۲۱ روز قرنطینه شود. از زمان آغاز شیوع کرونا ۹۰ مورد ابتلا به این بیماری و تنها یک مورد مرگ بر اثر آن در این کشور به ثبت رسیده است.

پس از دریافت محموله ی واکسن کرونا در ماه ژانویه، دولت بوتان با جمعی از راهبان بودایی به مشورت پرداخت. راهبان بودایی معتقد بودند برنامه واکسیناسیون عمومی باید ۲ ماه به تعویق افتد و دیگر اینکه تزریق و دریافت اولین واکسن می بایست توسط زنان متولد سال مار صورت گیرد.

نیندا دمای ۳۰ ساله که اولین دریافت کننده ی واکسن کرونا در بوتان است، در اینباره گفت: «اجازه دهید کاری که امروز در اینجا انجام دادم به همه ی افراد هوشیار آرامش بخشد. و اجازه دهید قدم کوچکی که امروز برداشتم به همه ی ما در غلبه بر این بیماری کمک کند.»

بیشتر بخوانید:

حقایقی جالب درباره سرزمین زیبا و پر رمز و راز «بوتان»؛ کشوری که وزارت شادی دارد

بوتان: شادترین کشور دنیا که هیچ دی اکسید کربنی در آن تولید نمی شود

ازدواج خواهر پادشاه با برادر ملکه برای حفظ حلقه خاندان سلطنتی بوتان + تصاویر

منبع: insider
مطالب مرتبط
۶ نظر

ورود

  • پری فروردین ۳۱, ۱۴۰۰

    خوشبحالشون. آدم حسابیه پادشاهشون

  • مسعود فروردین ۳۱, ۱۴۰۰

    خوش به حال مردمشون که جونشون برای حکومتشون مهمه

  • بهروز فروردین ۳۱, ۱۴۰۰

    ولی هیچکی ازش حرفی نمیزنه. چون تو غرب نیست

  • اسمال فروردین ۳۱, ۱۴۰۰

    البته خاک بر سرد خودیا
    ولی ۸۰۰ هزار نفر؟ ۱۶ روز طول کشید؟
    میتونستن توی دوروز بزنن

    • ی نفر فروردین ۳۱, ۱۴۰۰

      توی ایران توی ۱۶ روز چند نفر واکسیناسیون شد؟

  • Source اردیبهشت ۱, ۱۴۰۰

    ۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹ نفر