حراج نامه دستنویس آلبرت انیشتین حاوی فرمول E=mc2 به قیمت ۱.۲ میلیون دلار

حراج نامه دستنویس آلبرت انیشتین حاوی فرمول E=mc2 به قیمت ۱.۲ میلیون دلار

نامه ای که توسط آلبرت انیشتین نوشته شده و در آن فرمول مشهور E=mc2 ذکر شده ، در یک حراجی به قیمت بیش از ۱.۲ میلیون دلار به فروش رسیده است که سه برابر قیمتی است که انتظار می رفت. آرشیویست های مرکز Einstein Papers Project در موسسه تکنولوژی کالیفرنیا و دانشگاه عبری اورشلیم می گویند که تنها سه نمونه مشهور دیگر از نوشتجات انیشتین وجود دارد که در آن ها با دستخط خود این فرمول تغییر دهنده جهان را به نگارش درآورده است.

نامه ای که توسط آلبرت انیشتین نوشته شده و در آن فرمول مشهور E=mc2 ذکر شده ، در یک حراجی به قیمت بیش از 1.2 میلیون دلار به فروش رسیده است

این نمونه چهارم که تنها نمونه نزد کلکسیون داران خصوصی بوده، تنها اخیراً در انظار عمومی قرار گرفته و انتظار می رفت به قیمتی حدود ۴۰۰,۰۰۰ دلار به فروش برسد. بابی لیوینگستون، معاون موسسه حراجی RR  در بوستون، این معادله را مشهورترین در جهان دانسته و گفته است: «از نگاه هولوگرافیک و فیزیک، این نامه از اهمیت بالایی برخوردار است». این معادله که به معادله جرم- انرژی مشهور شده بیانگر هم ارزی جرم و انرژی است و به عبارتی دیگر، بر اساس این فرمول، انرژی برابر است با حاصل ضرب جرم در مجذور سرعت نور. معادله E=mc2 جهان فیزیک را به کلی تغییر داد زیرا نشان می داد که زمان مطلق نبوده و جرم و انرژی معادل هم هستند.

نامه ای که توسط آلبرت انیشتین نوشته شده و در آن فرمول مشهور E=mc2 ذکر شده ، در یک حراجی به قیمت بیش از 1.2 میلیون دلار به فروش رسیده است

این نامه یک صفحه ای دستنویس به زبان آلمانی، توسط انیشتین برای لودویک سیلبرستین، فیزیکدان لهستانی-آمریکایی، در تاریخ ۲۶ اکتبر ۱۹۴۶ نوشته شده است. سیلبرستین به خاطر نقدهای معروفش به تئوری های انیشتین و به چالش کشیدن آن ها شناخته می شد. انیشتین در این نامه با سربرگ دانشگاه پرینستون نوشته است: «سوال شما از طریق فرمول E = mc2 پاسخ داده خواهد شد، بدون نیاز به سخنوری». خریدار این نامه دست نویس یک کلکسیون دار اسناد تاریخی است که نام وی ذکر نشده است. حراج این نامه یک جنگ تمام عیار بود و تا مبلغ ۷۰۰,۰۰۰ دلار، ۵ نفر برای خرید آن تلاش می کردند اما پس از این عدد تنها دو نفر به تلاش برای خرید نامه انیشتین ادامه می دادند.

بیشتر بخوانید: محتوای نامه آلبرت انیشتین در مورد بمب اتمی که مانع پیروزی هیتلر در جنگ جهانی دوم شد

منبع: thehindu
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود