پایتخت ترکمنستان گران ترین شهر دنیا در سال ۲۰۲۱ شد

پایتخت ترکمنستان گران ترین شهر دنیا در سال ۲۰۲۱ شد

بر اساس رده بندی وبسایت Mecer از هزینه های زندگی در سال ۲۰۲۱، عشق آباد، پایتخت ترکمنستان، با کنار زدن هنگ کنگ، حالا گران ترین شهر دنیا برای مهاجرت محسوب می شود.

اما دلیلش آن چیزی نیست که شاید فکر می کنید.

عشق آباد که سال گذشته در رتبه ی دوم این فهرست قرار داشت، این جایگاه را بیشتر از بحران مداوم اجتماعی – اقتصادی خود دارد که منجر به کمبود غذا و تورم شدید شده است.

همه گیری کرونا نیز لطمه ی زیادی به این کشور وارد ساخته است. واردات مواد غذایی در نتیجه ی نبود هیچگونه ارز خارجی در کشور کاهش یافته است. این امر باعث کمبود هر چه بیشتر مواد غذایی شده، چرا که مواد اولیه و ترکیبات خام برای تولید مواد غذایی در داخل ضروری هستند.

مثلاً یک گالن شیر پرچرب در این شهر ۱۵/۲۳ دلار قیمت دارد، در حالی که قیمت آن در شهر نیویورک ۴/۱۵ دلار است. متوسط هزینه ی اشتراک ماهیانه ی اینترنت در عشق آباد ۱۸۶ دلار اما در آمریکا حدود ۴۰ دلار است.

اما ظاهر پایتخت منزوی و دنج آسیای مرکزی تصویر متفاوتی از آن ترسیم می کند.

عشق آباد به ساختمان های سفید مرمرین باشکوهش مشهور است. بیش از ۵۰۰ فقره از این ساختمان ها در عشق آباد وجود دارد. بر اساس تخمین ها، ترکمنستان چهارمین ذخایر بزرگ گاز دنیا را در اختیار دارد که نزدیک به ۱۰ درصد از ذخایر جهانی گاز را تشکیل می دهد.

با این حال، این کشور به دلیل افت شدید قیمت گاز در سال ۲۰۱۴ گرفتار بحرانی اقتصادی ای شد که به افزایش تورم و قیمت مواد غذایی انجامید.

ترکمنستان که در گذشته تا سال ۱۹۹۱ بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود، به مخفی کاری و سابقه ی تاریک حقوق بشری اش مشهور است، به طوری که سازمان دیده بان حقوق بشر در گزارشی در سال ۲۰۲۰ از آن به عنوان «کشوری بسته و سرکوبگر» تحت دیکتاتوری قربان‌قلی بردی‌محمدف نام برد. رئیس جمهور این کشور به رفتارهای عجیب و غریبش هم مشهور است و سال گذشته یک مجسمه ی طلای ۵/۷ متری به افتخار نژاد سگ مورد علاقه اش برپا کرد.

بیروت، پایتخت لبنان هم در معضل اقتصادی مشابهی به سر می برد، شهری که سال گذشته جایگاه چهل و پنجم را در این فهرست داشت اما امسال در رتبه ی سوم قرار گرفته است.

به گفته ی وبسایت Mecer، بالا بودن هزینه های زندگی در بیروت نتیجه ی رکود اقتصادی شدید و فراگیری است که بر اثر شدت گرفتن بحران های متعددی به وجود آمده است – بزرگ ترین بحران اقتصادی این کشور، همه گیری کرونا و انفجار بندر بیروت در سال ۲۰۲۰.

در این میان، دیگر کشورهای حاضر در ۱۰ جایگاه اول فهرست پرهزینه ترین شهرهای دنیا برای زندگی، هنگ کنگ، توکیو، زوریخ و شانگهای هستند که به ترتیب رتبه های دوم، چهارم، پنجم و ششم را از آن خود کرده اند و البته حضورشان در این فهرست تعجبی ندارد.

نیویورک گران ترین شهر آمریکا است و رتبه ی چهاردهم این رده بندی جهانی را از آن خود کرده است. این شهر با ۸ پله سقوط نسبت به رتبه ی سال گذشته ی خود در این جایگاه قرار گرفته است. دو شهر بعدی لس آنجلس و سان فرانسیسکو هستند که جایگاه بیستم و بیست و پنجم را در دنیا دارند.

تفلیس پایتخت گرجستان، لوساکا پایتخت زامبیا، و بیشکک پایتخت قرقیزستان، در قعر این فهرست قرار دارند و از ارزان ترین شهرهای دنیا محسوب می شوند.

برای تهیه ی این گزارش سالانه شهر نیویورک مبنا قرار داده می شود و در آن ۲۰۹ شهر دیگر دنیا بر اساس عواملی از جمله هزینه های مسکن، غذا، حمل و نقل و تفریح رتبه بندی می شوند.

منبع: insider
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۳ نظر

ورود

  • مسعود تیر ۱۹, ۱۴۰۰

    طبق معمول ایران جزو دنیا نیست 🙂

  • دروغ نگید تیر ۱۹, ۱۴۰۰

    من عشق آباد بودم سال پیش
    بسیار شیک و مدرن و قیمت غذا هم خیلی خوب بود الکی قصه نگین رستوران سلطان در عشق آباد عاااالی بود بی نظیر و در یک کلمه رویایی

  • مصطفی نیکوخصلت عشق آباد اردیبهشت ۵, ۱۴۰۲

    واقعا زیباست هوای عالی با مردمان خونگرم من مشهد زندگی میکنم بخاطر موقعیت شغلی ولی اصالتا عشق آبادی هستم …چشمه علی هم نزدیک عشق آباد اونم خوش آب و هوا و زیبا و رویایی از لحاظ مخارج زندگی ارزش داره هزینه ای ک میکنی