چند وقت یک بار باید ملحفه خود را بشوییم؟

چند وقت یک بار باید ملحفه خود را بشوییم؟

هیچ چیز مثل خزیدن توی رختخواب و خود را لای پتو پیچیدن و در نرمی تخت و بالش فرو رفتن لذت‌بخش نیست. اما قبل از این که جا خوش کنید، این را بدانید که رختخواب شما بی‌شباهت به ظرف آزمایشگاه مخصوص کشت میکروب نیست! ترکیب عرق، بزاق دهان، شوره سر، سلول‌های مرده‌ی پوست و حتی ذرات غذا رختخواب شما را تبدیل به محیطی بسیار مناسب برای رشد موجودات ذره‌بینی نظیر باکتری‌ها، قارچ‌ها، ویروس‌ها و حتی حشرات ریز می‌کند.

رختخواب‌تان ممکن است میزبان باکتری‌ها باشد

چند وقت یک بار ملحفه روی تخت را بشوییم

رختخواب می‌تواند محلی برای رشد گونه‌های مختلف باکتری باشد. برای نمونه، پژوهش‌های انجام شده درباره‌ی ملحفه‌های بیمارستان‌ها نشان داد که باکتری استافیلوکوک در این تختخواب‌ها یافت می‌شد. این باکتری‌ها معمولا بی‌خطر هستند اما اگر از طریق یک زخم وارد بدن شوند، می‌توانند باعث بیماری‌های وخیمی شوند و البته برخی گونه‌های این باکتری از برخی دیگر آسیب جدی‌تری به بدن وارد می‌کنند: مثلا استافیلوکوکوس اورئوس که نسبتا مسری است و می‌تواند منجر به عفونت‌های پوستی، سینه‌پهلو و آکنه شود. نه تنها این گونه باکتری بر روی بالش‌ها زندگی می‌کند بلکه برخی سویه‌های آن نسبت به آنتی بیوتیک نیز مقاوم هستند.

رختخواب‌ها حشرات را به خود جلب می‌کنند

چند وقت یک بار ملحفه روی تخت را بشوییم

روزانه حدود ۵۰۰ میلیون سلول پوست هنگام خواب از بدنتان جدا می‌شود. این سلول‌های پوست ممکن است هیره‌های گرد و خاک (نوعی بندپای میکروسکوپی) را به خود جلب کنند. هیره‌ها این سلول‌ها را می‌خورند. این هیره‌ها می‌توانند منجر به آلرژی و حتی آسم شوند.

ساس هم خطر بعدی است. اگرچه توانایی انتقال بیماری این حشره‌های ریز (با طول ۵ میلی‌متر) محرز نشده، اما ساس‌ها می‌توانند لکه‌های قرمز خارش‌دار روی پوست و همچنین عارضه‌های روانی از جمله اضطراب و بی‌خوابی را از خود به جای بگذارند. امکان انتقال ساس به خانه بر روی سطوح نرمی همچون لباس و کوله‌پشتی وجود دارد.

جرم‌های خانگی

چند وقت یک بار ملحفه روی تخت را بشوییم

ممکن است جرم‌ها را از وسایل آلوده در خانه، مثل لباس‌ یا حوله‌های کثیف، توالت یا حمام و یا حتی حیوانات خانگی به رختخواب بیاورید. حوله‌های توالت و حمام اغلب میزبان انواع و اقسام باکتری‌ها من‌جمله استافیلوکوکوس اورئوس و اشریشیا کُلی هستند. شست و شوی نادرست هم می‌تواند باعث گسترش این جرم‌ها به سایر وسایل از جمله ملحفه‌های روتختی باشد. حتی بیماری‌هایی مثل سوزاک قابلیت انتقال از طریق حوله و ملحفه آلوده را دارند. گونه‌های میکروسکوپی مختلف توانایی زنده ماندن بر روی پارچه را دارند. برای نمونه ویروس آنفلوانزا می‌تواند بین ۸ تا ۱۲ ساعت بر روی پارچه و ویروس‌های واکسینیا می‌توانند تا ۲۴ هفته بر روی پشم و پنبه زنده بمانند.

بهداشت رختخواب

چند وقت یک بار ملحفه روی تخت را بشوییم

با شستن درست و منظم می‌توان از تبدیل جرم‌ها به تهدیدی برای سلامتی جلوگیری کرد. اما هر چند وقت یک بار باید ملحفه‌ها را بشوییم؟ از آنجایی که شستن هر روزه‌ی ملحفه‌ها دشوار است، حداقل کاری که می‌شود به طور روزانه انجام داد، هوا دادن آن‌هاست. وقتی روی ملحفه‌ها می‌خوابیم رطوبت ایجاد می‌شود. هر صبح می‌توانی لحاف را کنار بزنیم تا ملحفه‌ها بتوانند هوا بخورند و بدین ترتیب ملحفه‌ها و تشک‌تان مکان رشد هیره‌ها و باکتری‌ها نخواهد بود.

از آن جایی که شستن تخت دشوار است، می‌توانید آن را با روکشی قابل شست و شو بپوشانید و هر هفته یا دو هفته یک بار بشویید. جاروبرقی کردن تشک به طور ماهانه می‌تواند عوامل آلرژی‌زا را برطرف کند. به طور مداوم تشک‌تان را پشت و رو کنید و یا اگر بیش از ۱۰ سال است که آن را دارید، تعویضش کنید.

پیشنهاد می‌شود که روتختی‌تان را هر هفته (یا در صورت امکان بیشتر) بشویید؛ به‌خصوص اگر زمان زیادی را در تختخواب می‌گذرانید، شب‌ها لخت می‌خوابید یا اگر زیاد عرق می‌کنید. همچنین پیشنهاد می‌شود که روبالشی‌تان را هر دو سه روز یک بار عوض کنید.

چند وقت یک بار ملحفه روی تخت را بشوییم

برای از بین بردن جرم‌ها، تمامی روتختی‌ها و روبالشی‌ها باید در دمایی بین ۴۰ تا ۶۰ درجه سانتی گراد شسته شوند. ماشین لباس‌شویی را زیاده از حد پر نکنید و از شوینده‌ی کافی استفاده کنید و نیز قبل از استفاده از ملحفه‌ها اطمینان حاصل کنید که خوب خشک شده باشند.

دوش گرفتن قبل از رفتن به رختخواب، نخوابیدن در رختخواب با بدن عرق‌آلود، پاک کردن آرایش، استفاده نکردن از کرم، لوسیون و روغن قبل از خواب می‌توانند به تمیز نگاه داشتن ملحفه‌ها کمک کنند. نبردن غذا و حیوانات خانگی به رختخواب و درآوردن جوراب‌های کثیف نیز همگی می‌توانند به شما برای داشتن رختخوابی پاک‌تر کمک کنند.

 

بیشتر بخوانید:

عدم تعویض هفتگی ملحفه های تخت و مخاطرات آن در بهداشت عمومی بدن

منبع: CNN
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود