محاکمه نگهبان ۱۰۰ ساله اردوگاه کار اجباری نازی در آلمان

محاکمه نگهبان ۱۰۰ ساله اردوگاه کار اجباری نازی در آلمان

یک نگهبان سابق یکی از اردوگاه های کار اجباری نازی که حالا ۱۰۰ سال دارد به زودی محاکمه خواهد شد.

این مرد که نام آن بر اساس قوانین رسانه های آلمان فاش نشده، به معاونت در ۱۸ مورد قتل متهم شده است.

او که از سال ۱۹۴۲ تا ۱۹۴۵ نگهبان اردوگاه زاخسنهاوزن بود، متهم به کشتار «آگاهانه و خودخواسته» ی زندانیان در دوران فعالیتش در این اردوگاه شده است. زاخسنهاوزن یکی از بزرگ ترین اردوگاه های کار اجباری نازی بود که در آن تا حدود ۱۰۰ هزار نفر کشته شدند.

گفته می شود متهم در اعدام زندانیان از طریق تیرباران و همینطور با استفاده از گاز سیکلون‌ ب شرکت داشته، ماده ی شیمیایی ای که از آن در اتاق های گاز آشویتس و دیگر اردوگاه های مرگ نازی در دوران جنگ جهانی دوم استفاده می شد.

دادستانی شهر نویروپین معتقد است این مرد علیرغم سن زیاد، توانایی حضور در دادگاه به مدت حداکثر دو ساعت و نیم در هر روز را دارد.

از سال ۱۹۳۶ تا ۱۹۴۵ نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر در اردوگاه زاخسنهاوزن، در حومه ی برلین، پایتخت آلمان زندانی بودند.

اردوگاه زاخسنهاوزن

نزدیک به نیمی از زندانیان بر اثر کار زیاد، بیماری یا اعدام جان خود را از دست دادند. بسیاری از آن هایی که جان به در بردند هم به دیگر اردوگاه های مرگ دولت نازی منتقل شدند.

زندانیان اردوگاه زاخسنهاوزن، زندانیان سیاسی، اعضای فرقه مذهبی شاهدان یهوه، اسرای جنگی شوروی، مردان همجنس گرا و یهودیان بودند.

در ماه فوریه اعلام شد زن سالخورده ی دیگری به خاطر آنچه شرکت در قتل عام اقلیت های مذهبی و زندانیان سیاسی عنوان شده، دادگاهی خواهد شد.

این زن ۹۵ ساله که تایپیست اردوگاه کار اجباری اشتوتهوف بوده، امسال محاکمه خواهد شد. او به معاونت و همدستی در بیش از ۱۰ هزار قتل متهم شده است.

اسکار گرونینگ، یکی از نگهبانان اردوگاه آشویتس هم در کمک آگاهانه به قتل عام زندانیان گناهکار شناخته شد و در سال ۲۰۱۵ به چهار سال حبس محکوم شد. او پیش از آغاز دوران محکومیتش، در سن ۹۶ سالگی درگذشت.

در موردی در سال ۲۰۱۱، دادگاهی در مونیخ، جان دمینیوک را در معاونت در قتل ۲۸ هزار نفر در اردوگاه مرگ سوبیبور در لهستان گناهکار شناخت. دمینیوک یکی از نگهبانان این اردوگاه بود.

منبع: insider
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود