معامله سری چین با سازمان جهانی بهداشت برای پنهان کردن منشا ویروس کرونا

معامله سری چین با سازمان جهانی بهداشت برای پنهان کردن منشا ویروس کرونا

بر طبق ادعاهای مطرح‌شده، دولت چین از یک کمپین برای تاثیر گذاشتن بر سازمان جهانی بهداشت در قضیه‌ی شیوع ویروس کرونا استفاده کرده و همین باعث شده که سازمان فرصت متوقف کردن این همه‌گیری را از دست بدهد.

بررسی انجام‌شده توسط The Sunday Times حاکی از تلاش‌های پکن برای کنترل فرآیند تصمیم‌گیری آژانس و ایجاد خلل در انجام تحقیقات آن بوده است. این گزارش مدعی است استقلال این نهاد بهداشتی پیش از شیوع جهانی این ویروس در ابتدای سال ۲۰۲۰ خدشه‌دار شده بوده.

 

ویروس کرونا

بنابر ادعای این گزارش، سازمان جهانی بهداشت نتوانسته علناً اطلاعات غلط چینی‌ها را به چالش بکشد. در نتیجه در اعلام وضعیت اضطراری بین‌المللی تاخیر داشته و دولت‌ها را از برقراری منع سفر به چین منصرف کرده تا خدشه‌ای به اقتصادش وارد نشود.

حتی به این اشاره شده که مقامات سازمان به یک معامله‌ی پشت پرده با چینی‌ها تن داده‌اند تا تحقیقات حول منشا ویروس کووید ۱۹ را تضعیف نمایند. به این شکل که دانشمندان را از این نظریه که کرونا از یک آزمایشگاه در چین نشت کرده منحرف کرده و به آنان بقبولانند که این ویروس از حیوانات وحشیِ یک بازار شیوع یافته است.

ویروس کرونا

این نظریه در ابتدا توسط سازمان جهانی بهداشت «به‌شدت محتمل» نامیده و رد شد اما حالا کارشناسان می‌گویند که امکان «خطای انسانی» در آزمایشگاه می‌تواند وجود داشته باشد. ایالات متحده در حال فشار به سازمان برای بررسی علت احتمالی است.

کووید ۱۹ در سرتاسر جهان شیوع یافته و تا کنون بیش از ۴.۳ میلیون نفر در جهان (که ۱۴۰ هزار نفرشان بریتانیایی بوده‌اند) را به کام مرگ کشانده. از دیگر ادعاهای گزارش منتشره این است که روابط نزدیک مابین ریاست سازمان جهانی بهداشت و چین باعث ناتوانی سازمان برای به چالش کشیدن کشور چین بر سر پیدایش ویروس کرونا شده است.

ویروس کرونا

پروفسور ریچارد اِبرایت، عضو جمعیت امراض واگیردار امریکا، به Sunday Times گفت که تلاش‌های چین نقشی تعیین‌کننده در تاثیر بر ناتوانی آژانس در اقدام بموقع داشته است. «هیچ توجیه علمی یا پزشکی برای موضعی که سازمان در ژانویه و فوریه ۲۰۲۰ اتخاذ کرد وجود ندارد. تنها توجیه آن حفظ روابط حسنه با دولت چین بوده. از طریق آن راهبرد، سازمان، سد راه تلاش‌هایی از جانب سایر ملت‌ها برای کنترل مرزها شد که می‌توانست شیوع ویروس را محدود کند.»

یکی از سخنگوهای سازمان جهانی بهداشت در جواب گفته: «اولویت اساسی سازمان، پایان بخشیدن به مرحله‌ی حاد همه‌گیری کووید ۱۹ است… مطلب Sunday Times پر از اشتباه، دروغ، ادعاهای بی‌اساس، تحریفات تعمدی و حذف عمدی هر چیزی است که نتیجه‌گیریِ از پیش تعیین‌شده‌ی مقاله را برنمی‌تابیده.»

ویروس کرونا

وی ادامه می‌دهد: «تحلیل‌های مستقل بسیاری در رابطه با پاسخ جهانی به کووید ۱۹ از جمله کارهای سازمان جهانی بهداشت وجود دارد. کارهای سازمان و اخطارهای اولیه‌ای که صادر کرده نیز در این تحلیل‌ها ذکر شده است. هم اکنون اولویت ما پایان دادن به مرحله‌ی حاد همه‌گیری است. به طور خاص، سازمان در حال تلاش برای قادر ساختن کشورها برای واکسینه کردن پزشکان و پرستاران، افراد کهنسال و سایر گروه‌های آسیب‌پذیر است. و این کارها در زمانی در حال پیگیری است که ۷۵ درصد واکسیناسیون‌ها تنها در ۱۰ کشور صورت گرفته است.»

بیشتر بخوانید:

سویه لامبدا ویروس کرونا چیست؟

۲۰ هزار سال قبل هم ویروس کرونا شیوع پیدا کرده بود

هشدار «زن خفاشی» چین درباره ویروس کرونا؛ جهش های مرگبارتری در راه است

منبع: Dailymail
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲ نظر

ورود

  • H مرداد ۲۵, ۱۴۰۰

    کم کم پرده ها کنار میره و دست های کثیفشون رو میشه

    • خسته مرداد ۲۶, ۱۴۰۰

      به شیطان اعتقادی ندارم ولی اگه وجود داشته باشه یه خرس زرده که همش عسل میخوره