فرار ۶۴۰ افغانستانی با هواپیمای نظامی آمریکا از فرودگاه کابل

فرار ۶۴۰ افغانستانی با هواپیمای نظامی آمریکا از فرودگاه کابل

تصاویر غم انگیزی منتشر شده که صدها پناهنده ی وحشت زده ی افغانستانی را تنگ یکدیگر در یک هواپیمای نظامی آمریکا در فرودگاه کابل نشان می دهد.

هواپیمای باری C-17 گلوب مستر نیروی هوایی آمریکا روز یکشنبه در حالی از فرودگاه کابل از زمین برخاست که ۶۴۰ افغانستانی خود را به سختی به داخل آن رسانده بودند.

یک مقام نظامی آمریکا گفته خدمه ی این هواپیما تصمیم گرفتند به جای پیاده کردن مردم، با آن ها پرواز کنند.

مقامات نظامی آمریکا فرار ۶۴۰ افغانستانی با این هواپیما را تأیید کردند.

تصور می شود این بیشترین جمعیتی باشد که تاکنون با هواپیمای C-17 حمل شده است، یک هواپیمای غول پیکر نظامی که نزدیک به سه دهه در خدمت آمریکا و هم پیمانانش بوده است.

هواپیمای C-17 برای حمل چنین بار سنگینی طراحی نشده اما افغانستانی های وحشت زده که به دنبال راهی برای فرار بودند خود را از رمپ نیمه باز هواپیما به داخل آن کشیدند.

به گفته ی مقامات آمریکایی، این یکی از چندین هواپیمایی بود که با صدها سرنشین موفق به پرواز از فرودگاه کابل شدند و برخی از آن ها شاید جمعیتی بسیار بیشتر از ۶۴۰ نفر را در خود جای داده بودند.

وحشت و هرج و مرج روز گذشته منجر به مرگ چند تن در فرودگاه کابل شد چرا که مردمی که سعی در فرار از دست طالبان را داشتند در باند فرودگاه جمع شدند و خود را به هواپیماها می چسباندند.

برخی زیر دست و پا له شدند و بعضی از آن ها که خود را به یکی از جت های از زمین برخاسته ی آمریکا چسبانده بودند در صحنه ای دلخراش از آسمان به پایین سقوط کردند و جان خود را از دست دادند.

۸ افغانستانی نیز زمانی کشته شدند که سربازان شروع به فراری دادن هزاران نفر از مقامات غربی حاضر در افغانستان کردند.

گزارش ها از مرگ ۳ مرد افغانستانی زیر چرخ های یکی از هواپیماهای فرودگاه کابل حکایت دارد.

۲ افغانستانی نیز که سعی داشتند به یک هواپیما حمله ببرند توسط سربازان آمریکایی که برای کنترل شورشیان گماشته شده بودند، با ضرب گلوله کشته شدند.

تا شب گذشته ۹۰۰ نفر از سربازان انگلیسی و ۶ هزار نفر از سربازان آمریکایی از فرودگاه کابل محافظت می کردند.

پنتاگون شب گذشته اعلام کرد تمامی پروازهای داخلی و خارجی افغانستان به جهت احتیاط متوقف شده است و روشن نیست چه زمانی از سر گرفته خواهد شد.

منبع: mirror
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • ارژنگ مرداد ۲۶, ۱۴۰۰

    از کسانی که ۱۵ نفری سوار پژو میشن که بیان ایران، هیچی بعید نیست .
    خدا به داد ایران برسه …

  • greenwich مرداد ۲۶, ۱۴۰۰

    فیلم قصرهاشونو دیدین؟ خونه های لاکچریشونو؟ لندکروزرهاشونو؟ تو خود امریکا لندکروزر لاکچریه با قیمت بالای ۱۰۰ هزار دلار. بعد تو افغانستان هر نماینده مجلس و هر شهردار برا پسراش یکی یدونه صفر خریده.
    تو این ۲۰ سال مسئولینشون به جا اینکه با پول کمکهایی که میشده مدرسه بسازن جاده بسازن درمانگاه و بیمارستان بسازن رفتن قصر برا خودشون ساختن. حتی همون ترسوهای پنجشیر هرکدوم یکی دوتا قصر دارن. تو دبی که حتما شنیدین ایرانیا و افغانیا بیشترین سرمایه رو بردن. ما که هیچی. اما افغانستان مگه صنعت و نفت داره که سرمایه ببرن؟ نه بابا. پولی که باید مدرسه و امکانات میساختن رو بردن دبی.
    یا همین احمد مسعود که دارن ازش قهرمان سازی میکنن یه قصر تو کابل داره. یه قصر تو پنجشیر. خودشم تا همین ۱ ماه پیشا ساکن المان و فرانسه بوده. دو تابعیته هستش. تو فرانسه یه خونه لاکچری داره. خب از کجا اورده؟
    دخترشم که هی پنجشیر پنجشیر میکرد پستهاش برا ۴۰ روز پیش بود.
    یعنی فسادی که دارن و داشتن رو دست زده رو ماها.
    یادمه ۲ سال پیشا بود حتی تو امریکا معترض بودن چرا اینا با پول مالیات امریکایا قصر میسازن.
    بعد یه عده دارن از این مفسدین قهرمان میسازن. برین خود افغانیا قبول ندارن اینا رو. پدرشو قبول داشتن فقط. تو محلمون داریم چندتا خانواده افغان. تک تکشون میگن احمد شاه مسعود شیر بود. اما پسراش حتی گربه هم نیستن.
    ژنرال دوستمشون که به خودش همینطوری لقب ژنرال داد. فرار کرد
    اون عطا نور محمدشون که میگفت من پادشاه و شیر شمالم. فرار کرد. این گفته بود تا قطره اخر خونش وای میسته. گفته بودا.حرفاش فوتوشاپ نیست
    اون شیر هراتشونم از ترس رفت بالای کوه گفت توطئه کردن منو بکشن. یعنی اینقدر احمق. حتی تو حرفاش میگه نمیخوام کشته بشم. طالبان بهش میخندید طرف تو این سن از مردن میترسه. طالبان بهش پیام داد پیرمرد بیا پایین کاریت نداریم اصلا تو رو قرار نیست زندونی کنیم. اخرشم اومد ایران سربار ما بشه.

    تک تکشون کلی قصر دارن و پولی که بهشون کمک شده تا مدرسه بسازن رو بردن دبی اروپا استانبول.
    اون ژنرال دوستمشون هواپیما خصوصی داره. اخه یکی نیست بگه تو کشورت فقیرترین کشور دنیاست. مردمت گدایی میکه لب خیابون. هواپیما خصوصیت برا چیه؟ اصلا از کجا اوردی؟
    قبل اومدن طالبان فیلمشو دیدم از داخل لندکروزرهای سفید صفر کیلومتر داشتن برا طالبان کری میخوندن. همشونم به اصطلاح اقازاده ها بودن. کلاش به دست و قلیون به دست کری میخوندن. طالبان اومد هیچ غلطی نکردن. همشون فرار کردن.

    بازم بگما شیعه هاشون مقاومت کردن. اینجا حرفام سوء برداشت نشه. همشون ترسو نبودن. مثلا سلیمه یا نسیمه مزاری. اسمشو فراموش کردم. با مردمش تا اخر جنگید. عکسشو دیدم لبخند میزد. یه لبخند رضایت بخش که اگه اسیر شده یا استانش سقوط کرده حداقل جنگید. اما پنجشیر پنجشیر که هی میگفتن دیشب بدونه یک دونه تیراندازی واگذار شد به طالبان. چون کوهستانیه طالبان فردا پس فردا قراره برن تحویل بگیرن