پخش کارتونی درباره مضرات چاقی و پرخوری در کره شمالی در بحبوحه بحران غذایی این کشور

پخش کارتونی درباره مضرات چاقی و پرخوری در کره شمالی در بحبوحه بحران غذایی این کشور

هفته ی گذشته کارتونی از تلویزیون دولتی کره شمالی پخش شد که از قرار معلوم هشداری به کودکان درباره ی چاقی و پرخوری بود. این در حالی است که این کشور در بحران غذایی به سر می برد و اینطور که گفته می شود کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی نیز خود چندین کیلوگرم کاهش وزن داشته است.

در ویدئوی کوتاهی از این کارتون که در توییتر چاد اوکارل، خبرنگار ساکن سئول وبسایت خبری NKNews منتشر شده، دو دختربچه در یک روز زمستانی در حال قدم زدن در خیابان های شهر هستند. یکی از آن ها دوست خود را که فربه تر است به خاطر اینکه علیرغم وزن بالایش می خواهد تا خانه را با اتوبوس برود سرزنش می کند و می گوید به جای این کار باید پیاده روی کند.

بعد از آن، این دو دوست به خانه ی دختر اول می روند و در حالی که دختر لاغرتر مشغول انجام حرکات آکروباتیک است دوستش سرگرم خوردن می شود و روی مبل چرت می زند. کالین زوئیرکو خبرنگار تحلیلی ارشد وبسایت خبری NKNews در توییتی نوشت حکومت کره شمالی می تواند از این کارتون برای نمایش رفاه در این کشور هم بهره ببرد.

این نخستین باری نیست که کره شمالی از کارتون های کودکانه برای کنترل شهروندان خود استفاده می کند. از دهه ی ۱۹۷۰ تا دهه ی ۲۰۱۰، کارتون سریالی طولانی ای به نام «سنجاب و جوجه تیغی» پخش می شد که در آن شخصیت های حیوانی ای وجود داشت که برای دفاع از زیستگاه خود در برابر متجاوزین به تجهیزات نظامی مجهز بودند. بسیاری این کارتون را یک پروپاگاندای نظامی می دانند.

کارشناسان پیوسته در حال رصد و بررسی برنامه های تلویزیون دولتی کره شمالی، نشست های حزب حاکم آن و رهبرش کیم جونگ اون هستند تا به سرنخ هایی درباره ی حکومت پنهانکار این کشور دست یابند.

پخش این کارتون با تغییر وزن محسوس کیم جونگ اون مصادف شده است. تصور می شود کیم ظرف دو ماه گذشته مقدار قابل توجهی کاهش وزن داشته و رسانه های دولتی کره شمالی در گزارشی اعلام کردند مردم این کشور از دیدن ظاهر «نزار» او غمگین شدند. طبق ارزیابی سرویس جاسوسی کره جنوبی در ماه ژوئیه، کیم که همواره اندامی تنومند داشت بیش از ۱۸ کیلوگرم وزن کم کرده است. در تصاویری که اخیراً از کیم منتشر شده به نظر می رسد او باز هم وزن کم کرده است.

در ماه ژوئن کیم به مردم کره شمالی اعلام کرد این کشور با کمبود شدید مواد غذایی مواجه شده و وضعیت را «وخیم» توصیف کرد. پیش تر در همین ماه سرویس جاسوسی کره جنوبی در گزارشی از اقدام حکومت کره شمالی به پخش ذخایر اضطراری برنج ارتش این کشور خبر داد، امری که گویای شدت بحران غذایی در کره شمالی است.

منبع: insider
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • arsa شهریور ۱۲, ۱۴۰۰

    داداش اول بذار مردم بدونند مفهوم غذا یعنی چی بعد در مورد پرخوری بحث کن

  • مسعود شهریور ۱۲, ۱۴۰۰

    در اینکه حکومت کره شمالی یک دیکتاتوری تمام عیاره شکی نیست ولی گاهی حرفها و تحلیلهایی که میشه (عمدتا توسط رسانه های غربی) واقعا مسخره است. یارو میگه “این نخستین باری نیست که کره شمالی از کارتون های کودکانه برای کنترل شهروندان خود استفاده می کند”. اگر پخش یک انیمیشن در رابطه با اضافه وزن کنترل شهروندان محسوب میشه که نظامهای خودتون ۲۴ ساعته در حال کنترل شهروندانشون هستند. بد نیست یک نگاه به انیمیشنها، فیلمها، سریالها، برنامه های خبری، آموزشی یا حتی تبلیغات تجاری خودتون بکنید که مدام در حال تبیین شکل مشخصی از سبک زندگی، تفکر و حتی ظاهر فیزیکی قابل قبول هستند. این کاریه که همه نظامها و کشورها انجام میدن. اتفاقا در حکومتهای دموکراتیک این بمباران رسانه ای بسیار شدیدتر هم هست چرا که حکومت چندان دستش باز نیست تا با تصویب آیین نامه و قانون، سبک زندگی مورد نظر خودش رو به شهروندانش تحمیل کنه.